Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga coil overs
1, 2   >>
4593 besök totalt
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
Bygga coil overs

Tänkte jag skulle bygga om mina framdämpare till coilovers, vilket med en coilover sats inte är svårt alls!
Förutom att jag måste bygga en camber adapter så jag får rätt vinkel på kalaset.

Problemet är bak, där dämpare och fjädrar inte sitter tillsammans i ett fjäderben.
Vissa har löst detta genom att svetsa en botten med coiloverrör som de trär på fjädern. Detta ser enligt mig inte så himla säkert ut och säkerligen nåt som SBP inte tycker om.
En tanke var ju att bygga om stötdämpar tornet (som inte alls tål att sätta ett fjäderben) så det pallar att köra både fjäder och dämpare i ett.

Tips? Blir väl att bygga 4-link annars

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
Jesper Wall
Värmdö/Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 58



SBP tycker väl egentligen inte om någon form av ställbara fjäderben.

_________________
Jesper Wall

BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil)
BMW E39 540iAT
BMW E85 Z4

Svenska E12/E28 Registret
http://www.e28.se
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
Jesper Wall skrev:
SBP tycker väl egentligen inte om någon form av ställbara fjäderben.

får dölja paketet med nåt slags skyd vid besiktnings tider.

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
Fixxe
Halmstad
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1316



jag har inte haft några problem att besiktiga med mina fullt justerbara...

_________________
Fredrik Heijel
www.hondaklubben.com
Super Seven
Suzuki Swift Sport -14
Toyota Rav4 Gazoo Racing -24
Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
Citera
Jesper Wall
Värmdö/Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 58



Det var nånting jag har läst på Autopower. Kan dock inte hitta tråden. Behöver ju inte stämma.

_________________
Jesper Wall

BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil)
BMW E39 540iAT
BMW E85 Z4

Svenska E12/E28 Registret
http://www.e28.se
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Jesper Wall skrev:
Det var nånting jag har läst på Autopower. Kan dock inte hitta tråden. Behöver ju inte stämma.


http://project911.luminasweden.com/default.asp?form_linkid=3&form_ . . . .

Detta är vad jag o Beepbeep gjort.
Vi limmade på gängade rör till coilovers.

Bilsport, den senaste har en artikel om hur man gör coilovers.

Tips?

_________________
Kör cheva numer.
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
erhm, hur säkert är det där "limmet"?
hur mkt stryk tål det egentligen, är det inte säkrare att svetsa istället?

(kutar ner å köper senaste bilsport)

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
Fast problemet jag har är ju inte just denna konstruktion.
Utan det är bak som det inte går ihop för mig.
Detta eftersom att stötdämpare och fjäder inte sitter ihop bak, utan stötdämparn sitter mot navet bak och fjädern sitter en liten bit in ifrån dämparn.. Nån som förstår hur jag menar?

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



skywalker skrev:
erhm, hur säkert är det där "limmet"?
hur mkt stryk tål det egentligen, är det inte säkrare att svetsa istället?

(kutar ner å köper senaste bilsport)


Säkerhetsfaktorn fick vi räknat till 11 gånger maximal belastning..
Så kanske säkert nog men det vet man inte förrän man provat.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
Jesper Wall
Värmdö/Stockholm
Här sen Jan 2005
Inlägg: 58



Är sakerna bara ordentligt rengjorda och man använder ett lim som klarar av temperaturförändringarna så håller det nog lika bra som en svets.

_________________
Jesper Wall

BMW E28 M535i (Blivande BMW-cup bil)
BMW E39 540iAT
BMW E85 Z4

Svenska E12/E28 Registret
http://www.e28.se
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
okej, så det är alltså att rekommendera!
verkar ju hemskt lätt att använda! bara att vara nogran och ordentlig!

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
ingen som har någe tips på coil over konstruktion bak?

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



skywalker skrev:
ingen som har någe tips på coil over konstruktion bak?


Titta på mina bilder så ser du att min konstruktion är för bakänden.
För mig veterligen har fabrikstillverkade 911 inga motorer i framänden.

_________________
Kör cheva numer.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Vad är det för bil du ska bygga på?

Att förstärka stötdämpartornet bak och montera coilover i det är varken en dum idé eller någon rymdteknik...

GAZ coilovers är så billiga att det knappast lönar sig att bygga om standarddämpare.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



therealpinto skrev:
Vad är det för bil du ska bygga på?

Att förstärka stötdämpartornet bak och montera coilover i det är varken en dum idé eller någon rymdteknik...

GAZ coilovers är så billiga att det knappast lönar sig att bygga om standarddämpare.

/Gustaf


Har någon kunnat lämna in GAZ dämpare för ändring av dämparkurvor hos nån erkänd stötdämparfirma?

_________________
Kör cheva numer.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Vet ej.

Det är budgetdämpare, justerbara men de är enkla. Men såvitt jag kunnat bedöma hittills är de rätt prisvärda, speciellt om alternativet är att lägga tid och pengar på att bygga om standarddämpare, som inte är justerbara alls...

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
pinto: precis, det är nåt sånt som jag hade tänkt göra nämligen. frågan är vad besiktningen tycker om att jag gör det.
GAZ, har faktiskt inte så stor koll på de olika tillverkarna då jag får flux ideer att tillverka det mesta själv
så nån länk vore skoj!

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
skywalker
Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 208


Trådstartare
oj, tror inte jag nämnt att det är till min Nissan Silvia S12 (180ZX).
Framdämparna bygger jag om, och jag vet hur jag tar mig till.

_________________
- Magnus Ripén
- Bmw 2002
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Det finns ju alltid en risk att Bilprovningen gnäller men med en så ovanlig bil som 180ZX är det få som har koll på hur det "ska" se ut.

http://www.dynamitepages.com/dampertech/product.html ger en del info, du kan handla av exempelvis Burton (www.burtonpower.com) eller Rally Design (www.raldes.co.uk) om du inte vill köpa i Sverige (här är det väl Roadster som säljer dem).

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



även TG racing tillhandahåller dem i gävle.

har du köppt nu gustaf?

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Ja, det sitter GAZ bak både på min bil (med Sierrabakvagnen) och Tomas bil (stel axel i fyrlänk). Hittills är vi mycket nöjda men bilarna har bara rullat några tiotals mil på gata.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Skruva banåkabil
Bygga coil overs
1, 2   >>
4593 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande