| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Värmepaket eller ej i banåkabil
|
7911 besök totalt |
Vet inte riktigt hur du menar, men den som fryser under ett race kör alldeles för lugnt.. _________________ /Arne Lindgren |
||||||
Prova att köra nattpass i ADAC 24h.
Varmt är det inte. |
||||||
Eller en SLC-final när det snöar...särskillt under pacevarven...vilka kan bli väldigt många under just detta race...
Installationer med allsköns varianter av datorfläktar osv osv som inte funkar har jag sett...men ingen som gör det. Varför vikthysteri på klart väsentliga saker? Den dag du inte ser ut kommer du bara förbanna dig själv. Som sagt, tur det är elframruta i racern. |
||||||
Hysteri eller inte men faktum är att det funkar alldeles utmärkt att åka racerbil utan defroster. Ser man till att rutan är tokren på insidan bortsett från lite gammal hederlig "imskyddsduk" och har racemässig kupé, dvs allt annat än tät pga skrammeldörrar utan lister. Och har alla originalin/utsläpp öppna så fungerar det utmärkt... Visserligen har vi haft siktproblem, men då var det för att vindrutetorkaren bildade en rand av SNÖ på rutan som skymde ingången på en del hårnålar...
EDIT: Stava skulle man lära sig... _________________ Karl Brag |
||||||
Joo, tokrena går fint...att hålla dom torra är däremot en annan sak...
_________________ Karl Brag |
||||||
|
20kg!?! Kommer nog inte upp i 5kg inkl vatten på min bil. Och 5kg mitt i bilen känns inte så farligt.
_________________ Jesper Wall BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil) BMW E39 540iAT BMW E85 Z4 Svenska E12/E28 Registret http://www.e28.se |
||||||
|
Hmm, värmepaketet ja... Det åkte visst ur när kardantunneln skulle masseras lite. Sen åkte det aldrig in igen. Och turbon behövde ju få lite kylvatten. Original värmepaket till en Opel Rekord C väger massor, gjort av rejäl plåt med värmeväxlare av mässing. Dessutom ger det knappt nån värme alls. Skulle köra ca 2 mil en novemberkväll när bilen var igång senast, jag fick lite fisljummen luft mot rutan strax innan jag parkerade hemma. Det var knappt 0 gradigt ute...
Jag satsar nog hellre på en Biltema fläkt, skulle motorn sacka så får jag väl skruva upp laddtrycket. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||||||
|
||||||
|
Lånar denna tråden lite...
När jag monterade torrsumpstanken, strök vissa (mindre vitala) delar med på kuppen... bla kupefläkten.
Värmepaketet sitter kvar, men som sagt har jag inget som blåser luft genom det. Klarar datorfläktar att pressa tillräckligt mycket luft? Så här ser det ut idag. Tänkte montera någon sorts fläkt ovanför värmepaketet (i torpedväggen) som suger friskluft och trycker in det genom paketet.
Den som jag tycker verkar mest lämpad, är ju en sån här:
men var hittar man en sån?
|
||||||
|
http://www.ekb.se/documents/prislist
Edit: Annars kan du ta några datorfläkter och seriekoppla dem om mottrycket är för högt (eller parallellkoppla dem om flödet blir för lågt). 4st ("dubbla i bredd") 12cm av det brutalare slaget (du behöver ju inga extratysta borde räcka och vara rätt billigt (och enkelt att få tag på). Sug under vindrutan så har du tryckhjälp därifrån.
|
||||||
|
kring tusenlappen.... Det kanske var lite i dyraste laget
Datorfläktar låter mer lockande i så fall
|
||||||
Den är ju i rätt storleksordning men du behöver en inverter för att driva den (550W)
Det finns säkert lämpliga radialfläktar för 12V men man får väl leta runt lite. Att rota i gammal stordatorutrustning kan löna sig (men det kan vara 24V eller 110VAC iofs) |
||||||
|
va jag kommer ihåg från tiden då man hade koll på överklockning av datorer så va delta fläkten den med mest ös i, dock högljudd, men 59db kanske har svårt att hävda sig brevid v8:an.
http://www.webhallen.com/prod.php?id _________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Värmepaket eller ej i banåkabil
|
7911 besök totalt |