| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svetsgurus, svetsa fast fäste för EGT sensor, hur ?
|
2699 besök totalt |
|
Svetsgurus, svetsa fast fäste för EGT sensor, hur ?
Ska borra ett hål i kollektorröret och sen svetsa fast en mutter som jag ska gänga i en avgastemp sensor i. Jag kan inte alls det här med svetsning. Är det någon speciell sorts svets eller "svetstråd" som ska användas eller någon speciell sort som inte ska användas osv. Är det svårt, ska jag vända mig till någon som är specialist på avgassystem, rostfria system osv. eller "duger" den finnige svetskunnige på Speedo ? Svärfar har en elsvets i garaget, jag har inte hållit i en svets ens med tång tidigare, är det här något jag skulle våga mig på att göra själv. Har diverse butangasbrännare, kan man använda dom för att löda fast bulten ? Mycket frågor blev det..... Tack! _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
|
Svetsgurus är jag inte men jag har hobby svetsat lite och jag skulle rekomendera tig svets! om du inte kan tig svetsa så be någon kompis om hjälp! för det kräver lite träning innan det blir bra!
vad för svets tråd du ska ha beror på matrialet i din kollektor! om det är rostfrit så finns det tråd att köpa för det! _________________ jonny strand |
||||
|
Re: Svetsgurus, svetsa fast fäste för EGT sensor, hur ?
TIG Tråd (eller tillsatsmaterial) väljs efter ingående material. Rostfritt system och rostfri mutter rostfri eller syrafast material, betas efter svets för att det inte ska oxidera. System eller mutter i svartstål vanligt tillsatsmaterila. Du kan ju svarva till en hylsa/mutter själv som har en ansats och sedan göra ett hål i röret på rätt ställe. Ansatsen gör att den kommer lagom långt in och enkelt kan klämmas fast med någon svetstågn. _________________ Roland Johansson |
||||
Har precis plockat bort "allt" för att montera en ny turbo. Tänkte inte på att jag inte vill ha in metallspån i den nya turbon genom att borra i kollektorröret nu när allt är installerat (tog väldigt lång tid).
Fick tips om att det "inte skulle vara några problem" om man körde motorn på 2.500 varv samtidigt som man borrade, "back pressure" från turbo skulle göra att alla metallflisor hindras från att gå in i kollektorröret. Men leverantören av turbon är övertygad om att han kommer att få sälja ett nytt turbinhjul till mig om jag gör det (förstår inte varför han inte rekommenderar mig att göra just det i så fall )
Har också funderat på om jag skulle montera bort wastegaten, fullständigt blockera avgasröret, köra motorn på 2.500 varv och på det sättet skapa 100% "back pressure" och tvinga ut avgaserna och eventuella flisor genom wastegate röret. Någon som har bra eller dåliga erfarenheter av det här ? _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
|
Vet ett flertal fall där man borrat i grenröret utan att demontera turbon (t.ex. i samband med körning av bilar i bromsbänk). En bra början är väl att dammsuga upp så mkt spånor man kan medan hålet fortfarande har botten. Vad jag vet är det inga av dessa bilar som fått problem som gått att relatera till denna orsak. Dock har jag inte personligen plockat ner något turboagg från någon sådan bil, och säker är man ju aldrig.
Inte optimalt, men det kanske går? Edit: De som jag sett har borrats med avstängd motor. _________________ Ragnar Burenius
|
||||
|
Jag har borrat med turbon på plats. Det sista tog jag med motorn igång, blev en liten puff när jag gick igenom så det funkade nog. Har dock gjutjärnsgrenrör som skapade extremt små spånor, nästan som damm. Vetefasen om jag skulle rekommendera att göra så, du har ju en ny fin turbo.
_________________ Pär Hylander |
||||
|
Ny turbo.....urk..... Nä jag skulle inte våga....
Men borrar du ändå enligt alla tips, så passa även på att doppa borren i fett. Då får du med några (små) spånor till ut som fastnar på borren. Går det åtminstone att få en lite glipa innan turbon utan att riva allting? _________________ Henrik |
||||
|
Tack Ragnar och Pär!
Jag tar och gör det här till ett vinterprojekt i stället och undviker dom små riskerna som finns, passar då på att lossa grenrör, värmekamrar och kollektorrör, byta till fräscha bultar och plugga hålen för luftinjektionen (har "längtat" efter att göra det länge). Vågar inte göra det nu risk för att jag får ett antal avgasbultar som jag inte får ur. Får klara mig utan EGT, har bra kolla på att bränslblandningen är tillräckligt fet, så det ska (får) inte vara några problem. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
Du kan ju kanske spara det sista hektot av laddtryck till nästa år oxo Finns det någon som helst risk att mätskivan i K-jetten bottnar eller den inte flödesmässigt hinner med vid högt varv och laddtryck? Vad gäller soppan så går det ju rätt enkelt att få en oljetrycksgivare på plats och göra ett temporärt montage av instrumentet, så kan du hålla kolla på att soppatrycket inte sjunker (150 kr Biltema, 100 kr banjobult, banjokoppling & slangstump samt 1-2 timmars montage, byt ut Biltema 150 kr mot VDo 400 kr om det känns mer lockande)
Har maskinen lite knacksensorer och sånt som kan sänka tändningen? Min stelåldersmaskin har ju inte det, men å andra sidan så gick det rätt enkelt att höra spikningarna när laddtrycket skenade (trasigt membran i wastegaten). Men å den tredje sidan så kan jag ju inte veta om där är obra spikningar som jag inte hör.....
_________________ Pär Hylander |
||||
Tja, allt e relativt. Pensla på betmedel, låt verka en timme och skölj/borsta bort det så syns det inte att du varit där i efterhand och svetsat. En del människor gillar ju bling... _________________ Roland Johansson |
||||
fast alla har jue inte betpasta hemma ... (iofs använder jag det på jobbet, men men)
sen är det jue lite dyrt för en svetsfog ... en stålborste kan man jue använda till annat ... |
||||
Hur kan du tro att jag skulle vara sugen på att höja laddtrycket
Flödesmässigt så "ska" det inte vara något problem än på 100-150 hästar. Bränsleblandningen ser bra ut med nya turbon, jag ligger på 0.80 - 0.82 lambda när turbon laddar fullt (ligger på ca 12 AFR, räknade på 14.7 = 1 lambda, vet inte om jag räknat rätt), vilket är precis där jag ska ligga. Slänger ett getöga på bränsleblandningen på raksträckorna för att se att det funkar som det ska. När det gäller EGT är jag mer ute efter att "sova gott på natten", vill veta att jag har hyggliga värden. På 964 Carrera har man knacksensorer men inte på turbobilarna, har läst om anledningen till det inte finns men kommer inte ihåg varför. _________________ Staffan Bergholm, 911 TURBO -91 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Svetsgurus, svetsa fast fäste för EGT sensor, hur ?
|
2699 besök totalt |
