Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Högt tryck i kylsystemet
7 besök senaste veckan (11650 totalt)
Lazzlo
Göteborg (Örgryte)
Här sen Sep 2004
Inlägg: 168


Trådstartare
Högt tryck i kylsystemet

Jag har i min Escort mk1 satt dit en Volvo 740 kylare samt expansionskärl från Volvo 240. Jag märkte idag när jag provkörde bilen att det blir väldigt högt tryck i kylsystemet. När jag skruvar av locket på expansionskärlet så rann det ut minst 0,5l vatten. När motorn var kall så hade jag fyllt på så att expansionskärlet nästan var fullt (Det går i ca 8 liter vatten i systemet). Detta behövs för att cirkulationen av kylvatten ska vara bra ut ur kylaren in i toppen.



Det jag funderar på är:

- Sitter expansionskärlet för långt ner så att jag måste fylla för mycket vatten för att cirkulationen ska vara bra?

- brukar det vara så högt tryck i kylsystemet?

Jag gissar på att vattentemperaturen låg på ungifär 90 grader när jag stängde av.


/Lars

_________________
Ingen leksak för tillfället.

Gammal bil: Escort mk1 -73

Lars Rosqvist
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3462



Det finns risk att du har blåst topplockspackning...bubblar vattnet i expansionskärlen när du gasar? Luktar glykolen bensin/avgaser?

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Lazzlo
Göteborg (Örgryte)
Här sen Sep 2004
Inlägg: 168


Trådstartare
Njae.

Jag tror inte det gått så illa. Jag hade bilen igång max ett par minuter och temperaturen hade precis gått upp så att termostaten öppnade.

/Lars

_________________
Ingen leksak för tillfället.

Gammal bil: Escort mk1 -73

Lars Rosqvist
Citera
NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005
Inlägg: 96



Felet e någ att du fylt på expanstionskärlet för mycket det ska vara halvfult annars så kan inte vattnet expandera när det blir varmt .Spesielt på pinto motorn för när dom sitter i sierra kan dom hålla närmare 110 gr utan att koka enligt FORD .Angående expanstionskärlet så ska det sitta så högt som möjligt för luften i systemet ska komma ut den vägen annars så kan luften stanna i toppen av kylaren å det e ju = att det kokar
Mvh AFFE

_________________
Alf ryhn
Citera
Johan Edlund
Norrköping
Här sen Jun 2003
Inlägg: 1242



I regel brukar det ju sitta någon övertrycksventil på systemet vilken öppnar vid 1-1,5 bar för de flesta motorer. Ofta brukar dessa vara inbyggda i kylarlocket. Har man överfyllt expansionskärlet så finns en risk att vatten läcker ut,antingen via övertrycksventilen eller då man öppnar locket.

1-1,5 bar och 50:50 glykol-vatten gör att kokpunkten hamnar kring 130 grader.
Citera
pippen
Oslo
Här sen Aug 2004
Inlägg: 131



köp ett stant racing lock med inbyggd luftning.

_________________
David Eriksson
Citera
Lazzlo
Göteborg (Örgryte)
Här sen Sep 2004
Inlägg: 168


Trådstartare
Hej

Det locket som sitter orignal på expansionskärlet har en övertrycksventil, så det är lugnt på den fronten.
Det är inte säkert att jag har något problem egentligen. När jag pratat med folk så tycker de att det verkar ganska normalt det jag upplevt. Än så långe har ju inte trycket blivit så högt att övertrycksventilen i locket har öppnat...

/Lars

_________________
Ingen leksak för tillfället.

Gammal bil: Escort mk1 -73

Lars Rosqvist
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11807

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Du måste flytta upp expansionskärlet så att underkant på det sitter ovan kylarens ovankant.
och som tidigare nämnts, fyll bara på till hälften i expkärlet.

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Skruva banåkabil
Högt tryck i kylsystemet
7 besök senaste veckan (11650 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande