Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Åsikter om Biltemas verktygssats?
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (15749 totalt)
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Toni Ahlqvist skrev:

Verkar som Biltema börjar bli accepterat bland proffsen nu

Helt klart, billigt och hyfsat bra. En gyllene kombination för hemmapularen som hellre lägger pengarna på bilen thumbs up
Tyvärr får vi inte använda dem på jobbet, det skulle blivit en fin besparing

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Toni Ahlqvist skrev:

Hur håller förresten förlängarna till spärrskaften? Har en ovana att vrida sönder de flesta
Iof så kostar de ju inte nån förmögenhet så det spelar inte så stor roll.

Mvh

och andra sidan har du ju 10 års garanti på dem med då.. Bara och byta om det skulle gå sönder..

Glöm inte smörja upp spärrskaftet, tort som snus där inne...

Citera
Staffan Lindén
Klippan
Här sen Apr 2004

En fördel med 10 års garantin är att man kan i princip bara promenera rätt in på biltema med sitt trasiga verktyg och få en ny.... =) det har jag gjort några gånger.

Jag har också den stora verktygssatsen och är mycket nöjd.

Det enda dåliga är själva snäppfästena i väskan. De gick av efter ett tags användande. Vad gör man då?? Jo, man häller ut alla verktygen på golvet och tar med väskan till Biltema och klagar som satan och får då en ny.... =) (been there, done that!)

Nuvarande banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=34343

Före detta banbil: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=31967&highlight=
Citera
AstraMarkus
Katrineholm, Södermanland
Här sen Maj 2003

Har haft en sån i sex år, har dragit sönder det lilla spärrskaftet och några bits och nån hylsa, men med tanke på priset är den kanon! Kommer köpa en ny sats när jag byter garage i vinter, då får man ju massor med spärrskaft, förlängare osv...

Biltemas skruvmejslar är ingen höjdare, annars är det hlet ok grejer, man drar sig som sagt inte för att göra specialvektyg och grämer sig inte när nåt pajar, det finns ju garanti... Sen är det bara att

Otto Leffler
Stockholm
Här sen Apr 2004

Har också den stora blå lådan, funkar utmärkt men det är en sak jag inte gillar

fastsättningen av dem fasta nycklarna, dem som hänger i "luckan" så att säga....dem stora är ju hopplösa att få dit nästan...är det någon som har nån smart lösning på det?

Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003

Dan Johansson skrev:
Daniel_B skrev:

oj va dyr den va... kanske ska ta något lite billigare... Eller inte...
*/Danne

knepet är jue å veta vad man ska köpa var ..

tex. Facom's spärrskaft är värdelösa, men jag inte skulle vilja leva en dag utan deras blocknycklar ..

Bacho har bra spärrskaft (tom. en ny modell där man ändrar håll "på skaftet") medan deras blocknyckar inte är så spännande ...

Sandvik Belzer (som bara är Bacho numera) har fina ledhylsnycklar ...

Bacho's skruvmejslar är helt underbara också.
Citera
Cobolt
Tyresö
Här sen Jul 2003

Namndispens
Namndispens

Tycker biltemas spärrskaft har för stora "hack", dvs när man meckar på trånga ställen så kan det bli lite svordomar.

Så när det gäller spärrskaften så skulle jag iaf rekommendera kamasas, helt klart värda sina pengar.

.... Sen detta med att förlängare till spärrskaft går sönder... *host* det är ju big fy-fy att "vålda" med spärrskaft, till sånt finns ju rejäla doningar i nästan alla hylsnyckelsatser.

Oslo
Här sen Aug 2004

Tycker Wurths Verktyg är dom klart bästa!!!

Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Hmm

Jag använder enbart Bacho/Sandvik/Belzer. Skulle inte röra i Biltema verktyg ens med en Biltema tång, tyvärr. Kalla mig gärna prylbög, snobb, rikenmansbarn. Jag har iaf inte råd med nycklar som spricker, nycklar som inte håller måtten och agerar spontan-mutter-svarv - kort sagt, mitt liv är för kort för att slösas bort på Biltema grejjer.

Mina erfarenheter av Teng är att de i stora drag har fräna dekaler och sponsrar endel team - tyvärr är deras produketr ungefär lika bra som Biltem, eller räknat per krona, sämre än Biltema.

Jag fattar ju att det känns bra att tjacka en hel sats med typ allt man kan behöva för en 1000-ing. Det KAN vara en bra start. Men... Då ska det vara med "start" i bakskallen man köper den. Beggade Stahlville eller Bahco.

Som sagt, det du inte lägger på verktyg lägger du på arbete när verktygen sviker.

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

Re: Hmm

-- skrev:
Skulle inte röra i Biltema verktyg ens med en Biltema tång, tyvärr.

varför tyvärr?

om du har råd så är det väl inte synd om dej som måste använda kvalitetsverktyg?

ang. Teng Tools så rankar jag dem som "bäst" av hobbyverktyg.

själv brukar jag handla de verktyg (kvalitetsmärke) jag verkligen behöver, när jag behöver dem. det blir inte så dyrt för stunden, men i gengäld tar det lång tid tills verktygslådan är full ... skruvar man dessutom med bilar som kräver tumstorlekar tar det dubbelt så lång tid ... tyvärr (jo, för min sambo och plånbok) är jag något av en verktygsfetischist, så det brukar gå minst 5-6 hundra i månaden på vertyg ... sammanlagt har jag nog verktyg för 20-25 tusen, och det känns långt ifrån komplett ...
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Jag kör också en sån sats fast köpt på ett annat ställe än Biltema.

Byt ut de vanligaste hylsorna typ 12, 14,15, köp några sexkant för de svåraste muttrarna, köp nåt extra spärrskaft (de oranga säljes nu för typ 30 spänn, mitt har klarat sig 3 år nu) och acceptera att de fasta förlängarna är av choklad så är det prisvärt och fullt tillräckligt.

Komplettera sedan med några bra blocknycklar och några dåliga och du klarar dig länge.

När Biltemaverktygen inte räcker riktigt (fastrostat) är Biltemas "gasbrännare på sprayburk" grymt effektiv.

Det är helt rätt att ha "fulverktyg" som du kan banka, böja och slå på eller tillverka egna specialare av.

Men du bör satsa på några bra grejer i "rätt" dimensioner, kanske allra mest för bromsnipplar och dylikt.

Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004

Jag har använt endel biltema verktyg, måste säga att jag är grymt nöjd med dom. De fasta nycklarna har jag köpt av "non slip" modellen, lite dyrare men bra precision och man får bra grepp. Spärrskaftet som är med i kittet har fungerat bra i ca 4 år för mig. Bara man inte drar åt saker för kung och fosterland så fungerar det bra.

Vressel
Här sen Apr 2003

Jag är också mycket nöjd med mina Biltemanycklar och hylsor. Speciellt dom med inbyggd spärrfunktion är värda sin vikt i guld! Mina fasta nycklar har jag haft i ca 10 år och använt på både rostiga volvos, inte så rostiga volvos och räserbilar.

Den enda bra tången jag hittat är deras "pappegojnäbb", den är kanon! Avbitare och annat är dock inte så bra, men dom duger gott och är fortfarande prisvärda.

Det är ju helt OK att inte köpa Biltemaprylar för att man inte är nöjd med deras image/status. Men det kan ju vara bra att man påpekar det så att dom som vill köpa funktion kan göra det och dom som vill köpa image och status kan göra det.
Citera
rgx
Göteborg
Här sen Apr 2004

Johan Mähler skrev:
Ang. momentnyckeln från biltema så har jag hört mycket väl om den och köpte en själv. Har funkat bra hittils

Precis, sluta hacka på Biltemas momentnyckel. I alla fall "proffs"-varianten ā 498:-, som levereras med kalibreringsprotokoll. Fick bra betyg i ett test av Vi Bilägare för nåt år sedan, och hade bra noggrannhet även jämfört med mångdubbelt dyrare verktyg. Det enda jag har att anmärka på den är att skalan kan lura en, de stora skalstrecken ligger vid 30, 60 och 100 Nm, så flera gånger har jag dragit bultar med 60 Nm isf 50.

Min egen erfarenhet är att verktyg som man använder ofta och som får stora påfrestningar (hylsor, nycklar, skruvmejslar, bits, etc.), där lönar det sig att köpa kvalitet. Jag har Kamasas 87-delssats, har inte lyckats paja något verktyg ännu, förutom att en skruv lossat på en av ledhylsorna (den har inte lossat av belastning utan har bara gängat upp sig). Jag har också ganska dyra uppsättningar torx-hylsor, insex-hylsor, etc. Har tidigare spräckt både hylsor och bits från billiga satser.

Verktyg som används sällan och/eller inte behöver någon större precision kan man köpa på biltema. Till exempel specialverktyg som bromsoksverktyget (för bakre bromsok med handbroms), ventilfjäderspännare, fjäderspännare, etc.

Till sist tror jag det är en långsiktig trend att man får bättre och bättre verktyg för mindre och mindre pengar. Jag har till exempel för mig att fjäderspännare kunde kosta flera hundra kronor för ett par på åttiotalet, nu får man dem för under hundralappen. Med inflationen inräknad kostar de alltså kanske bara en tiondel av vad de gjorde då. Och Biltemas satser verkar definitivt hålla mycket högre kvalitet än en billig sats från åttiotalet.

mvh/Rolf

st99
Örebro
Här sen Feb 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Det är intressant hur kvalité tolkas olika. För mig är inte kvalité hur länge man kan använda ett verktyg innan det ör obrukbart som är intressant. Det som är viktigt för mig när jag köper verktyg är måttriktigheten. Mitt biltema set hade ingen somhelst passform på hylsorna och blocknycklarna sviktade så man drog bultar runda. Det som skiljer dom bra sätten från dom dåliga är enligt min mening spärrskaften. Biltemas glappade som tusan och hade för få "lås hack".

Biltema setet har skrotats till förmån för ett kamasa 169-delars set som jag är rena drömmen! När jag kompleterar med nya verktyg blir det hazet som nog är snäppet vassare än kamasa (kostar dock multum). För övrigt så har teng tools ratas pga dålig måttriktighet och biltemas momentnyckel pga felaktigt moment.

Dom som har haft ett dåligt set vet nog att det förtar det roliga med mekandet. Hur kul är det att behöva gå hem för att vektygen inte pallar med!

Mvh Magnus

Saab 99 t16 -71
Citera
ninja
Eeeisleeuöööv!
Här sen Okt 2004

Johan Mähler skrev:
...fjäderspännare kunde kosta flera hundra kronor för ett par på åttiotalet, nu får man dem för under hundralappen. ...

Japp, och Biltemas fungerar alldeles ypperligt! De och Rejsa och Miataforumet sparade mig massor av pengar genom att jag vågade mig på att byta fjädrarna på Miatan själv och lyckades med det
Biltemas hylsnyckelsats har jag iofs haft, men tyvärr hann den bli stulen när vi hade inbrott i vårt källarförråd innan jag hade fått användning för den. så jag hoppas egentligen att den är skitdålig och att den drar alla mutterskallar runda... i alla fall det exemparet som jag hade...

Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

OT: Hazets hylssatser hur är de? Har fått en liten fin en på jobbet, mest nyfiken då man aldrig hört talas om dem!

Citera
Dan Johansson
Vänersborg
Här sen Jun 2004

Galne skrev:
OT: Hazets hylssatser hur är de? Har fått en liten fin en på jobbet, mest nyfiken då man aldrig hört talas om dem!

prima kvalitet! livstids garanti, tror jag! thumbs up
Citera
Johan Mähler
Sollefteå
Här sen Mar 2004

Inspirerad av den här tråden och min kommande födelsedag ringde farsan idag från biltema och undrade om jag önskade något. Blev ett 150 bitars

Tycker rejsa borde få sponsorpengar av Biltema snart thumbs up

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Dan Johansson skrev:
Galne skrev:

prima kvalitet! livstids garanti, tror jag! thumbs up

Håller med! Har en hel del Hazet, både hemma och på jobbet. Har aldrig svikit trots tuffa tag thumbs up

Vetlanda
Här sen Apr 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Hej!

Jag har oxå samma sats.. haft den i cirka 3 år och hittils funkar den bra.

Det som går anmärka på är egentligen spärrskaften samt "Hylsadapterarna"

På det ena spärrskaftet har växlaren mellan in/ut trillat av.. Det andra vågar jag knappt ta i med förens det kuggar över... Tyvärr.

Sen har jag lyckats dra av några förlängare samt hylsadaptrar, men det kanske är ett handhavande fel oxå.

Men som sagt, Garanti finns ju.. Jag har inte sparat mitt kvitto, men Biltema brydde sig inte om de när jag frågade eftersom satsen inte funnits ute på marknaden i tio år

Mvh
Marcus

Åsikter om Biltemas verktygssats?
<<   1, 2, 3   >>
9 besök senaste veckan (15749 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande