Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6496 besök totalt |
Det var runt 350 innan motorprojektet påbörjades (den gamla började dra lite olja efter 11500 hårda mil, varav 9000 är trimmat, jag lärde mig mappa motorn på denna med...med allt vad det innebär ![]() 2,5 liters block från USA-STi:n och turbo för 500 pållar är grundpelarna i bygget. Men i alla fall, vill du ha lite av varje är det en Impreza eller en Evo du skall ha, nackdelen är att de är lite av en kompromiss på torr asfaltsbana, visst är de kvicka, men det finns bilar som fungerar betydligt bättre till just det. /J |
||||
Tja, det dräller av dem här... ![]() Elise/Exige, diverse lådbilar (Super-sjuor och replikor), en och annan hottad BMW, osv. Låg vikt, hyfsat med motor och bakhjulsdrift är några kriterier att rikta in sig på, en Super7 står högt på min lista "att-göra-när-jag-blir-stor" t.ex. /J |
||||
Jag skulle hänga runt ett tag på olika banträffar och snacka med folk, se om de tillåter passagerare vid träffen eller om någon är snäll nog och låter dig provköra olika alternativ innan du bestämmer dig. För 300.000 så finns det säkert en hel uppsjö roliga bilar som inte heller tappar i värde lika snabbt som en Evo skulle göra. Historiska bilar kanske?
om man inte ska tävla och promt måste vara snabbast så skulle jag låta bilen vara den första och största utmaningen, hitta en biltyp som man trivs med och köra den till fulländning. 1000cc lirarna har minst lika skoj som de som kör DTM-lokomotiv. Det hänger inte på effekten allena. 450 hästar och fykrafs och hjulsläpp kan lätt ge nära döden upplevelser i onödan om man inte är en van förare och vet vad man ska göra. Jag skulle inte vilja vara med om det i 200+ knyck... Jag har kompisar med 911 turbo/GT3or etc som stirrat avundsjukt på min sjua. Inte för maxhastigheten på rakorna utan för vad den bilen erbjuder för körupplevelse redan vid lägre farter och i kurviga partier. Många gillar inte alls sjuorna så jag propsar inte alls på att du ska gå den vägen men om du ändå ska köra i två år i din nuvarande bil så snacka runt lite och kolla vidare. Den här tråden är en jättebra start. I min värld så är vinnaren på ett banmöte inte den som var snabbast runt banan utan den med största leendet. ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Ungefär som "superswift" säger jag menar, ska du inte tävla så är egentligen bilmodell, effekt, varvtid mm helt ointressant...handlar ju bara om hur kul du har och då är det väl ingen annan än du själv som vet vilken bil som passar dig...
![]() Skulle du däremot tävla så börjar vi snacka om att jaga hk/kg och en massa chassiejobb, eller rättare sagt varvtid/krona... ![]() _________________ Karl Brag |
||||
Insåg att mitt svar lät kanske lite väl fotriktigt och ekologiskt och nedslående. Det var inte meningen. Fast som Karl B. Och jag menar så finns det många dimensioner till körupplevelsen.
Hästkrafter och effekt ÄR kul. Sålde just en 350-400 hk-bil själv (förvisso hopplös annat än rakt fram) och det är klart att en Evo eller en GT3a vore urskoj att ha och jag skulle absolut inte tacka nej om någon ändå tänkte slänga bort dem. ![]() Bra tråd hursomhelst och kul att folk reder ut hur olika hjulkrafs beter sig och upplevs. ![]() _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Var på kindwalls i barkarby idag för jag tänkte titta på en impreza å en forester 2,5xt. De hade ingen impreza å båda försäljarna var helt lost när det gälde subaru. Nästan pinsamt, jag fick stå å berätta för dem om massa saker. Borde varit tvärt om ahahah
![]() Finns det någon i sverige som har en Ariel eller vad den lilla bilen heter. Den där med motorn från min bil (CTR) + kompressor = 300hk på 500kg. Den är sjukt snabb, ska se om jag hittar lite siffror på den i någon av alla min bil tidningar. Hur stor är skillnaden mellan en Opel speedster turbo å en exige? _________________ Niklas Gidlund |
||||
Söker du så kan du hitta en EVo 1 från 1500-3000 kr i Japan... plus frakt, tull o moms utan reggning så har du en cool fet banbil för under 20 000. OPS.. såg nu att du redan nämnt EVo. ![]() _________________ Kristian Hesselmark EVO'n S Å L D ! |
||||
Ariel Atom finns i flera varianter (olika motorer) den värsta har just 300 hk... Den har diskuterats här tidigare men så vitt vi vet finns ingen i sverige. Troligen går det inte en att importera en och få den registrerad i sverige... Dom har speciella regler i england... Topgearavsnittet där dom testar den finns oxå här någonstans...
Det beror på vad du menar med skillnad... Dom är visserligen baserade på samma chassi men är sedan utvecklade åt lite olika håll... Exige är i standardutförande rejält bananpassad (hjulvinklar etc...) och levereras med R-däck. Speedster turbon, är betydligt tyngre (men har mer hk) och är snarare byggd för att köras snabbt på gatan (mer komfort och ljudisolering än vanliga speedstern). Så om man ska ha en banbil och valet står mellan en exige och en speedster turbo så är valet enligt mig väldigt enkelt (trots att jag kör speedster... ![]() _________________ Mattias Meldert ![]() |
||||
om du nu ska köra hondan i 2 år, så skulle du ju kunna köpa en gammal bil( helst före 75 så slipper du avgas krav och skatt) och sen bygga upp precis som du vill. nackdelen är ju om man vill ha en nyare bil och sen finns de ju inte så många fyrkrafsare. ex på bil är en escort mk1(bör inte vara några problem å få under 900kg vad jag vet) stoppa i en turbo snurra med lite väss å lämpligt chassie m.m. så har du en mycket trevlig bil. lr är jag helt ute å cyklar. mvh tobbe
_________________ Tobias Gunnarsson |
||||
varför inte köra med civicen släng på r-däck och bättre bromsar. Och lär dig köra den sen med denna bilen kan du åka riktigt fort. denna bilen räcker mer än väl fär dom alldra flesta förare tycker jag. det enda som saknas i orginal utförande är diffbrms
![]() _________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||
Jag vill lägga till lite grann om 4WD-bilar. Det har sagts en del väldigt bra i tråden men det finns ju fler 4WD-bilar än dem från VAG-gruppen och Impreza/EVo. Glöm inte bort att en väldigt rolig bil är Skyline R32 GT-R vilken uppför sig som en bakhjulsdriven bil men som får hjälp att krafsa fram när det behövs. Det blir inte mycket roligare än så för "billiga" pengar. (om du vill åka 4wd och dessutom få en 6:a under huven)
![]() (Sen finns ju R33 GT-R för mer pengar och R34 GT-R för mycket pengar.) Visst är EVo-bilarna billiga men jag skulle hellre välja en Skyline GT-R ändå. Jag har i och för sig bara provat en EVo 6:a och inte dem tidiga varianterna. Man kan väl sammanfatta 4WD-bilarna med att dem från VAG-gruppen understyr initialt. Impreza överstyr och EVo överstyr ännu mer. Skyline överstyr men inte så mycket som EVon. Lycka till i letandet! Mvh Perra _________________ Perra Pettersson Nissan GT-R www.23GTR.se - ALLT du behöver till din Nissan GT-R! www.facebook.com/23GTR.se |
||||
var det inte skyline lådan som "bara" höll uppt ill 450 hk, sedan blev det sjukt dyrt å fixa in för högre effekter?
Blir det inte sårt å köra om man är inställd på att bilen ska enbart driva med bakhjulen så helt plötsligt skickar den över kraft till fram å minskar bak. Kan bli knepigt om man parrerar en sittuation genom att gasa med baken så försvinner kraften....fattar du vad jag svamlar om ![]() Sedan har jag en fråga. När man kör bana med en 4wd bil, ska man ha så små däck som möjligt så det blir så lite vikt eller ska man ha stora så det blir mycket gummi mot banan? _________________ Niklas Gidlund |
||||
Jag med! Behåll din CTR. Med lite modd så har du en kanonbil som du kan lära dig ratta med. Du kan senare skaffa A/en ren racer som komplement B/sälja CTR o köpa en annan kombinerad racer/väg bil CTR är en av mina favvisar. Underbar rejsig känsla redan orginal. Dessutom TÅL den hårdkörning, en nog så viktig egenskap ![]() _________________ Jan Å |
||||
om jag svarar för den äldre VAG gruppen med torsendiff, så är det inte så mycket att den ändrar karaktär mitt i kurvan, utan den är mer konsekvent. Understyr den, så fortsätter den med det. Överstyr gör den aldrig om den inte provoceras till det. Men i min värld är den enormt underhållande för det mesta. Man kan åka riktigt, riktigt fort med den innan den släpper, och när den gör det är den ändå hanterbar om du håller huvudet kallt, styr i vägens riktning och inte släpper foten från gasen. (Bara det en anledning att övningsköra på bana!) Däremot tror jag en 4wd nästan kräver minst 300 hästar om du ska "leka" på bana. Visst det är inga problem att köra en std 230 hk S2 på bana och ha skoj-men jag menar att du får en mera konsekvent bil om du adderar 100hk till. 4wd vill helt enkelt ha mer effekt att dra runt hjulen med. _________________ Tobias Persson Kör: Banbil: S2 coupe -93 Familjebil: Sharan V6 4 motion -04 Andrabil: Audi A3 Sportback 2.0 q - 12. |
||||
Opel har 4wd med... till bra priser... trimvänliga motorer och hållbara lösningar på fördelningslådan är på gång! Iaf upp mot 400 hk ska funka enligt initierade källor. Calibran min är understyrd men har det trevliga beteendet att baken driftar ut bara en aning vid gasuppsläpp, vilket för mig är mycket underhållande. Då kan man balansera... fast med 100 hk till så skulle det vara ännu trevligare...
Jag håller med om att 250 hk är för lite effekt med 4wd, iaf om man släpar på närmare 1500 kg bil... _________________ Tord Ringenha11 |
||||
Precis detta är grundproblemet med fyrkrafsarna; vikten!! Impreza/EVo/S2 etc är ju så förbenat tunga. Är ju bara så att en lättare bil har en fördel när det svänger. Rallyjärnen är för mig "sikta o skjut" i kurvorna = ställ upp o sätt plattan i backen, dra bilen igenom) dvs mindre finess än en lättare bakhjulsdriven bil där man kör med små justeringar under hela kurvan. För mig är det ett lätt val om man ska köra på asfalt. Lättare bil sliter dessutom mindre på grejjerna ![]() _________________ Jan Å |
||||
4wd
Det där med vikten stämmer ej på de tidiga evo bilarna då de är närmare 1200kg å när man bygger sin busbil så blir det lättning av dörrar, baklucka å huv = -100kg, sedan ut med alla skit inne i bilen å in med en lätt förarstol å bur. så har du en 4wd bil straxt under 1100kg utan problem. Sedan kan man lätta dem ännumera men då blir det lite mer jobb å pengar som rullar. Som jag skrev tidigare så lär det gå undan med en så pass lätt bil å över 400hk i motorn ![]() Hur ska man tänka när det gäller val av dimension på däcken? När man kör bana ska man ha stora däck då? Å när man kör rattlåsrace är det små som gäller eller? _________________ Niklas Gidlund |
||||
ok, men man kan ju inte jämföra nya o gamla bilar samt standard vs. lättade.
Iså fall kan man ju ta en äldre 911 då de vägde under 1000kg... O det standard UTAN att lätta dem som du beskriver Så om man jämför standard/moderna 4wd bilar så finns det mest tungklumpar. Finns inte många lätta bakkrafsare hellre numera oif... Att lätta/modda en redan lätt bil ger större resultat än samma operation på en tung. O att minska vikten är effektivare än att höja effekten, så varför ge sig på en tung bil från början? _________________ Jan Å |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 6496 besök totalt |