Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
STCC/WTCC
<<   1, 2
3419 besök totalt
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005

Johan Meissner skrev:
Jag säger bara: V8 Supercars

Serien som går i Australien med Ford och Holden (snart också Pontiac). Där snackar vi underhållande racing! Trots bara två märken är serien riktigt populär och det är packat med toppstall och förare.

Bilarna är relativt okomplicerade, men framförallt har de många hästar och inte allt för avancerad väghållning - dvs spektakulär racing! och det är väl det publiken vill ha?

Jag tycker att STCC ska skapa sitt eget reglemente med V8 Supercars som grund. Så att man kan skapa tävlingsbilar här som är aktuella för vår marknad utan ett allt för blodigt pris. Gemensamma motorer, växellåda, däck, bakhjulsdrift osv. Sedan att det inte finns allt för många aktuella bilar här i Sverige som säljs med V8 och bakjulsdrift ser jag inte som ett problem. Kolla bara på DTM.

Ett sådant format tror jag definitivt skulle locka ut mer folk till banorna än dagens reglemente.

Denna årsikten tycker jag låter strålande. Såg idag på Eurosport V8 race från Australien. Såg ju intressant ut. Men det viktiga är nog inte vad det körs med för några bilar utan att det är STORA startfält. Varför måste det vara dom mest extra bilarna?
Jag skulle faktiskt vilja säga att SSK bjuder på bra mycket mer spännande lopp. Sen är de många klasser som kan bjuda på hyfsat stora fält och framförallt med stor blandning av bilar.
Men så länge STCC skapar rubriker så kommer det inte sker så mycket förändringar. För faktum är ju at rubriker kostar pengar. Varför inte skapa ett ännu enklare reglemente?
Tillåt fri aerodynamik. Sen bestämma motorstyrka genom hästkrafter kontra vikten.
Hur de än är så måste man ha stora jämna startfält i huvudklassen för att locka folk. Som det är nu så är de ju faktiskt publik som klagar på STCC-klassen och istället njuter av supportklasserna. Det är inte bra på sikt att det är så. Om man nu ska ha touringbilar som huvudklass.

Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003

Jag tycker den allara bästa racingen är FIA GT1! Massor med racing! Mycket förrarbyten och händelser under racen.. mestadels privatstall och lååånga race.. sånt gillar jag . Gp2 är riktigt skoj med följt av Locost racingen som jag sett nån gång här på rejsa!

I sverige skulel det väl hea Vrål Turbo klassen med tanke på Saab och Volvo Traditionerna! Låt dem köra på E85 och ta ut brutala effekter ur bilarna så att det går brett hela tiden . Och Låt dem kör apå vinterdäck elelr nått så det sladdar rejält hahaha.

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Australiensiska V8 serien är fräck! Sånt vill jag se här, det går väl att köra upplägget som STCC på supertouringtiden, d.v.s. bara begagnade bilar. Sen lägger man in några gästförare i varje lopp, typ Porschcup. Rejäl marknadsföring och visning i någon nationell TV-kanal.

GP2 är kul, bättre än den "riktiga" serien.

Motala
Här sen Mar 2005

JohanR skrev:
Australiensiska V8 serien är fräck! Sånt vill jag se här, det går väl att köra upplägget som STCC på supertouringtiden, d.v.s. bara begagnade bilar. Sen lägger man in några gästförare i varje lopp, typ Porschcup. Rejäl marknadsföring och visning i någon nationell TV-kanal.

Det förslaget får definitivt min röst!

Stockholm
Här sen Dec 2003

Petter Uhlin skrev:
JohanR skrev:

God idé, men problemet är väl att folk gillar små turbosaabar mer än V8'or i det här landet, som theprophet var inne på.
Men principen är god. Mycket fläsk, rejäl minimivikt och inte för mkt väghållning.

Petter U
Motala
Här sen Mar 2005

mangel skrev:
Petter Uhlin skrev:
JohanR skrev:

God idé, men problemet är väl att folk gillar små turbosaabar mer än V8'or i det här landet, som theprophet var inne på.
Men principen är god. Mycket fläsk, rejäl minimivikt och inte för mkt väghållning.

Just en turbosaab är ju rätt så liten chans att de kommer få se

Stockholm
Här sen Dec 2003

Petter Uhlin skrev:
mangel skrev:
Petter Uhlin skrev:
JohanR skrev:

Just en turbosaab är ju rätt så liten chans att de kommer få se

Sant. Det slog mig att jag aldrig sett en turbosaab på bana...
Utom en 9-5 Aero på sviestad en dag när regnet formligen vräkte ner. Slagskeppsegenskaperna kom väl till pass faktiskt.

Nå. Byt -saab till -fyror så stämmer det bättre.

Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

mangel skrev:

Är det något du suktar efter så finns det (och har funnits) vassa turbosaabar i SLC

Mantorp
Här sen Nov 2002

mangel skrev:

Då kan du inte ha försökt se så mkt...

Du får börja åka på lite riktiga (långlopps)race. Då kommer du hitta de roliga "hembyggena" med alla varianter på motorer osv. SLC, det är ett tips. thumbs up

mangel
Stockholm
Här sen Dec 2003

Kristian Larsson skrev:
mangel skrev:

Är det något du suktar efter så finns det (och har funnits) vassa turbosaabar i SLC

Jag suktar inte efter en saab, tro mig. Fast ibland dreglar jag lite efter vässade tvårtaktare...
Men nu blev det OT.

Alltså. Mycket effekt, fri aerodynamik, bredställ och tajta race har nämnts. Finns det fler essentiella beståndsdelar?

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Är det inte så att fri aerodynamik (förutsätter då att det blir mycket downforce) försämrar förutsättningarna för tajta race?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004

Exakt.

Lite aerodynamik med mycket mos är väl en bra grundidé.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

men vadå, då vinner ju skickligaste föraren, det går väl inte...

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Cédric skrev:
men vadå, då vinner ju skickligaste föraren, det går väl inte...

Det är ju precis det STCC/WTCC vill förhindra...

STCC/WTCC
<<   1, 2
3419 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande