| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjulvinklar på uddabil!
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3670 totalt) |
|
Hjulvinklar på uddabil!
Hejsan! Jag har lite väghållningsfrågor! Jag tänkte beskriva bilen så utförligt som möjligt men det finns mycket info på länken i signaturen. Bilen är en saab 96 -73 med motor, låda, framspindlar och bromsar från 900 aero -88. Axelvikterna är 610kg fram, 360kg bak, jag har inte kunnat hitta orginal axelvikterna, någon som vet? Samtliga bussningar är av nylon utom bakaxelns mittenbussning. Hjulinställning fram: 0.5gr negativ camber, 2gr caster, dubbla A-armar, 900 bakfjädrar hjulinställningen bak är helt neutral(rak), U-formad stel axel, okända fjädrar ev. bagge framfjädrar Den känns bra fram, hyffsat lättstyrd och bra grepp, pga. av att 900 spindlarna har en böj vid övre infästning så fick övre bärarmarna kortas en del vilket ger mer camberkompensation vid kurvtagning. Gabriel gasdämpare fram och biltema std bak, dock är ställbara runt om på G. Däckdimension 205/45 R17 Nu till bekymmret! Vid hård körning(bana) så överstyr den så man kan få sladd om man svänger, även vid jämn hastighet. Jag funderar på lämpliga hjulvinklar bak, dock ej för vilda eftersom jag kör med gatdäck och kör mycket gata. Får jag några bra tips så bygger jag nog ett "axelböjarverktyg". Jag ska till mantorp den 27:de så det vore roligt att lösa det innan! mvh _________________ Dennis Mollberg |
||||
|
citat:
Samtliga bussningar är av nylon utom bakaxelns mittenbussning. Hmm även de 2 stagen som håller bakaxen? Risken man kan få är att man får duktigt med påkänningar insfäsingarna i karossen. citat: Hjulinställning fram: 0.5gr negativ camber, 2gr caster, dubbla A-armar, 900 bakfjädrar caster: Du borde gå upp i castern pga att med 12,5grd spindelvinkel som og900 har så får ytterhjulet possetiv camber när man vrider på kringlan. Bilen blir lite mer tungstyrd men mer riktingsstabil rakt fram också. Sen camberkompenastionen fram är knapt 0,5grd per grd krängning. Jag har lite svårt att få in i mitt pall att bilaset skulle vara överstyrd. Det är något lurt, frågan är bara vad?
Med 63/37(fram/bak) i viktfördeling och med samma däcksdimensioen BORDE bilen vara understyrd. Mitt as är det. Någon annan som har några teorier? EDIT: Micka han imällan, jag skriver saaaaaaaaaaaaaaaakt som vanligt. Med för hård bakfjädar så lättar innrebakhjul i böjarna, gör den det? _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Snarast gungar, har funderat på fjädrarna, jag ska mäta diameter och trådvarv i morgon så fuling kan räkna ut hårdheten.
Kanske mjukare fjädrar och hårdare dämpare vore melodin? Problemet är att dessa är smalare än orginal = går ej i hjulen samt är placerade längre in, annars har jag hört att 2takts framfjädrar är lagom att ha bak. _________________ Dennis Mollberg |
||||
|
Hmm... det blev nog något fel för jag såg inte fulings inlägg förrän nu!
Japp stagen har också nylonbussningar och stagen är boxade, infästningarna är förstärkta i både bakaxel och fästet i karossen samt karossen är förstärkt vid infästningarna. Angående castern, hur fräste du spindellederna? fick man bygga om mer för att få ihop det? Camberkompensationen är det med v4 spindlar? mina övre bärarmar är kortare så det borde vara mer camberkompensation på min bil. Dock vill jag påpeka att den i princip inte kränger alls vid kurvtagning. Innerhjulet lyfter inte vid kurvtagning. _________________ Dennis Mollberg |
||||
|
citat:
Japp stagen har också nylonbussningar och stagen är boxade, infästningarna är förstärkta i både bakaxel och fästet i karossen samt karossen är förstärkt vid infästningarna. Tycker inte om detta citat: Angående castern, hur fräste du spindellederna? fick man bygga om mer för att få ihop det? En sak i taget, detta är vinter göra, så den kan vara ett tag. Vi börjar med fjädringen. Ca ca så är bilen fjädad 2,1Hz fram och 2,7Hz bak, allså lite väl hård bak. Hmm eller mjuk fram. Jag åker 2,4Hz fram och 2,7Hz bak, än så länge utan krängare. Bilen kränger ca 2-3grd Cambercomp: citat: mina övre bärarmar är kortare så det borde vara mer camberkompensation på min bil. Spelar inte så stor roll det ger ca 0,5grd komp per grd kränging. jag åker -2,5grd statisk camber fram och får då ca -0,8grd vid 2,5grd krängning. citat: Dock vill jag påpeka att den i princip inte kränger alls vid kurvtagning Du åker för långsamt
citat: Innerhjulet lyfter inte vid kurvtagning. Hmm du måste ligga JÄ... nära gränsen i så fall, jag tror du lyfter med bättre däck. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Håller med Fuling om detta. Jammar (håller mot)bakre hjulupphägningen i roll så kan det mycket väl förklara överstyrningstendenser trots att fulings beräkningar/erfarenhet visar att det inte borde vara så överstyrt. Är det det som är problemet så hjälper inga hjulvinklar i värden. Prova att byta till gummibussningar igen och se om problemen kvarstår innan du börjar kröka axel!!! om stagen tar i boxningen bör du kunna se alt. kolla med modellera. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
|
Annars kan man testa om bakvagnen jammar genom att ta bort fjädrarna (är det trosion eller skruv??).
och föra bakvagnen i roll, samt upp och ned (en person vid vart hjul) om du sedan vill ha vettiga däck hade jag fixat fram 15" banåkafälgar med R-däck. Lär inte kosta mer än 17" nankang mögdäck (åtminstonde på bana). T.ex. Toyos 881/888 kan man få till riktigt vettiga priser. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
||||
|
För de som inte vet och kanske vill veta så ser en saab 95/96 bakaxel ut så här, se
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Det är inte säkert att man själv känner om bakhjulet lättar, det märks mest när hjulet landar igen och det gnäller till lite. Tidigare har jag haft hjullyft på nästan en decimeter enligt åskådare på banan, men nu så stannar alla hjulen på marken (utom vid vissa tillfällen).
_________________ //Mikael Jardstam |
||||
|
Nu fick jag äntligen en stund vid datorn!
Ett par kompisar intygade att jag inte får hjullyft i de långa bankurvorna, dock sladdade baken ut ett par gånger!
Ska göra det i helgen. I tråden med bakaxelbilden diskuteras om den kan bli överstyrd när bantambanden går i, på min tror jag det är ganska kort bit dit pga. hårdare fjädrar som inte fjädrar ner lika mycket, jag ska mäta i helgen. Bilen är sänkt 6cm fram, bak är jag osäker hur mycket men mindre, alla genomslagen är uppflyttade för att fjädringsvägen ska räcka till. Nästa vecka får jag mina yokohama a539! 1225kr/st på nässjö däck (dock genom jobbet)
Kan mitt rollcentra ligga annorlunda eftersom jag upplever att den inte kränger nämvärt? om den är lite väl hård bak, vad kan jag sätta dit istället? Det ska bli intressant på mantorp nästa helg, tyvärr hoppar trean ur vid motorbroms så man får köra med en hand på ratten och en på spaken nästan hela tiden(70-170km) vilket drar ner tempot avsevärt, men jag orkar inte riva lådan innan vintern. _________________ Dennis Mollberg |
||||
Hmm.. Menar du att bakfjädrarna är hårdare än framfjädrarna? det känns inte så.
F*n jag som trodde det var bra med de spindlarna eftersom de ökar camberkomp, finns det någon annan fördel med mycket spindelvinkel? de har väl tänkt på något vettigt när de byggde dem! _________________ Dennis Mollberg |
||||
|
citat:
Menar du att bakfjädrarna är hårdare än framfjädrarna? det känns inte så. Hmm, nej själva fjädern är inte hårdare bak än fram utan fjädersättningen förfållande till vikten är hårdare bak. Det är det man har hz-talet till. Man kan gämnföra olika bilar med helt skilda vikter mm. Som din bil är satt nu sätter jag en halv tunna skit på att inner bakhjul kommer lätta i böjarna om du börjar pressa liket ordentligt. citat: finns det någon annan fördel med mycket spindelvinkel? Hmm nej, men om man gjort fel så är det ett sätt att fixa skrubbradien. Rent spåntant känns 3-5grd rätt bra men vad som är otemalt är en bra fråga
MacPestonben brukar ligga på 12-15grd detta pga att fjäderbenet måste gå fritt från fäljen. Bra? Nää men vad gör man?
Hur gick det med bakaxen? (stomma bussningarna) _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Hur räknar man ut HZ talet? Jag trodde mer HZ var hårdare fjäder helt enkelt och inte hade med bilens vikt att göra.
När jag pressar liket ordentligt så sladdar baken ut, det är ju det som är bekymmret! Hur fixar man skrubbradien om man har mindre spindelvinkel? annan offset? Jag ska kolla bakaxeln imorgon. mvh _________________ Dennis Mollberg |
||||
|
citat:
Hur fixar man skrubbradien om man har mindre spindelvinkel? annan offset? Japp, helt korrekt. Liten skrubradie är viktigare på FWD än på RWD. cita: Hur räknar man ut HZ talet? Sökfunktien är bra att ha
se tex https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Då har man varit i garaget och böjt i allt möjligt!
Börjar med fjädringshöjden, det är 145mm från skärmkant till navcentrum. om man drar fjädringen uppåt på ena sidan så jammar den efter ca. 80mm. Tar man tex. Och sätter fjädringen i normalhöjd(145mm från skärmkant till navcentrum) på ena sidan och sedan lyfter andra sidan så går genomslaget i efter 55mm, dvs. 55mm är max infjädring bak när bilen står på fjädrarna. Jag tror aldrig bilen kommer nära genomslagen och den bör väl inte rolla så att den jammar? Jag är däremot skeptisk till fjädringsvägen nedåt, som bara är drygt 30mm innan banden går i, det borde väl påverka fjädringsrörelsen? Man kanske skulle ha lite mjukare fjädrar bak som sjunker ner lite mer av vikten så fjädringsvägen nedåt ökar lite? När jag körde på bana så kunde bakaxeln ha en tendens att vobbla lite, påminner om när man kör en v4 med trasig dämpare bak, då vobblar den rejält när man svänger! Kan vobblingen bero på att innerhjulet är utfjädrat och nära att lyfta? Eller behövs det bara kraftigare dämpare? jag kände på mina std dämpare och de är ganska tröga faktiskt men det kanske inte räcker. När man kör landsväg(100+) så känns baken svajig, tydligen så har 96:an mycket lyftkraft bak så med tanke på min ringa vikt bak så kanske en vinge behövs för att hålla ordning på baken. _________________ Dennis Mollberg |
||||
|
citat:
om man drar fjädringen uppåt på ena sidan så jammar den efter ca. 80mm. Tar man tex. Och sätter fjädringen i normalhöjd(145mm från skärmkant till navcentrum) på ena sidan och sedan lyfter andra sidan så går genomslaget i efter 55mm, dvs. 55mm är max infjädring bak när bilen står på fjädrarna. Hmm jag tror dig, men jag kommer ej att stoppa dit stumma bussningar utan länklager istället. citat: Jag är däremot skeptisk till fjädringsvägen nedåt, som bara är drygt 30mm innan banden går i, det borde väl påverka fjädringsrörelsen? Jag åker med ca 20mm utfjädring innan stoppen går i. Detta av 2st anledingar 1. För att fjädern skall sitta fast när det fjädar ut. 2. Fär att rollstyvheten ökas när när droppstoppet går in. Nu är denna typ av bakaxel lite lurig, den fjädrar/rör sig fast droppstoppet gåt in. citat: Eller behövs det bara kraftigare dämpare? jag kände på mina std dämpare och de är ganska tröga faktiskt men det kanske inte räcker. Hmm mycket möligt, har ingen aning, har aldrig åkt hårdare fjädrar och std dämpare. Men det låter inte helt otroligt. Jag åker med ett par Gula Koni sport dämpare bak, iof INTE rätt till fjädersättningen jag har, men funakr drägligt. Jag har inget jobbel i bakvagnen och då åker jag std bussningar från 69 med R-däck. Vist det är lite gungigt pga att stötdämparna inte hänger med. Du kan se på film ca hur min bil beter sig, se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php citat: Kan vobblingen bero på att innerhjulet är utfjädrat och nära att lyfta? Skulle inte tro det, min bil latjade i prinsip pissande hunden konstat förut och inget störande vobbel där bak. citat: Eller behövs det bara kraftigare dämpare? jag kände på mina std dämpare och de är ganska tröga faktiskt men det kanske inte räcker. Jag skulle börja där och ta det som prio ett. I vilket fall som hälst behöver du justa dämpare så det är inga bortkastade pengar. citat: När man kör landsväg(100+) så känns baken svajig, tydligen så har 96:an mycket lyftkraft bak så med tanke på min ringa vikt bak så kanske en vinge behövs för att hålla ordning på baken. Jag skulle säga att det börjar bli lite instabilt när man passerar 150 med en 96a. 95an verkar bättre ur lyftkrafts hänseende. Åter till filmerna, det går ca 140-150 under bron på kullen. citat: så kanske en vinge behövs för att hålla ordning på baken. Hmm, ja förmodligen så lär du behöva en vinge pga 96an akterparti. Men det är nästa steg, eller tom nätsa nästa eller näst nästa steg. ps jag har alvarliga planer på Mantorp nästa helg och ge 95an en omgång till. om jag kommer och du är där kan jag se och känna hur bilen beter sig. _________________ Johan Sjölinder |
||||
|
Länklager låter mycket bättre, dock ger faktiskt nylon bra komfort(förbjudet ord) jag bytte alla bussningarna samtidigt och tyckte inte det gjorde någon jätteskillnad i vibrationer och ljud!
Jag ska maila om pris på AVo dämpare, vad mer finns att välja på? man vill ju veta. Lyftkraftsteorin kommer från "monstret" dvs. den 96:a med dubbla 2taktsmotorer som saab gjorde hastighetsrekord i 1500cc klassen med(står på museet) den ska tydligen lättat i baken och gått på framhjulen en bit i 200km/h, och designen är ju en flygplansvinge i profil så varför inte? Klart du ska köra på mantorp, så kan vi ta en tur med min med! Jag ska nog meka dit en fjäder så jag slipper hålla på trean hela tiden! _________________ Dennis Mollberg |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Hjulvinklar på uddabil!
|
1, 2 >> 1 besök senaste veckan (3670 totalt) |
