| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Inkoppling av förkopplingsmotstånd till spridare?
|
1292 besök totalt |
|
Nu är det så illa att mitt sprut bara klarar av högohmiga spridare och eftersom dessa inte finns som större än 630cc måste jag ha lågohmiga, sk peak and hold, med förkopplingsmotstånd till. Då jag inte kör sekventiellt så är väl då varje spridarpar paralellkopplade. Kan man då göra så att man kopplar in endast 2 motstånd, dvs ett till varje spridarpar? Vad ska man då ha för motstånd till detta? Är det så att med högohmiga spridare som har ett mostånd på ca 12ohm så blir det totala motståndet i kretsen med 2 spridare 6ohm? om man då har lågohmiga spridare som är på ca 2ohm så blir motståndet i kretsen 1ohm. Ska man då ha ett motstånd på 5ohm eller hur räknar man på detta? Är det någon speciell effekt och värmetålighet som motstånden bör ha? MVH Jonas _________________ Jonas Edling |
||
|
De installationer jag sett med motstånd har det varit fyra stycken jättelika motstånd med kylflänsar på parallellkopplade spridare (inte sekvensiellt alltså) så jag gissar att det går en del ström igenom dem...?
Typ som den minsta på den här bilden:
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Kolla runt lite på www.ms-nordic.tk
Megasqurtsida med en del info. _________________ /Anders C |
||
Kör med 6st som ser ut som den minsta (fast lite kortare). De är på 6,8 ohm och klarar 25W, det ska enligt vad jag hört passa bra för att få mina spridare och insprutningen att trivas tillsammans (kör med ett MegaSquirt). Som sagt, kolla runt på www.ms-nordic.tk, där finns det beskrivningar/formler för att få rätt värden på motstånden. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1292 besök totalt |