|
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 813

14 Aug 2005 20:58
Johan Meissner skrev: | Jag säger bara: V8 Supercars
Serien som går i Australien med Ford och Holden (snart också Pontiac). Där snackar vi underhållande racing! Trots bara två märken är serien riktigt populär och det är packat med toppstall och förare.
Bilarna är relativt okomplicerade, men framförallt har de många hästar och inte allt för avancerad väghållning - dvs spektakulär racing! och det är väl det publiken vill ha?
Jag tycker att STCC ska skapa sitt eget reglemente med V8 Supercars som grund. Så att man kan skapa tävlingsbilar här som är aktuella för vår marknad utan ett allt för blodigt pris. Gemensamma motorer, växellåda, däck, bakhjulsdrift osv. Sedan att det inte finns allt för många aktuella bilar här i Sverige som säljs med V8 och bakjulsdrift ser jag inte som ett problem. Kolla bara på DTM.
Ett sådant format tror jag definitivt skulle locka ut mer folk till banorna än dagens reglemente. |
Denna årsikten tycker jag låter strålande. Såg idag på Eurosport V8 race från Australien. Såg ju intressant ut. Men det viktiga är nog inte vad det körs med för några bilar utan att det är STORA startfält. Varför måste det vara dom mest extra bilarna?
Jag skulle faktiskt vilja säga att SSK bjuder på bra mycket mer spännande lopp. Sen är de många klasser som kan bjuda på hyfsat stora fält och framförallt med stor blandning av bilar.
Men så länge STCC skapar rubriker så kommer det inte sker så mycket förändringar. För faktum är ju at rubriker kostar pengar. Varför inte skapa ett ännu enklare reglemente?
Tillåt fri aerodynamik. Sen bestämma motorstyrka genom hästkrafter kontra vikten.
Hur de än är så måste man ha stora jämna startfält i huvudklassen för att locka folk. Som det är nu så är de ju faktiskt publik som klagar på STCC-klassen och istället njuter av supportklasserna. Det är inte bra på sikt att det är så. Om man nu ska ha touringbilar som huvudklass.
_________________ Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
|
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806

14 Aug 2005 21:28
Jag tycker den allara bästa racingen är FIA GT1! Massor med racing! Mycket förrarbyten och händelser under racen.. mestadels privatstall och lååånga race.. sånt gillar jag  . Gp2 är riktigt skoj med följt av Locost racingen som jag sett nån gång här på rejsa!
I sverige skulel det väl hea Vrål Turbo klassen med tanke på Saab och Volvo Traditionerna! Låt dem köra på E85 och ta ut brutala effekter ur bilarna så att det går brett hela tiden  . Och Låt dem kör apå vinterdäck elelr nått så det sladdar rejält hahaha.
_________________ Johan
- Prospekterar Cayman
|
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956

16 Aug 2005 07:38
Australiensiska V8 serien är fräck! Sånt vill jag se här, det går väl att köra upplägget som STCC på supertouringtiden, d.v.s. bara begagnade bilar. Sen lägger man in några gästförare i varje lopp, typ Porschcup. Rejäl marknadsföring och visning i någon nationell TV-kanal.
GP2 är kul, bättre än den "riktiga" serien.
_________________ Johan Rådlund
|
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 685

16 Aug 2005 10:03
JohanR skrev: | Australiensiska V8 serien är fräck! Sånt vill jag se här, det går väl att köra upplägget som STCC på supertouringtiden, d.v.s. bara begagnade bilar. Sen lägger man in några gästförare i varje lopp, typ Porschcup. Rejäl marknadsföring och visning i någon nationell TV-kanal. |
Det förslaget får definitivt min röst!
_________________ Pet ter Uhlin
|
mangel
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 92

17 Aug 2005 07:51
Petter Uhlin skrev: | JohanR skrev: | Australiensiska V8 serien är fräck! Sånt vill jag se här, det går väl att köra upplägget som STCC på supertouringtiden, d.v.s. bara begagnade bilar. Sen lägger man in några gästförare i varje lopp, typ Porschcup. Rejäl marknadsföring och visning i någon nationell TV-kanal. |
Det förslaget får definitivt min röst! |
God idé, men problemet är väl att folk gillar små turbosaabar mer än V8'or i det här landet, som theprophet var inne på.
Men principen är god. Mycket fläsk, rejäl minimivikt och inte för mkt väghållning.
_________________ Magnus Lindberg
Italienskt
|
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 685

17 Aug 2005 09:43
mangel skrev: | Petter Uhlin skrev: | JohanR skrev: | Australiensiska V8 serien är fräck! Sånt vill jag se här, det går väl att köra upplägget som STCC på supertouringtiden, d.v.s. bara begagnade bilar. Sen lägger man in några gästförare i varje lopp, typ Porschcup. Rejäl marknadsföring och visning i någon nationell TV-kanal. |
Det förslaget får definitivt min röst! |
God idé, men problemet är väl att folk gillar små turbosaabar mer än V8'or i det här landet, som theprophet var inne på.
Men principen är god. Mycket fläsk, rejäl minimivikt och inte för mkt väghållning. |
Just en turbosaab är ju rätt så liten chans att de kommer få se
_________________ Pet ter Uhlin
|
mangel
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 92

17 Aug 2005 14:05
Petter Uhlin skrev: | mangel skrev: | Petter Uhlin skrev: | JohanR skrev: | Australiensiska V8 serien är fräck! Sånt vill jag se här, det går väl att köra upplägget som STCC på supertouringtiden, d.v.s. bara begagnade bilar. Sen lägger man in några gästförare i varje lopp, typ Porschcup. Rejäl marknadsföring och visning i någon nationell TV-kanal. |
Det förslaget får definitivt min röst! |
God idé, men problemet är väl att folk gillar små turbosaabar mer än V8'or i det här landet, som theprophet var inne på.
Men principen är god. Mycket fläsk, rejäl minimivikt och inte för mkt väghållning. |
Just en turbosaab är ju rätt så liten chans att de kommer få se  |
Sant. Det slog mig att jag aldrig sett en turbosaab på bana...
Utom en 9-5 Aero på sviestad en dag när regnet formligen vräkte ner. Slagskeppsegenskaperna kom väl till pass faktiskt.
Nå. Byt -saab till -fyror så stämmer det bättre.
_________________ Magnus Lindberg
Italienskt
|
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290
Moderator

17 Aug 2005 14:35
mangel skrev: |
Sant. Det slog mig att jag aldrig sett en turbosaab på bana...
|
Är det något du suktar efter så finns det (och har funnits) vassa turbosaabar i SLC
_________________ /Kristian Elisson
|
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281
|
mangel
Stockholm
Här sen Dec 2003
Inlägg: 92

18 Aug 2005 06:46
Kristian Larsson skrev: | mangel skrev: |
Sant. Det slog mig att jag aldrig sett en turbosaab på bana...
|
Är det något du suktar efter så finns det (och har funnits) vassa turbosaabar i SLC  |
Jag suktar inte efter en saab, tro mig. Fast ibland dreglar jag lite efter vässade tvårtaktare...
Men nu blev det OT.
Alltså. Mycket effekt, fri aerodynamik, bredställ och tajta race har nämnts. Finns det fler essentiella beståndsdelar?
_________________ Magnus Lindberg
Italienskt
|
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292

18 Aug 2005 08:23
Är det inte så att fri aerodynamik (förutsätter då att det blir mycket downforce) försämrar förutsättningarna för tajta race?
|
Johan Meissner
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 1019

18 Aug 2005 10:54
Exakt.
Lite aerodynamik med mycket mos är väl en bra grundidé.
_________________ Johan Meissner
|
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3281

18 Aug 2005 11:15
men vadå, då vinner ju skickligaste föraren, det går väl inte...
|
Rash
Mölndal
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1716
Trådstartare

18 Aug 2005 23:48
Cédric skrev: | men vadå, då vinner ju skickligaste föraren, det går väl inte... |
Det är ju precis det STCC/WTCC vill förhindra...
_________________ Rachid Rachid
|
|