Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur gör Ni med återfyllnad av däck?
<<   1, 2
4616 besök totalt
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Qaz skrev:
Kväve bygger väl ~2000psi vid rumstemperatur från flytande, så jag trodde man kunde ha det flytande i tryckkräl lika dykartuber.
Jag har bara använt det till kylning (av en processor, överklocknings-sm-guld 2003 (eller om det var 2002)). Med sina -196*c är det svårslaget bland hanterbara betalbara kylmetoder för temporärt bruk .
Nja, 30000+psi (2000+bar, lite för mycket för en dykartub) enligt denna sidan (stycke 2)
http://www.powerlabs.org/ln2demo.htm

Där får man även att 1liter flytande kväve blir 645.3 liter kvävgas vid atmosfärstryck = ca 160 liter vid 3 bars övertryck.

Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004

NiklasFalk skrev:
Qaz skrev:
Kväve bygger väl ~2000psi vid rumstemperatur från flytande, så jag trodde man kunde ha det flytande i tryckkräl lika dykartuber.
Jag har bara använt det till kylning (av en processor, överklocknings-sm-guld 2003 (eller om det var 2002)). Med sina -196*c är det svårslaget bland hanterbara betalbara kylmetoder för temporärt bruk .
Nja, 30000+psi (2000+bar, lite för mycket för en dykartub) enligt denna sidan (stycke 2)
http://www.powerlabs.org/ln2demo.htm

Där får man även att 1liter flytande kväve blir 645.3 liter kvävgas vid atmosfärstryck = ca 160 liter vid 3 bars övertryck.

oj, lite enhetsförväxling då är det ju inte så lämpligt .

Motala
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Sten skrev:
Är det nån som prövat http://www.clasohlson.se/WAG.asp?cp=Eq0q400q429q937&ic=N&sw=18 . . . .

om den orkar pumpa ett däck så verkar den ju intressant.

Max 8 bar låter ju lovade vid en första anblick. Dock nämns inte bildäck endast "...cykeldäck, fotbollar"
En viss tveksamhet infinner sig. Fotbollar och cykeldäck ordnas ju ganska enkelt med muskelkraft och en plastpump från ICA.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Den som orkar kan göra en grov beräkning på arbetet som krävs för att komprimera den mängd luft som behövs för att öka fyra hjul från 2 till 2,5 bar. Om arbetet är i närheten av energiinnehållet i batteriet så lär det inte fungera (vissa förluster blir det ju).

För att beräkna behövs ju lite approximationer (volymen i fyra hjul tex) samt nån formelsamling och färska kunskaper (saknar allt märker jag )

Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005

OBS!!!!!
Gå inte till gasbutiken och köp flytande kväve och häll i däcken....

Det är inte bra. Däcken kommer att gå sönder. thumbs down
Häll det INTE i en dyktub. thumbs down thumbs down

Risken för att skada sig när man labbar med flytande kväve är stor. thumbs down

I plugget så la vi ner en råtta i fytande kväve... Den frös till:D: ... Och det gör allt som man lägger i.

Jag menade att man skull köra med kväve i den form som den har vid den atomsvär vi är i.
om man kör med Kväve så kör man med gas. - som man köper i gasform -thumbs up

(Det regnar ganska mycket nu)

*/Danne

Malmö
Här sen Maj 2003

För att tillverka flytande kväve tar man till reverserade sterlingmotoroer och annat skoj.

För att fylla en dyktub så tar man en 200-300 bars standardkompressor.

Det säger sig själv att det inte är någon ekonomi att labba med flytande kväve. Dessutom så finns det säkerhetsrisker och man behöver tankar som tål 3000 bar.....Det är mycket tro mig jag har arbetat med högtryckssystem på 2000-3000 bar och det kan ta livet av en på många sätt.....

Fyller man sedan däck med gas som håller -190 grader så kan man själv fundera på vad som kommer hända...

Så flytande kväve går liksom bort på alla sätt och vis för denna tillämpning, sedan är det rätt fräckt och man kan göra många roliga saker med det.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005

Men om du tar kvävgas vid -190 grader.(lite klurigt iof) så får man samma problem som man har med vanlig luft(då luft innehåller vatten). Så fort du värmer den så expanderar den.....
Liksom det som va grejen att det inte skulle göra.

Ta kvävgas med den temp som är mera praktisk typ den vi har i vår egen atmosvär. typ +20 grader...

(nu skiner solen igen )

*/Danne

Umeå
Här sen Maj 2004

Kvävgas har man som fjädrar på bilen ju.....

Så en flaska kvävgas för att laborera med fjädringskonstanter kan man ju ändå behöva skaffa, och då kan man ju fylla däcken på en gång

--VVTS--
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

porschedriver skrev:
Fyller man sedan däck med gas som håller -190 grader så kan man själv fundera på vad som kommer hända...

Så flytande kväve går liksom bort på alla sätt och vis för denna tillämpning, sedan är det rätt fräckt och man kan göra många roliga saker med det.
När kvävet väl är förgasat så värms det upp snabbt till omgivande temp (tänk ett par meter slang med inte alltför högt flöde). 5 bars säkerhetsventil (minst 2st) skulle väl vara minsta kravet för att våga sig på ett självmordsförsök.
Gas i standardtub med riktig reducerventil är ju lite mer beprövat.

Att göra glass med flytande kväve är rätt skoj (men glassmeten går ju att käka ofryst också ).
Rapa nationalsången går ju också om man tycker att det är skoj....

porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

NiklasFalk skrev:
När kvävet väl är förgasat så värms det upp snabbt till omgivande temp (tänk ett par meter slang med inte alltför högt flöde).

Nu tror jag inte det... även om den stora värmeåtgången går åt till förgasning så tillför man ju hela tiden ny kall gasså att hamna på omgivningstempen lär man inte göra (även om det inte blir -190 i däcken. Detta går ju att räkna på ganska enkelt men eftersom grundidén att använda flytande kväve istället för komprimerad gas är idiotisk för tillämpningen.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

porschedriver skrev:
Detta går ju att räkna på ganska enkelt men eftersom grundidén att använda flytande kväve istället för komprimerad gas är idiotisk för tillämpningen.
Jepp, ganska (mycket) knepigt att hantera och det finns mycket bättre beprövade system (som är stabila). Hade jag haft en anläggning med flytande kväve på ledningsavstånd och hade behövt kvävgas kontinuerlig så är det inget snack om att en förgasningsanläggning är det rätta.
I en depå vill man ju kunna lägga tid på körningen och slippa oroa sig för sprängbleck, explosionsrisk om flaskan välter mm mm.

Ett slappt besök hos macken efteråt är mycket trevligare.

Annars kanske man ska ha en kvävgasflaska i lustgasformat monterad i skuffen (fästdetaljer i krom finns ju överallt)
En sån borde räcka för att fylla en-två upsättningar däck.

Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005

mmmm...
Som vanligt så är det oftast de enklaste lösningarna som är bäst.

En tub från AGA som man ställer i depån. Då kan man ju passa på att skaffa en tub helium oxå för att ha på nästa fest . Man låter rätt kul när man andas in Helium.

*/Danne

(Nu regnar det igen... faaan)

Ystad
Här sen Maj 2004

Har ni gått en överkurs.... eller var jag inte med på fysiken/kemin...???? Jag har prövat med nitrogen i däcken och märkte en liten förbättring dvs trycket steg inte lika mycket som vanligt.MEN har fuderat på att vakumsuga för att få ut all vanlig luft inna fyllningen med nitro alt köpa fälgar med två ventiler.Har dock inte hittat som passar på min bil..

Fixhult
Här sen Apr 2004

carreracup skrev:
MEN har fuderat på att vakumsuga för att få ut all vanlig luft inna fyllningen med nitro alt köpa fälgar med två ventiler.Har dock inte hittat som passar på min bil..
Det räcker nog att fylla och tömma ett par gånger för att få ut lite syre och fukt. Jag har för mig att det är avsaknad av vatten som ger största effekten och inte att du höjer kväveinnehållet från 79% till 99%.

Luften från en vanlig kompressor (på macken tex) kan vara ganska blöt.

Vacuumsuga lär få däcken att ploppa av fälgkanten och det kanske du inte vill (balansering mm).

Daniel_B
Stenhamra
Här sen Apr 2005

carreracup skrev:
...Jag har prövat med nitrogen i däcken och .....

Det är samma sak.
Nitrogen är engelska för kväve.

*/Danne

Hur gör Ni med återfyllnad av däck?
<<   1, 2
4616 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande