Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lim för teflon?
2 besök senaste veckan (6483 totalt)
David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Lim för teflon?

Finns det något lim som fungerar att limma teflonlister på aluminium/magnesuim med?

Loctite ska viss ha nå 2-k lim, men det finns ju ett antal att välja mellan.

Malmö
Här sen Maj 2003

Re: Lim för teflon?

David L skrev:
Finns det något lim som fungerar att limma teflonlister på aluminium/magnesuim med?

Loctite ska viss ha nå 2-k lim, men det finns ju ett antal att välja mellan.

Jag skulle nog ge upp tanken. Feta plaster är i stort sett omöjliga att limma. t.ex. polyeten.
Teflon är det jävligaste av det jävligaste när det gäller vidhäftning etc.
Det skulle i så fall vara om det finns ett speciallim för bara teflon som anvämder sig av kemiskt hokus pokus, hittar du inte det så glöm att anvämda något annat lim.

Det går iofs att ytbelägga med teflon sp det kan finnas något/några specialknep....

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Testa med PL400, den har en förmåga att limma det mesta.

EDIT: Men som porschedriver skriver så är det förmodligen omöjligt även med detta lim.

Malmö
Här sen Maj 2003

Man kan tydligen etsa teflon med natrium(metall) löst i ammoniak för att få en limmbar yta.
Man kan även köpa teflon där ena sidan är färdigbehandlad.

Annars tipsar folk på internet om att slipa med grovt sandpapper och limma med kontaktlim??

eller de här
http://www.polymeright.com/cgi-bin/showprod.pl?prod=3

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

porschedriver skrev:
Man kan tydligen etsa teflon med natrium(metall) löst i ammoniak för att få en limmbar yta.
Inte direkt en hobbymetod med natriumbitar löst i flytande Ammoniak (dvs kondenserad amoniakgas (-33°C), inte vattenlösning).
Att ta hand om den lösningen när den är använd är lite speciellt (Natriumbitar vill man inte ha på fel ställe).

Google lite på "Birch Reduction" om ni vill veta lite mer (väldigt OT för Teflonlimning iofs).

David L
Nykvarn
Här sen Jan 2003

Trådstartare
Jo, jag är väl medveten om att teflon inte fäster hursomhelst. Måste varit lite jobbigt när dem uppfann det runt WW2 men inte fick fast det på något till en början. Kanske skulle ringa stekpannetillverkarna och fråga hur dem gör?

Har testat ett gäng olika limmer, dock inte PL400 vilket jag anser är för tjockt i detta sammanhanget, men inget verkar bita. Har även slipat med sandpapper och alltid rengjort med thinner innan.

Natrium, ammoniak-tricket känns lite väl overkill. Men alla tips är välkommna!

Laholm
Här sen Nov 2002

Är det otänkbart att lösa det mekaniskt istället för kemiskt? Dvs skruva eller nita fast det istället?

(är det är tunn film så går det ju inte så bra, men är det en tjockare teflonskiva så kanske det hade varit möjligt?)

Malmö
Här sen Maj 2003

För stekpannor så låter man teflonet polymerisera sig direkt på stålstrukturen så det binder.

Det finns speciella primers att köpa som man kan använda för att skapa en yta som går att limma.
de polymeriserar mot teflonen men har inblandat annat som ger vidhäftning för lim.

man skall bara hitta dem....

Annars kan man köpa teflon som redan är natriumetsat på baksidan, eller t.o.m teflon med självhäftande baksida.

Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Beskriv lite vad det är du tänkt göra. Med lite tur hjälper det dig att få ett bra svar.
Vi limmar en del teflonband på metallytor. Till det använder vi teflonband av lämplig modell samt Loctite 2011 eller 2012.

Fixhult
Här sen Apr 2004

http://www.permabondllc.com/TDS/POP_TDS_UK.pdf kanske?
PRCA1 Primer http://www.glue-shop.com/
MXBON-2100 PE/PP primer http://www.mxbon.com/cyanoacrylate%20primer.htm
(Teflonr är Duponts namn på PTFE)

Hur väl det fungerar beror garanterat på vilken applikation det är.
Hur ska teflonlisterna belastas?

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Loctite.com skrev:
Q: Does Loctite have a product to bond polyethylene, polypropylene, Viton or PTFE?

A: In most cases, surfaces such as PTFE, polyethylene and polypropylene are not easily bonded and require a surface treatment to achieve any desirable bond strengths. To obtain further information on bonding plastics, refer to the Plastics Bonding Guide.

Sidan 29 i denna är väl ganska informativ?
http://www.loctite.us/int_henkel/loctite_us/binarydata/pdf/Plastics_Bo . . . .

Jonas Lindell
Viken
Här sen Dec 2004

Tjingeling, Kolla denna länk http://www.scantech.tm/Varuinformationer/CYANOLIM/CYANo%20PP.pdf

OBS, Industrikvalite=högt pris.

Mvh

- mini cooper s
-BMW 428 cupé
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

är inte internet magiskt??

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Polyeten kan man limma och trycka på om man har s.k. "treatat" den först. Coronatreating är det vanliga, dvs man passerar plasten mellan en lång anod och katod med typ 30kV mellan och då på något sätt "ruggar man upp" ytan så den går att laminera (limma på) eller trycka. Vet inte hur man gör om man har något annat än tunn film, men så gör mina kunder iaf (och jag säljer dem coronatreaters så ofta jag får)

Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

om jag inte förstått fel är det tätningslisten i en G-Lader som ska limmas på plats pga att spåret som listen ska ligga i är borta...

Här finns en bild där man kan se hur listen ska ligga i skovlarna.
http://razer.mine.nu/vw/Bilder_delar/G60/glader2.jpg

Här sen Jan 2003

Trådstartare
Här hade det hänt grejor! thumbs up

Har kikat igenom alla fina länkar och nu är man bara villrådig vad man ska välja mellan. Loctitebladet var informativt, men även där fanns ett gäng olika sorter. Blir till att sätta sig och ringa lite tror jag.

Precis som razer säger så är det lister i en G-lader (kompressor) som ska limmas. Som ni ser på bilden har en bit av 'väggen' lossnat och listen kan då glida ut ur spåret. Innan jag lägger kompressorn på överblivethyllan för gott tänkte jag i varje fall ge den ett försök med limmade lister.

Listerna är ca 1mm breda och 2mm höga. Det är inte speciellt mycket tryck på dem utan bara sidledskrafter när kompressorn oscillerar. Sidan som är 1mm (och uppåt på bilden) gilder alltså mot en vägg och fungerar som tätning.

Lim för teflon?
2 besök senaste veckan (6483 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande