| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Montera fast stol i bil?
|
1 besök senaste veckan (1205 totalt) |
|
Montera fast stol i bil?
Finns det något företag eller dylikt som kan hjälpa mig med detta? Problemet är dessa: -Cobra Suzuka stol (sitta fast stol) som ska monteras i en bil med jobbiga fästen och utan adaptersats
-Tummen mitt i handen, nåja, väldigt nära iallafall.. Jag har stol, sidofäste och glidskenor. Men som sagt går det inte att få tag på en adaptersats mellan stol och bil. Eftersom golvet är lutande i min 306:a så är fästena på höger sida liggande, medans de vänstra orginal fästena är på högkant. Med lite fantasi kanske ni förstår? sidomonteradfäste --> | __ <-- liggande fäste Vart ska jag vända mig?
_________________ Rachid Rachid |
|
Skicka ett PM till "JC" så kanske Jonas kan förmedla nån mekarkontakt i Kungsbacka.
|
|
Tjenare
Har gjort detta på min bil och jag hade nästan samma förutsättningar... Tummen halvt i handen och hade aldrig gjort detta förut Jag hade bara stolen.. ingen adapter och inga glidskenor till övers (Ville inte sabotera originalfästena).
Jag började med att gå en vända på skroten med tumstock och verktyg för att leta rätt på glidskenor som åtminstone såg ut att vara uppbyggda på samma sätt. Detta visade sig vara lurigare än jag trodde då det nästan fanns lika många sätt att lösa glidskenefrågan som det fanns bilar på skroten... Till slut hittade jag en BMW 320 som hade ganska snarlika skenor som i porschen.
BMW 320 glidskenor till vänster. Man ser att jag filat upp hålen några mm för att få dem att passa... Till höger ser du "tvärs-över-ribborna" som stolen skruvas i. Jag fick borra å fila lite på de nya skenorna för att få dem på plats med det gick ändå att få dit dem utan större problem. Det var lurigare att bygga själva ribborna som stolen skulle skruvas i... Det blev en hel massa kryzzmätande, provande, mera mätande, provande osv osv osv osv.... Jag hade också en höjdskillnad på sidorna men detta var inte så lurigt att bygga bort. Jag tog helt enkelt och pallade upp ena sidan med fyrkantsjärn och svetsade på på själva ribborna så var det problemet löst.
Provmontering... kvar att göra är hålen som stolen skulle skruvas fast i. Svåraste var nog egentligen att få hela konstruktionen rak... Minsta lilla skevhet gör ju att skruvhålen hamnar på sniskan och stolen blir ett litet helsicke å få dit. En massa kryzzmätande blev det men till slut var det rakt... Vattenpass är bra att ha oxå... Sista steget så tog jag sandpapper och stålborste och fick bort all rost på framför allt glidskenorna samt grundade och lackade hela rasket. Resultatet blev helt ok... Hade jag gjort det igen så hade jag försökt tänka mer på att få stolen så lågt som möjligt.... Nu sitter jag eg aningens för högt i den men annars blev det helt ok. Man hade nog kunnat göra nån form av bockat järn för att flytta stolens skruvhål till sidorna istället för under och på så sätt gjort konsollen för sidomontering istället för rakt-under-montering. På så sätt hade man nog fått ner stolen några cm till. En annan lurighet som jag inte räknat med var att stolens botten hamnade i vägen för det fina reglaget i glidskenan så när väl stolen satt på plats så gick det inte att dra i spaken Dock går det att nödjustera den genom att lossa lite på bultarna som håller stolen så man får lite spel där
_________________ Adam Weinemo Porsche 928 S4 MY91 |
|
Vad sägs om att köpa Momo subframes, det verkar ju finnas modellanpassade. Cobra har en liten egen standard men om Suzuka har sidoinfästning så borde du kunna skaffa sidofästen till Cobra och skruva fast i Momos underreden? Har dock inte sett hur dessa underreden ser ut men det är en gissning.
Jag gjorde en motsvarande manöver till min 200SX. Det fanns subframes från Bride som jag kunde sätta min OMP-stol på tack vare att det var sidoinfästning. Här är en länk: http://www.fasteronline.co.uk/interior-accessories-seats-c-21_61.html?page=3&sort=4a[/url] _________________ Patrik Brandheim |
![]() |
Skruva banåkabil
Montera fast stol i bil?
|
1 besök senaste veckan (1205 totalt) |