Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Roadsport - kan man chipstrimma en förgasarspis?
5096 besök totalt
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7225

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Roadsport - kan man chipstrimma en förgasarspis?

Sitter och räknar reglementet och ser att jag skulle kunna halka in i Roadsport B med min förgasarturbo-Alfa. Om (alltid detta om) den inte kan räknas som möjlig att chipstrimma, för i så fall landar tävlingsvikten på tämligan korpulenta 1200 kg, annars något mer viktväktarmässiga 1138 kg.

Bränsleblandandet sköts av ett par Dellortotunnor som knappast kan kvala som chipsbara, men däremot har jag någon tändningshistoria, förmodligen 'elektronisk', av märket Lucas vars ursprung och funktion är höljda i dunkel.

Så nu undrar jag, räknas min elektroniska tändning som chipsbar eller inte? Kan man chipstrimma en förgasarspis?

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Min tolkning, som inte med säkerhet överrenstämmer med andras,är som så att ett tändsystem vara hur elektroniskt det vill, bara det inte med vanligt språkbruk och metoder är omprogrammerbart.

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20246



Chipbart kan tolkas lite olika. Byta chip eller programera om via Laptop?
Byte av chip borde vara ok om det står omprogrameringsbart (dvs kan jag inte mappa om i depån, iaf inte steglöst)

Själv räknar jag med Chippningstillägg på räserMiatan för säkerhets skull (blir väl barlast som kan skiftas beroende på bedömning). Den är ju ommappad efter att den lämnade fabriken en gång. Men 5% tillägget för sugmotor gör ju det frestande (drömma går ju) att skaffa riktigt mappbart system och se vad E85 kan ge.... (om nu E85 är tillåtet i RoadSport)

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



NiklasFalk skrev:
Chipbart kan tolkas lite olika. Byta chip eller programera om via Laptop?
Byte av chip borde vara ok om det står omprogrameringsbart (dvs kan jag inte mappa om i depån, iaf inte steglöst)

Själv räknar jag med Chippningstillägg på räserMiatan för säkerhets skull (blir väl barlast som kan skiftas beroende på bedömning). Den är ju ommappad efter att den lämnade fabriken en gång. Men 5% tillägget för sugmotor gör ju det frestande (drömma går ju) att skaffa riktigt mappbart system och se vad E85 kan ge.... (om nu E85 är tillåtet i RoadSport)


Bytbart chip skulle jag tolka som omprogrammerbart, det är väl ju ordet "omprogrammerbart" som det står i reglementet?

E85 är tillåtet!

_________________
Pär Hylander
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Pär Hylander skrev:
NiklasFalk skrev:
Chipbart kan tolkas lite olika. Byta chip eller programera om via Laptop?
Byte av chip borde vara ok om det står omprogrameringsbart (dvs kan jag inte mappa om i depån, iaf inte steglöst)

Själv räknar jag med Chippningstillägg på räserMiatan för säkerhets skull (blir väl barlast som kan skiftas beroende på bedömning). Den är ju ommappad efter att den lämnade fabriken en gång. Men 5% tillägget för sugmotor gör ju det frestande (drömma går ju) att skaffa riktigt mappbart system och se vad E85 kan ge.... (om nu E85 är tillåtet i RoadSport)


Bytbart chip skulle jag tolka som omprogrammerbart, det är väl ju ordet "omprogrammerbart" som det står i reglementet?

E85 är tillåtet!


Tolkningsfråga enligt mig Pär. Eftermarknadssystem som går att mappa om med en laptop solklart "omprogrammerbart" enl. reglementet. Omprogrammerbart originalchip likaså men om det inte går att programmera om originalchippet utan måste byta ut det så är det inte omprogrammerbart och man borde då inte få effektillägg (förutsatt att det är originalchip i bilen naturligtvis).

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Re: Roadsport - kan man chipstrimma en förgasarspis?

Kraniel skrev:
Sitter och räknar reglementet och ser att jag skulle kunna halka in i Roadsport B med min förgasarturbo-Alfa. Om (alltid detta om) den inte kan räknas som möjlig att chipstrimma, för i så fall landar tävlingsvikten på tämligan korpulenta 1200 kg, annars något mer viktväktarmässiga 1138 kg.

Bränsleblandandet sköts av ett par Dellortotunnor som knappast kan kvala som chipsbara, men däremot har jag någon tändningshistoria, förmodligen 'elektronisk', av märket Lucas vars ursprung och funktion är höljda i dunkel.

Så nu undrar jag, räknas min elektroniska tändning som chipsbar eller inte? Kan man chipstrimma en förgasarspis?


Såvitt jag förstår så är tändsystem fritt så det borde vara OK.....

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1743



Lucas, var inte det han som uppfann mörkret? HeHe
(förlåt,var bara tvungen )

_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Re: Roadsport - kan man chipstrimma en förgasarspis?

FSN skrev:
Kraniel skrev:
Sitter och räknar reglementet och ser att jag skulle kunna halka in i Roadsport B med min förgasarturbo-Alfa. Om (alltid detta om) den inte kan räknas som möjlig att chipstrimma, för i så fall landar tävlingsvikten på tämligan korpulenta 1200 kg, annars något mer viktväktarmässiga 1138 kg.

Bränsleblandandet sköts av ett par Dellortotunnor som knappast kan kvala som chipsbara, men däremot har jag någon tändningshistoria, förmodligen 'elektronisk', av märket Lucas vars ursprung och funktion är höljda i dunkel.

Så nu undrar jag, räknas min elektroniska tändning som chipsbar eller inte? Kan man chipstrimma en förgasarspis?


Såvitt jag förstår så är tändsystem fritt så det borde vara OK.....


Nä, det gälller samma som soppasystem har jag tolkat regeltexten.

En officiellt tolkning vore på sin plats.

Jag tycker regelforumuleringen omprogrammerbart är knäpp, självklart tycker jag att om man har orginalprogramvara så ska orginaleffekten användas.

_________________
Pär Hylander
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Fast problemet är ju att veta om ett orginalinsprutningssystem är omprogrammerbart eller inte... ...och hur vet man om den i så fall är omprogrammerad eller inte. Med andra ord måste alla "elektroniska" "datorstyrda" system ses om omprogrammeringsbara och så har man alltid räknat hittills såvitt jag vet.
Däremot är det konstigt med tändningen.

Nåväl,
Tändningen är som sagt fri och Dellorto och turbo är ju garanterat programmeringsfria så jag tycker att det ska bli kul att se Alfan i Roadsport!!!!

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Wankelsport skrev:
Fast problemet är ju att veta om ett orginalinsprutningssystem är omprogrammerbart eller inte... ...och hur vet man om den i så fall är omprogrammerad eller inte. Med andra ord måste alla "elektroniska" "datorstyrda" system ses om omprogrammeringsbara och så har man alltid räknat hittills såvitt jag vet.
Däremot är det konstigt med tändningen.

Nåväl,
Tändningen är som sagt fri och Dellorto och turbo är ju garanterat programmeringsfria så jag tycker att det ska bli kul att se Alfan i Roadsport!!!!



Fast Pär tolkar det som om tändningen inte är fri???

Detta har det skrivits många inlägg om tidigare:


Wankelsport skrev:
...och hur vet man om den i så fall är omprogrammerad eller inte.


Precis som med all annan trimmning i den klassen. Säger föraren att det är original så är det original. Det är precis lika lätt att avgöra om en grå magisk datapryl från 80-talet är original som det är att avgöra om toppen är fultrimmad utan att lyfta på den och jag tror inte att det är så aktuellt med några demonterade toppar eller upmätning av kammar (eller vad det nu kan handla om) i Roadsport.



Är det svårare att ta reda på om ett originalsprut är omprogrammerbart än om en kam är omslipad eller en topp är monstermortad?? Knappast eller hur???

Reglerna är mycket vaga och luddiga och inbjuder till många tolkningar men på denna punkten så är det ändå ganska solklart då det står omprogrammerbart. Jag har tex EPROM (tror jag att det heter) i mitt originalsprut, dom går tydligen inte att programmera om vilket då betyder att mitt sprut inte är omprogrammerbart. Eftersom bilen en gång i tiden såldes med detta system så borde det vara mycket enkelt att konstatera att det inte är omprogrammerat (då det inte går).Solklart enligt reglerna.

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7225

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
FSN skrev:
EPROM


=erasable programmable read-only memory

Gränsen är hopplöst luddig.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



FSN skrev:
Wankelsport skrev:
Fast problemet är ju att veta om ett orginalinsprutningssystem är omprogrammerbart eller inte... ...och hur vet man om den i så fall är omprogrammerad eller inte. Med andra ord måste alla "elektroniska" "datorstyrda" system ses om omprogrammeringsbara och så har man alltid räknat hittills såvitt jag vet.
Däremot är det konstigt med tändningen.

Nåväl,
Tändningen är som sagt fri och Dellorto och turbo är ju garanterat programmeringsfria så jag tycker att det ska bli kul att se Alfan i Roadsport!!!!



Fast Pär tolkar det som om tändningen inte är fri???

Detta har det skrivits många inlägg om tidigare:



Jag stödjer min tolkning på nedan klipp. Vet inte om det finns ngt ngnannanstans som motsäger detta



oavsett vilket så är det ett rätt knäpp del i reglementet IMHo.

_________________
Pär Hylander
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kraniel skrev:
FSN skrev:
EPROM


=erasable programmable read-only memory

Gränsen är hopplöst luddig.


om man ska ägna sig åt hårklyveri och navelskådning eller vad man nu må kalla det: Är det inte så att traditionella gammaldags insp-system (tidig generation av Motronic) har minneskapslar av PROM-typ?

Vidare kan man ju filosofera om tillverkaren (Bosch och biltillverkaren) gör en massa saker för att försvåra för hemmamicklaren att modifera styrsystemet, är det då att anse som omprogrammerbart?

_________________
Pär Hylander
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20246



På Miata.net finns det en kille som testar att överklocka styrdatorn för att höja varvstoppet. Det fungerar tydligen bra (på hans årsmodell ). Är detta omprogramering?

En liten kristall är väldans billig i sammanhanget och det är ju inte en "chippning".

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Kraniel skrev:
FSN skrev:
EPROM


=erasable programmable read-only memory

Gränsen är hopplöst luddig.



PROM, EPROM, EEPROM ???? Skall jag bättre krut så skall den som sitter i bytas ut iallafall, den går inte att programmera om enligt Bosch sen vad den heter spelar mig mindre roll.

Nästa stora fråga då: om jag byter ut befintlig PROM/ROM pryl så har jag inte programmerat om utan bytt ut en befintlig pryl. Skall det tolkas som modifierad motor eller omprogrammering???

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Pär Hylander skrev:
Jag stödjer min tolkning på nedan klipp. Vet inte om det finns ngt ngnannanstans som motsäger detta


oavsett vilket så är det ett rätt knäpp del i reglementet IMHo.

Jag hade skrivit ett fint svar men ser nu att det inte kommit med av någon anledning.
Baserat på ditt klipp så håller jag nog kanske med dig med dig Pär. Tändningen får inte vara programmerbar utan 5% straff! Men det är inte uppenbart och bör korrigeras. Har det varit skrivet så tidigare, var inte tändningen skriven som helt fri (vilket ju i sig var konstigt).

När jag skaffade min första vagnbok till RX-7:an hade man ett mycket bättre system där besiktningsmannen räknade ut tillägg och skrev in dessa i boken. Där stod minimivikt, däckbredder osv. Inga diskussioner uppstod!
Jag trodde då att tändningen skulle generera straff (om den var programmerbar) och frågade då om detta. RX-7:an är t ex försedd med en vanlig fördelare men med brytarlöständning; var detta kanske att anse som elektronisk och programmerbar tändning på något vis?
Jag fick svaret att brytarlös likställdes med att ha brytare och kondensator. Hade däremot tändningens läge styrts helt av en IC-krets (typ givare på vevaxeln och inga vikter, vaccumförställning, fördelare eller dylikt) så ansåg man att den kresten kunde vara programmerbar. Det var ju enkelt att byta IC-kretsen mot en som gick att programmera utan att någon kunde se det (om den som satt där orginal inte var sån). Så tänkte man då!!
Fast sen klargjorde han att det ändå inte spelade någon roll, man räknade då inget straff på tändningen!

På den tiden (typ fyra år sen ) var det inte heller någon diskussion om vad som var ett programmerbart sprut. Så länge det inte var uppenbart mekaniskt eller analogt på något vis (som Kugelfisher eller gamla ?-jetronik varianter) så var det programmerbart.
Rätt eller fel, men man slapp i alla fall att det ansågs som en tolkningsfråga.


Att lita på att folk inte modifierar är alltid ett problem och jag håller med om att det är lika svårt att lita på att t ex en kamaxel är riktig.
Fast skulle man mot förmodan plocka isär en motor är det antagligen lättare att kolla på märkningar på kamaxlar, ventilstorlekar mm för en oinvigd än att se om en viss krets har rätt programmering.
Man får hoppas att folk är ärliga!



FSNs fråga om det är tillåtet att byta själva styrkretsen (ROM:et) är väldigt intressant. Så som det är skrivet i reglementet skulle jag personligen vilja säga nej. Fast resonerar man så ställs frågan om programmerbarhet eller inte på sin spets! Det skulle ju kunna slå väldigt orättvist mellan bilar där orginalkretsen går att programmera om och de där den faktiskt inte gör det. Därför tror jag att de flesta (inklusive jag själv) resonerar som att det är ok att byta.
Jag skulle därför vilja att det istället står i reglementet att man får byta själva ROM:et men att man inte får byta hela styrenheten (vilket jag hört att vissa tycker).
Jag klargör med ett exempel på vad jag menar:
-Bilen är försedd med Volvo B230 Turbo motor. Jag tycker att man då får skaffa ett trimchip från t ex BSR och för detta få 15% tillägg pga chippad turbomotor. I verkligheten skulle det öka effekten från anginva 160 hk till drygt 200 hk. Ett ganska bra byte med andra ord!
Däremot får man inte ta bort ordinarie styrenhet helt och ersätta den med t ex Haltech (eller liknande), alternativt koppla in en "piggy back" till orginal styrenhet utan att det skulle anses som modifierad motor.

Vad tycker ni?

EDIT:förtydligare lite...

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20246



Pär Hylander skrev:
Jag stödjer min tolkning på nedan klipp. Vet inte om det finns ngt ngnannanstans som motsäger detta


oavsett vilket så är det ett rätt knäpp del i reglementet IMHo.
om man tolkar "omprogramerbart tänd- och insprutningssystem" som att det skall vara omprogramerbart tillsammans så blir det lite annorlunda. Tändning fri om sprutet är mekanisk och sprutet fritt med mekanisk tändning.

Hade det stått "eller" så hade det inte varit nån tvekan. En definition av omprogameringsbart hade inte heller skadat (datorstyrt tex.).

Beroende på målet med reglementet så kan man försöka uppnå olika saker (försöka hålla nere kostanderna, minska tröskeln för racing tex).

om en motor kan bedömas som elektroniskt modifierad är ju upp till regelmakarna. Att det finns överladdade motorer som kan tunas upp mycket mer än 15% är ingen hemlighet. Det går nog att tuna sugmotorer lite mer än 5% också (mer varv och magrare på en Miata tex).

Dynomätning och tävlingsvikt i vagnsboken (kontoll vaje år) och plombering av allt vore väl en väg om man skall krångla till det (när prispengarna närmar sig miljonen tex). Det blir ju dyrt om det skall kontrolleras och plomberas om man behöver laga nåt (som är plomberat).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Allmänt banåkaforum
Roadsport - kan man chipstrimma en förgasarspis?
5096 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande