| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Broms vibrationer
|
1 besök senaste veckan (1740 totalt) |
|
Broms vibrationer
Efter en helg på Kinnekulle har jag fått rejäla vibrationer i ratten när jag bromsar hårt och det verkar som att mina Pagid belägg kletat av sig lite material på skivorna, hur gör man för att bli av med detta? Skall man köra vidare eller skall man ta av skivorna och försöka slipa bort det? _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
|
Re: Broms vibrationer
Troligtvis skivorna som har slagit sig. Kletet försvinner efter några vanliga inbromsningar, men vinda skivor går tyvärr inte att reparera. Ta av hjulet, snurra på skivan och mät kast. En skruvmejselspets mot skivan brukar räcka för att se om den är vind. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Det verkar inte som att skivorna är vinda för då borde det skrapa när man kör och det gör det inte men man såg tydligt beläggrester på skivan,,, skall kolla på det på fredag så får vi se hur det ser ut
_________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
Det skrapar inte nödvändigtvis när du kör. |
||
Vinda skivor skrapar inte så länge sorgkanterna inte är så höga att dom tar i oket. Man känner igen symptomen som vibrationer i ratten vid hårdare inbromsning. Skivorna kan slå sig av diverske skäl. Några av dom är dålig materialkvalité, hårda inbromsningar med kvarvarande fot på bromsen när bilen står still (då skivorna blir så heta att dom övergår till plastisk fas och sedan pressas ihop av beläggen), för hårt dragna hjulmuttrar, vattenpöl med heta skivor och kombination av ovannämnda anledningar. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
|
Det är inte alls ovanligt att "komponenter" som ingår i beläggen fastnar på skivorna och orsakar vibrationer. Tror t.o.m att ämnet har varit uppe på rejsa tidigare. Jag har åtminstone läst om det någonstans på nätet. Jag har liknade problem på min bil. Jag tänker försöka få till något med smärjelduk.... för att förhoppningsvis klara mig över ett banmöte till. Jag skulle också rekomendera att byta både skivan och belägg när det blir dax för byte.
_________________ Henrik |
||
|
Jag läste lite på Rennlist och det är tydligen ett vanligt problem att just oranga Padig lämnar material på skivan som skapar vibrationer och jag hoppas verkligen inte att skivorna är vinda för dom är helt nya men det lär visa sig imorgon.
På Rennlist tyckte dom att man skulle sätta på ett par gamla klossar och köra bort det som fastnat på skivan och sen köra in dom andra beläggen enligt konstens alla regler så jag håller tummarna för att det funkar. _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
|
Jaha nu har jag varit och fixat till bilen och skivorna var inte skeva som tur va utan jag bytte till ett par andra belägg och körde en sväng tills allt skumt på skivan var borta och sen satte jag dit mina Pagid igen och bromsade in dom enligt instruktion och det var ingen jordbävning i ratten
så imorgon blir det Anderstorp
_________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Broms vibrationer
|
1 besök senaste veckan (1740 totalt) |