Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1553 besök totalt |
Hjälp/synpunkter på hjulvinklar BMW E30
Som de flesta vet numera skall ju min 325:a ut på bana i år, troligtvis första gången på Knutstorp den 26:e april. (Någon annan som skall dit härifrån ![]() Har problem med att framvagnen är väldigt nervös och spårkänslig. Ifs så är gatdäcken av modell bakelit, och skall bytas, men nu är framvagnsinställning gjord, och när jag ser värdena på de vinklar som inte går att justera blir jag lite osäker. Någon som har lust att kolla nedanstående värden, och evt tro ngt om påverkansgrad, evt åtgärd osv. Första värdet är vänster, andra värdet höger sida. -------------------------------------------------- Fälgar ET 22 Kurvtagningsvinkel: 22,50 / 23,50 Spindeltappslutning: 13,00 / 13,00 Camber: -1,00 / -1,00 Caster: 7,50 / 7,00 Toe: 2,50 / 2,50 --------------------------------------------------- Toe-in värdet är som det är för att försöka kompensera spårkänsligheten. Det som jag reagerar på är caster-värde och kurvtagningsvinkel... Fö går det enbart att justera toe på en standard E30, om någon undrar. Är differenserna något att bry sig om? _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Re: Hjälp/synpunkter på hjulvinklar BMW E30
Jag ska troligen åxå till Knutan den 26:e ![]() Vad har du för däck-dimension? Lågprofil påverkar ju spårkänsligheten en hel del.. Mina värden är (40mm sänkt 318iS -88): Camber -2.00°/-1.51° Caster 8.04°/8.18° Toe 0.15°/0.15° KPI 16.57°/15.09° Som du ser så skiljer de sig rätt mycket från sida till sida. Tyvärr går det ju inte att göra nåt åt utan att köpa camberplates mm. Du kan ju köpa excentriska "bumerangbussningar" det ökar caster och gör bilen stabilare i hög fart och vid bromsning. _________________ /Arne Lindgren |
||
Jag kommer nog att titta till er på Knutan
![]() ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||
Med de värdena har du väl monterat M3:ans bumerang-bussningar,
Arne? Sitter nya standardbussningar på min, så de får väl hänga med ett tag till, men sen så... Du har ju minst lika stora diffar som jag, så det skall väl förhoppnings- vis gå att leva med då. Får väl se om nya "puckar" gör skillnad. Ifs har ju lågprofil påverkan, men inte till den här utsträckningen. Hade tidigare en 318 med 45 profils 16", den bilen var kanon att köra. Just nu sitter 55-profil (orginaldimension) monterat på 325:an, så det är inte orsaken. Nya däcken blir 50-profil snikmodell från en fabrik i Anderstorp, ooopsss, nu svor jag visst ![]() Börjat nedräkningen för den 26:e nu, hoppas det går i lås ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
Jodå, det går ju inte att missa....fast det lär bara bli att titta på
![]() tyvärr hinner jag aldrig att få ihop bilen på 26dagar ![]() Men om man har tur så kanske det finns möjlighet att stjäla lite ide'r från andra ![]() _________________ Pelle Persson |
||
Hmm vad jag blir avundsjuk på er, själv ska man vara i strängnäs den helgen på rallycross... måntro vad våran pilot säger om jag råkar köra förbi strängnäs med bussen på natten så man är framme i knutstorp på morgonen
![]() ![]() _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||
Gällande mina vinklar och spårkänslighet kan jag meddela
efter byte av gummi på framhjulen att det var orsaken. Nu är det bortjustering av all toe som gäller ![]() _________________ Christian Jansson BMWCS #10364 SVKG #661 BMW 332is E30 ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1553 besök totalt |