| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Inställning av kammar.
|
1957 besök totalt |
|
Inställning av kammar.
Hej. Jag vet att ingen motor är den andra lik.....Men, finns det nån generell tumregel när det gäller kaminställningar på en turbomotor. Anledningen att jag frågar är att jag skulle vilja ha lite bättre bottendrag och snabbare spoolup på min 16V SAAB turbomotor. Turbon jag har är visserligen stor, men lite bättre spoolup borde man kunna få med bl.a. kaminställningar, eller?? Jag har följande spec. samt grundinställningar på mina kammar: Duration: 276 grader Lyft: 10,4 mm Nockvinkel: 112 grader Insugsventilens öppning på ÖD: 1,7mm Avgasventilen kvar att stänga på ÖD: 1,4mm Någon som har lite tips och idéer?? Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
|
Re: Inställning av kammar.
Tag kontakt med Lennart på Boost Busters. Han har jättebra kompendier om just de här frågeställningarna. Alltid jobbigt att lära sig invecklade saker men det är så pass komplicerat att kunnskaper krävs. Hade det varit enkelt så hade jag klarat att svarat själv. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Teoretiskt får man mer energi till turbinen om man öppnar avgasventilen tidigare eller har sen tändning. På både de sätten försämrar man motorn på låg last och lågt varv så det är tveksamt om du vinner nåt i spoolup. Den termiska belastningen (avgastemperaturen) går också upp. Har du alltså större turbo än original? om du tar en turbo från en större motor så är den turbinen dimesionerad för den motorvolymen och ger inte det laddtryck den borde förrän vid hög last/höga varvtal på din motor. Det man vill ha på en trimmad motor är en liten turbin och en stor kompressor. Dom som kan dethär med turbo brukar byta turbin och kompressor ganska friskt. Nån borde veta vad som passar. Om du byter till en mindre turbin får du mer laddtryck vid lägre last/lägre varvtal men eftersom du måste öppna waste-gaten mer så tappar du i verkningsgrad och motorn ger kanske mindre maxeffekt. OBS! Lita inte på nåt av det jag skriver om när det gäller turbo till ottomotorer! Leta reda på nån turboguru som har detta på klart från den praktiska sidan. Sök gärna fram en bild på F1-motorer från den tiden när de hade turbo så ser du förhålladet mellan turbin- och kompressordiameter. _________________ Sten Isaksson |
||
|
[quote="Sten"]
Teoretiskt får man mer energi till turbinen om man öppnar avgasventilen tidigare eller har sen tändning. beror på vad du har för turbo ... t.ex garret BB aggregat vill ha att man öppnar avgasventilen sent smartast att få din turbo att starta tidigare är inte att ändra kammarna, utan lämna in den för flowprepp istället eller köp en bättre turbo med bättre verkningsgrad och kanske lite mer trim på turbinen (dvs en turbo som är bättre anpassad för din motor och körstil )
efter att själv fått lära sig ett och annat om turbo av kanske sveriges bästa turbotrimmare (martin palm) så har man nu förstått hu enormt viktigt turbon är på en turbomotor och jag blir lika full i skratt när folket köper t.ex en ny turbo från nått trimm-företag för att de tycker man ska ha den turbon på sin egen bil för att de använt en sån och den funkade fint ... turbo är bra mkt mer avancerat än så om man verkligen vill ha det yttersta ur både motorn och turbon (t.ex snabbare spoolup, högre effekt över hela registret,kallare insugsluft och lägre avgasmottryck osv) lite att läsa om turbo för er som vill http://www.cosworthcenter.se/Turbo.h _________________ AIexander StenvaII |
||
Hej Roger. Jag har även fått tips om att ställa upp dem till 1,8-2,0mm. Iof hade inte det något med responsen att göra, men ändå....... Det blir ju ett j-vla ventilkåpskruvande om man ska prova sig fram utan att ha något att gå efter, underlättar ju om man iallafall vet åt vilket håll man ska börja..... Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
Hej. Det är Enem-kammar med L-9 profil, vilka jag köpte begagnat. Jag kör med orginal T7-tryckare (är lättare), samt med Trollspeeds ventilfjädrar. Kammarna är designade för hydrauliska tryckare. Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
|
Ett tips e att gå in www.savarturbo.se å fråga på det forumet så finns det en hel del kunskap å vetande
om turbo å vad som funkar å inte AFFE _________________ Alf ryhn |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Inställning av kammar.
|
1957 besök totalt |