Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5096 besök totalt |
Roadsport - kan man chipstrimma en förgasarspis?
Sitter och räknar på reglementet och ser att jag skulle kunna halka in i Roadsport B med min förgasarturbo-Alfa. Om (alltid detta om) den inte kan räknas som möjlig att chipstrimma, för i så fall landar tävlingsvikten på tämligan korpulenta 1200 kg, annars något mer viktväktarmässiga 1138 kg. Bränsleblandandet sköts av ett par Dellortotunnor som knappast kan kvala som chipsbara, men däremot har jag någon tändningshistoria, förmodligen 'elektronisk', av märket Lucas vars ursprung och funktion är höljda i dunkel. Så nu undrar jag, räknas min elektroniska tändning som chipsbar eller inte? Kan man chipstrimma en förgasarspis? |
||||
Chipbart kan tolkas lite olika. Byta chip eller programera om via Laptop?
Byte av chip borde vara ok om det står omprogrameringsbart (dvs kan jag inte mappa om i depån, iaf inte steglöst) Själv räknar jag med Chippningstillägg på räserMiatan för säkerhets skull (blir väl barlast som kan skiftas beroende på bedömning). Den är ju ommappad efter att den lämnade fabriken en gång. Men 5% tillägget för sugmotor gör ju det frestande (drömma går ju) att skaffa riktigt mappbart system och se vad E85 kan ge.... (om nu E85 är tillåtet i RoadSport) |
||||
Bytbart chip skulle jag tolka som omprogrammerbart, det är väl ju ordet "omprogrammerbart" som det står i reglementet? E85 är tillåtet! _________________ Pär Hylander |
||||
Tolkningsfråga enligt mig Pär. Eftermarknadssystem som går att mappa om med en laptop solklart "omprogrammerbart" enl. reglementet. Omprogrammerbart originalchip likaså men om det inte går att programmera om originalchippet utan måste byta ut det så är det inte omprogrammerbart och man borde då inte få effektillägg (förutsatt att det är originalchip i bilen naturligtvis). _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Re: Roadsport - kan man chipstrimma en förgasarspis?
Såvitt jag förstår så är tändsystem fritt så det borde vara OK..... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar Tack till: www.vattenskarning.net www.harryj.se www.jbverkstan.se www.huddingesteel.se |
||||
Re: Roadsport - kan man chipstrimma en förgasarspis?
Nä, det gälller samma som soppasystem har jag tolkat regeltexten. En officiellt tolkning vore på sin plats. Jag tycker regelforumuleringen omprogrammerbart är knäpp, självklart tycker jag att om man har orginalprogramvara så ska orginaleffekten användas. _________________ Pär Hylander |
||||
Fast problemet är ju att veta om ett orginalinsprutningssystem är omprogrammerbart eller inte... ...och hur vet man om den i så fall är omprogrammerad eller inte. Med andra ord måste alla "elektroniska" "datorstyrda" system ses om omprogrammeringsbara och så har man alltid räknat hittills såvitt jag vet.
Däremot är det konstigt med tändningen. Nåväl, Tändningen är som sagt fri och Dellorto och turbo är ju garanterat programmeringsfria så jag tycker att det ska bli kul att se Alfan i Roadsport!!!! ![]() _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Fast Pär tolkar det som om tändningen inte är fri??? Detta har det skrivits många inlägg om tidigare:
Precis som med all annan trimmning i den klassen. Säger föraren att det är original så är det original. Det är precis lika lätt att avgöra om en grå magisk datapryl från 80-talet är original som det är att avgöra om toppen är fultrimmad utan att lyfta på den och jag tror inte att det är så aktuellt med några demonterade toppar eller upmätning av kammar (eller vad det nu kan handla om) i Roadsport. Är det svårare att ta reda på om ett originalsprut är omprogrammerbart än om en kam är omslipad eller en topp är monstermortad?? Knappast eller hur??? Reglerna är mycket vaga och luddiga och inbjuder till många tolkningar men på denna punkten så är det ändå ganska solklart då det står omprogrammerbart. Jag har tex EPROM (tror jag att det heter) i mitt originalsprut, dom går tydligen inte att programmera om vilket då betyder att mitt sprut inte är omprogrammerbart. Eftersom bilen en gång i tiden såldes med detta system så borde det vara mycket enkelt att konstatera att det inte är omprogrammerat (då det inte går).Solklart enligt reglerna. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
=erasable programmable read-only memory Gränsen är hopplöst luddig. |
||||
Jag stödjer min tolkning på nedan klipp. Vet inte om det finns ngt ngnannanstans som motsäger detta ![]() oavsett vilket så är det ett rätt knäpp del i reglementet IMHo. _________________ Pär Hylander |
||||
om man ska ägna sig åt hårklyveri och navelskådning eller vad man nu må kalla det: Är det inte så att traditionella gammaldags insp-system (tidig generation av Motronic) har minneskapslar av PROM-typ? Vidare kan man ju filosofera om tillverkaren (Bosch och biltillverkaren) gör en massa saker för att försvåra för hemmamicklaren att modifera styrsystemet, är det då att anse som omprogrammerbart? ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Pär Hylander |
||||
På Miata.net finns det en kille som testar att överklocka styrdatorn för att höja varvstoppet. Det fungerar tydligen bra (på hans årsmodell
![]() ![]() En liten kristall är väldans billig i sammanhanget och det är ju inte en "chippning". |
||||
PROM, EPROM, EEPROM ???? Skall jag bättre krut så skall den som sitter i bytas ut iallafall, den går inte att programmera om enligt Bosch sen vad den heter spelar mig mindre roll. Nästa stora fråga då: om jag byter ut befintlig PROM/ROM pryl så har jag inte programmerat om utan bytt ut en befintlig pryl. Skall det tolkas som modifierad motor eller omprogrammering??? _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Jag hade skrivit ett fint svar men ser nu att det inte kommit med av någon anledning. Baserat på ditt klipp så håller jag nog kanske med dig med dig Pär. Tändningen får inte vara programmerbar utan 5% straff! Men det är inte uppenbart och bör korrigeras. Har det varit skrivet så tidigare, var inte tändningen skriven som helt fri (vilket ju i sig var konstigt). När jag skaffade min första vagnbok till RX-7:an hade man ett mycket bättre system där besiktningsmannen räknade ut tillägg och skrev in dessa i boken. Där stod minimivikt, däckbredder osv. Inga diskussioner uppstod! Jag trodde då att tändningen skulle generera straff (om den var programmerbar) och frågade då om detta. RX-7:an är t ex försedd med en vanlig fördelare men med brytarlöständning; var detta kanske att anse som elektronisk och programmerbar tändning på något vis? Jag fick svaret att brytarlös likställdes med att ha brytare och kondensator. Hade däremot tändningens läge styrts helt av en IC-krets (typ givare på vevaxeln och inga vikter, vaccumförställning, fördelare eller dylikt) så ansåg man att den kresten kunde vara programmerbar. Det var ju enkelt att byta IC-kretsen mot en som gick att programmera utan att någon kunde se det (om den som satt där orginal inte var sån). Så tänkte man då!! Fast sen klargjorde han att det ändå inte spelade någon roll, man räknade då inget straff på tändningen! På den tiden (typ fyra år sen ![]() Rätt eller fel, men man slapp i alla fall att det ansågs som en tolkningsfråga. Att lita på att folk inte modifierar är alltid ett problem och jag håller med om att det är lika svårt att lita på att t ex en kamaxel är riktig. Fast skulle man mot förmodan plocka isär en motor är det antagligen lättare att kolla på märkningar på kamaxlar, ventilstorlekar mm för en oinvigd än att se om en viss krets har rätt programmering. Man får hoppas att folk är ärliga! FSNs fråga om det är tillåtet att byta själva styrkretsen (ROM:et) är väldigt intressant. Så som det är skrivet i reglementet skulle jag personligen vilja säga nej. Fast resonerar man så ställs frågan om programmerbarhet eller inte på sin spets! Det skulle ju kunna slå väldigt orättvist mellan bilar där orginalkretsen går att programmera om och de där den faktiskt inte gör det. Därför tror jag att de flesta (inklusive jag själv) resonerar som att det är ok att byta. Jag skulle därför vilja att det istället står i reglementet att man får byta själva ROM:et men att man inte får byta hela styrenheten (vilket jag hört att vissa tycker). Jag klargör med ett exempel på vad jag menar: -Bilen är försedd med Volvo B230 Turbo motor. Jag tycker att man då får skaffa ett trimchip från t ex BSR och för detta få 15% tillägg pga chippad turbomotor. I verkligheten skulle det öka effekten från anginva 160 hk till drygt 200 hk. Ett ganska bra byte med andra ord! Däremot får man inte ta bort ordinarie styrenhet helt och ersätta den med t ex Haltech (eller liknande), alternativt koppla in en "piggy back" till orginal styrenhet utan att det skulle anses som modifierad motor. Vad tycker ni? EDIT:förtydligare lite... _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Hade det stått "eller" så hade det inte varit nån tvekan. En definition av omprogameringsbart hade inte heller skadat (datorstyrt tex.). Beroende på målet med reglementet så kan man försöka uppnå olika saker (försöka hålla nere kostanderna, minska tröskeln för racing tex). om en motor kan bedömas som elektroniskt modifierad är ju upp till regelmakarna. Att det finns överladdade motorer som kan tunas upp mycket mer än 15% är ingen hemlighet. Det går nog att tuna sugmotorer lite mer än 5% också (mer varv och magrare på en Miata tex). Dynomätning och tävlingsvikt i vagnsboken (kontoll vaje år) och plombering av allt vore väl en väg om man skall krångla till det (när prispengarna närmar sig miljonen tex). Det blir ju dyrt om det skall kontrolleras och plomberas om man behöver laga nåt (som är plomberat). |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
5096 besök totalt |