Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
4WD vs RWD vr FWD vilken lämpar sig till vad?
<<   1, 2, 3   >>
6496 besök totalt
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Niklas Gidlund skrev:
hur många hk är det i din impreza? Låter som en sjukt rolig bil


Det var runt 350 innan motorprojektet påbörjades (den gamla började dra lite olja efter 11500 hårda mil, varav 9000 är trimmat, jag lärde mig mappa motorn på denna med...med allt vad det innebär )...nu bör det bli en bit över 400, med betydligt trevligare vrid och ork rent allmänt.

2,5 liters block från USA-STi:n och turbo för 500 pållar är grundpelarna i bygget.

Men i alla fall, vill du ha lite av varje är det en Impreza eller en Evo du skall ha, nackdelen är att de är lite av en kompromiss på torr asfaltsbana, visst är de kvicka, men det finns bilar som fungerar betydligt bättre till just det.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Niklas Gidlund
Bålsta
Här sen Okt 2004
Inlägg: 17


Trådstartare
spännande! Exempel på "bilar som fungerar betydligt bättre på torr asfalt"?

_________________
Niklas Gidlund
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 859



Niklas Gidlund skrev:
spännande! Exempel på "bilar som fungerar betydligt bättre på torr asfalt"?


Tja, det dräller av dem här...

Elise/Exige, diverse lådbilar (Super-sjuor och replikor), en och annan hottad BMW, osv.

Låg vikt, hyfsat med motor och bakhjulsdrift är några kriterier att rikta in sig på, en Super7 står högt på min lista "att-göra-när-jag-blir-stor" t.ex.

/J

_________________
Jerry Arvidsson
Silverpilen
www.impreza.nu
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag skulle hänga runt ett tag på olika banträffar och snacka med folk, se om de tillåter passagerare vid träffen eller om någon är snäll nog och låter dig provköra olika alternativ innan du bestämmer dig. För 300.000 så finns det säkert en hel uppsjö roliga bilar som inte heller tappar i värde lika snabbt som en Evo skulle göra. Historiska bilar kanske?

om man inte ska tävla och promt måste vara snabbast så skulle jag låta bilen vara den första och största utmaningen, hitta en biltyp som man trivs med och köra den till fulländning. 1000cc lirarna har minst lika skoj som de som kör DTM-lokomotiv. Det hänger inte på effekten allena. 450 hästar och fykrafs och hjulsläpp kan lätt ge nära döden upplevelser i onödan om man inte är en van förare och vet vad man ska göra. Jag skulle inte vilja vara med om det i 200+ knyck...

Jag har kompisar med 911 turbo/GT3or etc som stirrat avundsjukt på min sjua. Inte för maxhastigheten på rakorna utan för vad den bilen erbjuder för körupplevelse redan vid lägre farter och i kurviga partier. Många gillar inte alls sjuorna så jag propsar inte alls på att du ska gå den vägen men om du ändå ska köra i två år i din nuvarande bil så snacka runt lite och kolla vidare. Den här tråden är en jättebra start.

I min värld så är vinnaren på ett banmöte inte den som var snabbast runt banan utan den med största leendet.

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002
Inlägg: 985



Ungefär som "superswift" säger jag menar, ska du inte tävla så är egentligen bilmodell, effekt, varvtid mm helt ointressant...handlar ju bara om hur kul du har och då är det väl ingen annan än du själv som vet vilken bil som passar dig...

Skulle du däremot tävla så börjar vi snacka om att jaga hk/kg och en massa chassiejobb, eller rättare sagt varvtid/krona...

_________________
Karl Brag
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Insåg att mitt svar lät kanske lite väl fotriktigt och ekologiskt och nedslående. Det var inte meningen. Fast som Karl B. Och jag menar så finns det många dimensioner till körupplevelsen.

Hästkrafter och effekt ÄR kul. Sålde just en 350-400 hk-bil själv (förvisso hopplös annat än rakt fram) och det är klart att en Evo eller en GT3a vore urskoj att ha och jag skulle absolut inte tacka nej om någon ändå tänkte slänga bort dem.


Bra tråd hursomhelst och kul att folk reder ut hur olika hjulkrafs beter sig och upplevs. thumbs up

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Niklas Gidlund
Bålsta
Här sen Okt 2004
Inlägg: 17


Trådstartare
Var på kindwalls i barkarby idag för jag tänkte titta på en impreza å en forester 2,5xt. De hade ingen impreza å båda försäljarna var helt lost när det gälde subaru. Nästan pinsamt, jag fick stå å berätta för dem om massa saker. Borde varit tvärt om ahahah thumbs down

Finns det någon i sverige som har en Ariel eller vad den lilla bilen heter. Den där med motorn från min bil (CTR) + kompressor = 300hk på 500kg. Den är sjukt snabb, ska se om jag hittar lite siffror på den i någon av alla min bil tidningar.

Hur stor är skillnaden mellan en Opel speedster turbo å en exige?

_________________
Niklas Gidlund
Citera
Kristian Hesselmark
ring knutstorp
Här sen Jan 2003
Inlägg: 6929



Niklas Gidlund skrev:
inga andra förslag på prisvärda bilar som går att trimma å lätta till en grym ban bil annat än min gammel evo å den totalt super feta Lotusen?



Söker du så kan du hitta en EVo 1 från 1500-3000 kr i Japan...
plus frakt, tull o moms utan reggning så har du en cool fet banbil för under 20 000.

OPS.. såg nu att du redan nämnt EVo.

_________________
Kristian Hesselmark
EVO'n S Å L D !
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Niklas Gidlund skrev:
Finns det någon i sverige som har en Ariel eller vad den lilla bilen heter. Den där med motorn från min bil (CTR) + kompressor = 300hk på 500kg. Den är sjukt snabb, ska se om jag hittar lite siffror på den i någon av alla min bil tidningar.


Ariel Atom finns i flera varianter (olika motorer) den värsta har just 300 hk...

Den har diskuterats här tidigare men så vitt vi vet finns ingen i sverige. Troligen går det inte en att importera en och få den registrerad i sverige... Dom har speciella regler i england...

Topgearavsnittet där dom testar den finns oxå här någonstans...

Niklas Gidlund skrev:
Hur stor är skillnaden mellan en Opel speedster turbo å en exige?


Det beror på vad du menar med skillnad... Dom är visserligen baserade på samma chassi men är sedan utvecklade åt lite olika håll...

Exige är i standardutförande rejält bananpassad (hjulvinklar etc...) och levereras med R-däck.

Speedster turbon, är betydligt tyngre (men har mer hk) och är snarare byggd för att köras snabbt på gatan (mer komfort och ljudisolering än vanliga speedstern).

Så om man ska ha en banbil och valet står mellan en exige och en speedster turbo så är valet enligt mig väldigt enkelt (trots att jag kör speedster... )

_________________
Mattias Meldert
Citera
TGR
Kinna
Här sen Jul 2005
Inlägg: 203



om du nu ska köra hondan i 2 år, så skulle du ju kunna köpa en gammal bil( helst före 75 så slipper du avgas krav och skatt) och sen bygga upp precis som du vill. nackdelen är ju om man vill ha en nyare bil och sen finns de ju inte så många fyrkrafsare. ex på bil är en escort mk1(bör inte vara några problem å få under 900kg vad jag vet) stoppa i en turbo snurra med lite väss å lämpligt chassie m.m. så har du en mycket trevlig bil. lr är jag helt ute å cyklar. mvh tobbe

_________________
Tobias Gunnarsson
Citera
jonaslarsson
Falkenberg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 660



varför inte köra med civicen släng på r-däck och bättre bromsar. Och lär dig köra den sen med denna bilen kan du åka riktigt fort. denna bilen räcker mer än väl fär dom alldra flesta förare tycker jag. det enda som saknas i orginal utförande är diffbrms . men det finns ju botemedel för det också eftermarknads tillbehör till CTR finns det ju hur mycket som helst.

_________________
ERCUP segrare 2008
Porsche sports cup 8C segrare 2010
Nordictimeattack SM segrare 2014
Citera
R34 GT-R
Peking
Här sen Mar 2004
Inlägg: 226



Jag vill lägga till lite grann om 4WD-bilar. Det har sagts en del väldigt bra i tråden men det finns ju fler 4WD-bilar än dem från VAG-gruppen och Impreza/EVo. Glöm inte bort att en väldigt rolig bil är Skyline R32 GT-R vilken uppför sig som en bakhjulsdriven bil men som får hjälp att krafsa fram när det behövs. Det blir inte mycket roligare än så för "billiga" pengar. (om du vill åka 4wd och dessutom få en 6:a under huven)

(Sen finns ju R33 GT-R för mer pengar och R34 GT-R för mycket pengar.)

Visst är EVo-bilarna billiga men jag skulle hellre välja en Skyline GT-R ändå. Jag har i och för sig bara provat en EVo 6:a och inte dem tidiga varianterna.

Man kan väl sammanfatta 4WD-bilarna med att dem från VAG-gruppen understyr initialt.
Impreza överstyr och EVo överstyr ännu mer.
Skyline överstyr men inte så mycket som EVon.

Lycka till i letandet!
Mvh Perra

_________________
Perra Pettersson

Nissan GT-R

www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R!

www.facebook.com/23GTR.se
Citera
maco
enskede
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Superswift skrev:

I min värld så är vinnaren på ett banmöte inte den som var snabbast runt banan utan den med största leendet.


brukar inte det vara samma människa?

_________________
jose saxlund
Citera
Niklas Gidlund
Bålsta
Här sen Okt 2004
Inlägg: 17


Trådstartare
var det inte skyline lådan som "bara" höll uppt ill 450 hk, sedan blev det sjukt dyrt å fixa in för högre effekter?

Blir det inte sårt å köra om man är inställd på att bilen ska enbart driva med bakhjulen så helt plötsligt skickar den över kraft till fram å minskar bak. Kan bli knepigt om man parrerar en sittuation genom att gasa med baken så försvinner kraften....fattar du vad jag svamlar om

Sedan har jag en fråga. När man kör bana med en 4wd bil, ska man ha så små däck som möjligt så det blir så lite vikt eller ska man ha stora så det blir mycket gummi mot banan?

_________________
Niklas Gidlund
Citera
Dulliman
Götene
Här sen Feb 2003
Inlägg: 233



Jag är helt inne på Jonas linje. Fixa ställbara dämpare, diff och r-däck så har du ju en snabb bil, sedan är ju resten upp till föraren.

_________________
Johan Börjesson
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Dulliman skrev:
Jag är helt inne på Jonas linje. Fixa ställbara dämpare, diff och r-däck så har du ju en snabb bil, sedan är ju resten upp till föraren.

Jag med!
Behåll din CTR. Med lite modd så har du en kanonbil som du kan lära dig ratta med.
Du kan senare skaffa A/en ren racer som komplement B/sälja CTR o köpa en annan kombinerad racer/väg bil

CTR är en av mina favvisar. Underbar rejsig känsla redan orginal.
Dessutom TÅL den hårdkörning, en nog så viktig egenskap

_________________
Jan Å
Citera
Tobbe...
Härnösand/Nordsjön
Här sen Maj 2003
Inlägg: 587



Niklas Gidlund skrev:
Blir det inte sårt å köra om man är inställd på att bilen ska enbart driva med bakhjulen så helt plötsligt skickar den över kraft till fram å minskar bak. Kan bli knepigt om man parrerar en sittuation genom att gasa med baken så försvinner kraften....fattar du vad jag svamlar om

Sedan har jag en fråga. När man kör bana med en 4wd bil, ska man ha så små däck som möjligt så det blir så lite vikt eller ska man ha stora så det blir mycket gummi mot banan?


om jag svarar för den äldre VAG gruppen med torsendiff, så är det inte så mycket att den ändrar karaktär mitt i kurvan, utan den är mer konsekvent. Understyr den, så fortsätter den med det. Överstyr gör den aldrig om den inte provoceras till det.
Men i min värld är den enormt underhållande för det mesta. Man kan åka riktigt, riktigt fort med den innan den släpper, och när den gör det är den ändå hanterbar om du håller huvudet kallt, styr i vägens riktning och inte släpper foten från gasen. (Bara det en anledning att övningsköra på bana!)
Däremot tror jag en 4wd nästan kräver minst 300 hästar om du ska "leka" på bana. Visst det är inga problem att köra en std 230 hk S2 på bana och ha skoj-men jag menar att du får en mera konsekvent bil om du adderar 100hk till. 4wd vill helt enkelt ha mer effekt att dra runt hjulen med.

_________________
Tobias Persson
Kör:
Banbil: S2 coupe -93
Familjebil: Sharan V6 4 motion -04
Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12.
Citera
Tord
Ekerö
Här sen Jun 2004
Inlägg: 14073



Opel har 4wd med... till bra priser... trimvänliga motorer och hållbara lösningar på fördelningslådan är på gång! Iaf upp mot 400 hk ska funka enligt initierade källor. Calibran min är understyrd men har det trevliga beteendet att baken driftar ut bara en aning vid gasuppsläpp, vilket för mig är mycket underhållande. Då kan man balansera... fast med 100 hk till så skulle det vara ännu trevligare...

Jag håller med om att 250 hk är för lite effekt med 4wd, iaf om man släpar på närmare 1500 kg bil...

_________________
Tord Ringenha11
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

Tord skrev:
Jag håller med om att 250 hk är för lite effekt med 4wd, iaf om man släpar på närmare 1500 kg bil...

Precis detta är grundproblemet med fyrkrafsarna; vikten!! Impreza/EVo/S2 etc är ju så förbenat tunga.
Är ju bara så att en lättare bil har en fördel när det svänger.
Rallyjärnen är för mig "sikta o skjut" i kurvorna = ställ upp o sätt plattan i backen, dra bilen igenom) dvs mindre finess än en lättare bakhjulsdriven bil där man kör med små justeringar under hela kurvan.

För mig är det ett lätt val om man ska köra på asfalt.
Lättare bil sliter dessutom mindre på grejjerna

_________________
Jan Å
Citera
Niklas Gidlund
Bålsta
Här sen Okt 2004
Inlägg: 17


Trådstartare
4wd

Det där med vikten stämmer ej på de tidiga evo bilarna då de är närmare 1200kg å när man bygger sin busbil så blir det lättning av dörrar, baklucka å huv = -100kg, sedan ut med alla skit inne i bilen å in med en lätt förarstol å bur. så har du en 4wd bil straxt under 1100kg utan problem. Sedan kan man lätta dem ännumera men då blir det lite mer jobb å pengar som rullar. Som jag skrev tidigare så lär det gå undan med en så pass lätt bil å över 400hk i motorn

Hur ska man tänka när det gäller val av dimension på däcken? När man kör bana ska man ha stora däck då? Å när man kör rattlåsrace är det små som gäller eller?

_________________
Niklas Gidlund
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004
Inlägg: 648

Namndispens
Namndispens

ok, men man kan ju inte jämföra nya o gamla bilar samt standard vs. lättade.
Iså fall kan man ju ta en äldre 911 då de vägde under 1000kg... O det standard UTAN att lätta dem som du beskriver

Så om man jämför standard/moderna 4wd bilar så finns det mest tungklumpar.
Finns inte många lätta bakkrafsare hellre numera oif...

Att lätta/modda en redan lätt bil ger större resultat än samma operation på en tung. O att minska vikten är effektivare än att höja effekten, så varför ge sig på en tung bil från början?

_________________
Jan Å
Citera
Allmänt banåkaforum
4WD vs RWD vr FWD vilken lämpar sig till vad?
<<   1, 2, 3   >>
6496 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande