| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Suddiga bilder på en Std Ny Escort.
|
3311 besök totalt |
Just den drivlinan från Karlskoga vet jag inte om du vill ha.. Ny bil, första tävligen.. Körde ett par lugna varv på träningen för att märka att kopplingen "låst sig"..
Inbogserad i depå, skruva hela fredagen, skruva lördagen, få ny koppling ditkörd från Stockholm, byta koppling för att märka att det inte var rätt byggt i bilen av förre ägaren, låna delar i depån, få ihop bilen 15min innan start på söndagen, köra uppvärmnigsvarv, lina upp och märka att motorn lägger av pga avsaknad av ström.. Lyckad första start med ny bil, jag har ju absolut sett farsan lyckligare än just då.. Men man ska väl ha motgångar för att uppskatta bla bla bla..
Fast nu är det åtgärdat tror jag.. Ser verkligen fram emot att lyckas övertala honom att få köra en tävling i den bilen nån dag.
/ Daniel
_________________ Mvh / Daniel Ene |
||
|
Fy
Jag sitter vid datorn och skäms jag skrotade en lika dan escort för ca 15 årsen tog motor och låda mm till ett Seven bygge !! Skickade i väg karossen till småland. Kommer du att köra RHK eller SSK Classic nästa år ?? _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
T/C
T/C var den vanligiaste motorn i grupp 2 sen komm ju BDA men dom flesta åkte T/C i 1300-1600 klassen bästa ljud uppleveren var endå Bengt odelfors BDA 1150cc, då var det ju inga ljudkrav. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||
|
Re: Fy
För 15 år sedan, då borde det ju vara preskiberat vid det här laget. Fast du borde ju, bara för att göra rätt för dig och må bra på insidan, bygga en ny Escort..
Njae, jag skulle hemskt gärna köra den bilen.. Men som vanligt när det gäller racing så är det de där lapparna med siffror på som bromsar framfarten i mitt fall. Fast ett gästspel vore ju kul och ekonomiskt försvarbart så länge jag inte kör sönder något. Får väl köpa fina julklappar..
Jet: Vågar inte svära på att det är en Lotusmotor, fast Cortinorna som kör i Std-65 är ju homologiserade med det så det vore ju konstigt om det inte fans 4 år senare.?
/ Daniel
_________________ Mvh / Daniel Ene |
||
Precis som Fogelberg skriver var Ford Escort 1600 TC var volymbilen i Gr2 1300-1600 cc. så småningom krävdes myclet rikgti en BDA (ännu senare BDG) om man ville vinna, så nog är den med all rätta klassad i historiskt alltid. Det mesta brukar ju vara klassat till Fordarna tycker jag
Som en initerad kamrat bilbranschen brukar säga: Ford har alltid varit kass på att bygga bilar, men suveräna på att skriva klassningshandlingar!
edit: råkade förstora DBA motorn med 60cc av misstag
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
![]() |
Bilder o videos
Suddiga bilder på en Std Ny Escort.
|
3311 besök totalt |

