Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hårig räjsing?
1357 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Hårig räjsing?

Thomas Johansson gick och vann tre loppi Superkart(http://www.sportinformation.com/Motor/Media/thomasjohansson.htm):
Citat:

Thomas Johansson från Forshaga i Värmland kör i år som fabriksförare för Engelska Anderson teamet. Thomas inledde säsongen med att köra första deltävlingen i UK Cup och det kunde inte gått bättre. Tre segrar på tre starter under en och samma dag.

Efter en vecka fylld med hårt arbete för att få ordning på alla detaljer i sin nya Anderson superkart så åkte Thomas Johansson till till Cadwell Park i nordöstra England där den första deltävlingen i UK Cup kördes.

- " Vi har jobbat i stort sett dygnet runt hela veckan så det blev inget tillfälle för att testa grejorna innan tävlingen. Det var inte hellre någon träning före helgens race utan jag fick kasta mig direkt in i kvalet men det fungerade ju bra. " sa en glad Thomas efter att ha kvalat in som trea i det 30 förare stora startfältet. Bland Thomas konkurrenter märktes internationella toppåkare som Mark owens, som hade pole position vid EM finalen förra året och som också tog polen i detta kval, Steve Edwards och Graham Barker.

Tävlingen kördes över tre heat på en mycket svårkörd bana med drygt 50 meters nivåskillnad med omväxlande dolda kurvor, snabba kurvor och riktiga hårnålar.

- " I det första heatet hade jag en härlig fight med owens innan han tvingades bryta och jag kunde få en lucka och hålla undan till målgång och ta min första seger i Superkart, det har ju bara blivit ett antal andra platser tidigare. Vi gjorde en del smärre justeringar till det andra heatet och då fungerade allt riktigt bra. Jag fick ett härligt race där körningen stämde till fullo och jag kunde upprepa min seger från första heatet. Det kändes som om jag svävade på moln. Vi åkte med en snitthastighet på ca 170 km / tim och karten låg som klistrad på banan." berättar Thomas. Inför sista heatet gjorde man ytterligare lite finjusteringar men tvingades lägga på helt nya däck som inte var inkörda

- " Det gick ruskigt snabbt i början. Varvrekordet låg strax över minuten och jag låg stadigt på varvtider precis under minuten. Lite drygt halvvägs in i racet började så ett däck separera och jag tänkte att nu är det färdigåkt. Men jag slog av lite på tempot och lyckades hålla undan ända tills målflaggan föll så det blev helt otroliga tre segrar på raken denna helg.Bättre än så här kan inte en säsong starta" kommenterar en jublande Thomas Johansson som nu är på väg hem till Sverige och lite vardagligt arbete innan det bär i väg till Tjeckien och Brno den 27 - 28 april.för den första deltävlingen i EM. Till den tävlingen får Thomas en helt ny FP motor som skall hjälpa honom till många sköna EM poäng.

Banan de körde på var alltså Cadwell Park, med 50 meters höjdskillnad. Så här står det om den hos e-tracks:
'Cadwell Park, described as "Britain's Nürburgring", mainly hosts bike racing today, as its narrow, twisty confines make it largely unsuitable for anything above club car racing.'

Måste gå ganska fort om man håller 170 km/h i snitt på en sån bana i en ofjädrad kart på ~100 hk och totalvikt 205 kg, inkl. förare.

Till skillnad ifrån bilar verkar Superkart och MC få framföras och tävlas på vilka banor som helst. Anses man inte kunna skadas om man inte har säkerhetsbälte? Eller är de förarna ändå bortom räddning...

#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Cadwell park VILL jag köra på nån dag

Missa inte den här videon runt Cadwell Park i en Radical!!!!

http://www.radicalmotorsport.com/videoclips.htm

Här sen Nov 2002

Jag har kört ett antal Fford Race på Cadwell... Och alla vi som höll på då hade den som våran absoluta favoritbana..... helt enkelt skitkul att köra på.... med snabba , långsamma , Blinda !! och en massa andra tvärroliga kurvor... Mitt betyg thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

My god...

Vilken fantastisk bana...

Vad kostar en Radical? Ärligt alltså?

BMW 330i -05
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

MaZ skrev:
My god...

Vilken fantastisk bana...

Vad kostar en Radical? Ärligt alltså?

300 - 400 ungefär... Härlig video va

Göteborg
Här sen Nov 2002

Hittade, runt 350 för en ny. Borde gå att hitta beggade kaske?
otrolig fartkänsla i videon, blinda kurvor och buskar nästan ut över banan...

BMW 330i -05
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
Hittade, runt 350 för en ny. Borde gå att hitta beggade kaske?
otrolig fartkänsla i videon, blinda kurvor och buskar nästan ut över banan...

Kolla forumet för Sportscar Challenge här på rejsa.nu , där finns en Radical till salu i köp/sälj.

De ligger på runt 250-300 i Sverige begagnade, beroende på medföljande fälgar, extradelar och däck/utrustn. mm.

Utvecklingsmässigt är det endast små saker som uppdateras och det görs rel. billigt om man vill ha ALLT nytt. Men en 2001:a hänger fullt ut med en 2003:a.

Annars vet du ju var du kan köpa en testkörning... och jag vet en ledig bil som du kan hyra in dig på om du vill race:a både här hemma och England & övriga Europa.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Så nära så man inte ser annonsen...

Tror du man blir sugen när man ser din stående i garaget eller? Du har väl insett att det är jag som står "på hörnet"?

Synd att maninte har några pengar liggande...

BMW 330i -05
Citera
Carl R
Göteborg, så klart. Fast nu LA.
Här sen Nov 2002

MaZ skrev:
Så nära så man inte ser annonsen...

Tror du man blir sugen när man ser din stående i garaget eller? Du har väl insett att det är jag som står "på hörnet"?

Synd att maninte har några pengar liggande...

Ah.. misstänkte väl att det var en Rosso-gube. Well racing är dyyrt. *blä*
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Herregud vad det går på Snetterton...

Vad händer på Pembray? Verkar ju sjukt halkigt?

BMW 330i -05
Citera
Allmänt banåkaforum
Hårig räjsing?
1357 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande