Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Värmepaket eller ej i banåkabil
<<   1, 2, 3   >>
7911 besök totalt
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

Värmepaket?!? Skämt åtsido, jag har en 3 tums slang från bakom kylaren som går upp till defrostermunstyckena. När jag slår på kylfläkten så blåser den varmluft i röret.
Göran Malmberg

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Brandheim skrev:
Jag som vet att du brukar bli lite frusen under långa körpass på banan tycker nog att du ska ha kvar vedspisen i bilen.

Vet inte riktigt hur du menar, men den som fryser under ett race kör alldeles för lugnt..

Stockholm
Här sen Nov 2002

Arne skrev:
Brandheim skrev:
Jag som vet att du brukar bli lite frusen under långa körpass på banan tycker nog att du ska ha kvar vedspisen i bilen.

Vet inte riktigt hur du menar, men den som fryser under ett race kör alldeles för lugnt..

Prova att köra nattpass i ADAC 24h.
Varmt är det inte.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

johann skrev:
Arne skrev:
Brandheim skrev:

Prova att köra nattpass i ADAC 24h.
Varmt är det inte.

Eller en SLC-final när det snöar...särskillt under pacevarven...vilka kan bli väldigt många under just detta race...

Installationer med allsköns varianter av datorfläktar osv osv som inte funkar har jag sett...men ingen som gör det.
Varför vikthysteri på klart väsentliga saker? Den dag du inte ser ut kommer du bara förbanna dig själv.

Som sagt, tur det är elframruta i racern. thumbs up

Karl B.
Täby
Här sen Dec 2002

Andreas Lidström skrev:
Varför vikthysteri på klart väsentliga saker? Den dag du inte ser ut kommer du bara förbanna dig själv.

Hysteri eller inte men faktum är att det funkar alldeles utmärkt att åka racerbil utan defroster. Ser man till att rutan är tokren på insidan bortsett från lite gammal hederlig "imskyddsduk" och har racemässig kupé, dvs allt annat än tät pga skrammeldörrar utan lister. Och har alla originalin/utsläpp öppna så fungerar det utmärkt...

Visserligen har vi haft siktproblem, men då var det för att vindrutetorkaren bildade en rand av SNÖ på rutan som skymde ingången på en del hårnålar...

EDIT: Stava skulle man lära sig...

Skogen
Här sen Jun 2004

Själv komma jag köra utan värmepaket på 240,in.. Då femman ska ner och med fördelaren mot torpen komma paketet att ta i pga ett hål för fördelaren, ska nog komma på en lösning på det iaf..

Växjö
Här sen Maj 2004

Har tyvärr sett flera exempel idag på Knutstorp vilket elända det kan vara att hålla rutorna rena, det går inte hålla dem "tokrena" eftersom det är så lätt att föraren drar med sig fukt in i kupen!

Täby
Här sen Dec 2002

Geijer skrev:
Har tyvärr sett flera exempel idag på Knutstorp vilket elända det kan vara att hålla rutorna rena, det går inte hålla dem "tokrena" eftersom det är så lätt att föraren drar med sig fukt in i kupen!

Joo, tokrena går fint...att hålla dom torra är däremot en annan sak...

ring knutstorp
Här sen Jan 2003

JAg har inget värmepaket - det vägde för mkt = nästan 20 kg med fläkten (de satt åtskillda)

så jag har en liten 12V rörfläkt under instrumentpanelen.

K

Jesper Wall
Värmdö/Stockholm
Här sen Jan 2005

20kg!?! Kommer nog inte upp i 5kg inkl vatten på min bil. Och 5kg mitt i bilen känns inte så farligt.

BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil)
BMW E39 540iAT
BMW E85 Z4

Svenska E12/E28 Registret
http://www.e28.se
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Andreas Lidström skrev:
Installationer med allsköns varianter av datorfläktar osv osv som inte funkar har jag sett...men ingen som gör det.

Våra datorfläktar funkar förvånansvärt bra.. faktiskt..

Bålsta
Här sen Dec 2004

Vanudå.. förresten, är vi två Arne Lindgren.. *hälsar artigt*

Jönköping
Här sen Apr 2003

Hmm, värmepaketet ja... Det åkte visst ur när kardantunneln skulle masseras lite. Sen åkte det aldrig in igen. Och turbon behövde ju få lite kylvatten. Original värmepaket till en Opel Rekord C väger massor, gjort av rejäl plåt med värmeväxlare av mässing. Dessutom ger det knappt nån värme alls. Skulle köra ca 2 mil en novemberkväll när bilen var igång senast, jag fick lite fisljummen luft mot rutan strax innan jag parkerade hemma. Det var knappt 0 gradigt ute...
Jag satsar nog hellre på en Biltema fläkt, skulle motorn sacka så får jag väl skruva upp laddtrycket.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag var nog en av de få med räserbil som såg nåt när vi var på knutstorp senast, grymt bra med värmepaket och fläkt värd namnet. thumbs up

BMW 330i -05
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Väger värmepaketen så mycket? eller har ni för moderna bilar

Fixhult
Här sen Apr 2004

Mattias Hellöre skrev:
Väger värmepaketen så mycket? eller har ni för moderna bilar
Plåtskodda mässingspaket kan nog väga en del men moderna plastvarianter med liten alukärna behöver inte väga många kilon. Miatans (99) ligger väl på ca 3-4 kg utan vatten med reservation för att ögonvågen har problem med vikter på stora saker.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Lånar denna tråden lite...

När jag monterade torrsumpstanken, strök vissa (mindre vitala) delar med på kuppen... bla kupefläkten.
Värmepaketet sitter kvar, men som sagt har jag inget som blåser luft genom det.

Klarar datorfläktar att pressa tillräckligt mycket luft?

Så här ser det ut idag. Tänkte montera någon sorts fläkt ovanför värmepaketet (i torpedväggen) som suger friskluft och trycker in det genom paketet.

Den som jag tycker verkar mest lämpad, är ju en sån här:

men var hittar man en sån?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

http://www.ekb.se/documents/prislista%202003%20kunder.pdf har ju några radialfläkter för 12V för under tusenlappen. Om de är av rätt storlek, har rätt flöde vid ditt mottryck mm får du väl ta reda på. Men det finns väl personer på LTH som inte gör nåt annat än räknar på ventilation?

Edit: Annars kan du ta några datorfläkter och seriekoppla dem om mottrycket är för högt (eller parallellkoppla dem om flödet blir för lågt). 4st ("dubbla i bredd") 12cm av det brutalare slaget (du behöver ju inga extratysta borde räcka och vara rätt billigt (och enkelt att få tag på). Sug under vindrutan så har du tryckhjälp därifrån.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

kring tusenlappen.... Det kanske var lite i dyraste laget

Datorfläktar låter mer lockande i så fall
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Anders Jeppsson skrev:
kring tusenlappen.... Det kanske var lite i dyraste laget

Datorfläktar låter mer lockande i så fall
Denna då:

Den är ju i rätt storleksordning men du behöver en inverter för att driva den (550W)

Det finns säkert lämpliga radialfläktar för 12V men man får väl leta runt lite. Att rota i gammal stordatorutrustning kan löna sig (men det kan vara 24V eller 110VAC iofs)

Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

va jag kommer ihåg från tiden då man hade koll på överklockning av datorer så va delta fläkten den med mest ös i, dock högljudd, men 59db kanske har svårt att hävda sig brevid v8:an.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=43502

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Skruva banåkabil
Värmepaket eller ej i banåkabil
<<   1, 2, 3   >>
7911 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande