| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Utrustning för videofilmning i bilen
|
1094 besök totalt |
|
Hej på Er, Kanske ställer jag frågan i fel forum. Men trots det borde ni vara experter på detta. Min fråga är vad man bör ha för video utrustning i bilen för ett acceptabelt resultat. Tacksam för förslag på utrustning och pris /Bosse P _________________ Bosse Petersson |
|
Att söka går nog lite segt idag.
Billigt: Mustek DV5000. Spelar in MP4 i 320x240 med ca 45 minuter på 256MB SDkort Lite bättre: Bulletcam +Högnivåmic + Mustek PVR-A1. Samma filformat som ovan men optiken bli mycket bättre och mera lättplacerad. Exempel på Kit Bra bild: mini-DV-kamera på burfäste. Bra kvalité men kan vara bökigt att hantera beroende på fjärrkontroll och extern mic mm. Ännu bättre: Bulletcam + extern Mic + Mini-DV-kamera. Lättplacerat och kan med fjärrstyrning bli smidigt. Dröm: Stack inspelare på Compactflash i DVDkvalité. Har aldrig hittat nåt pris men det brukar betyda ogratis. Lyx: ovan + Data overlay från loggningssystem, flera bulletcams som antingen switchas eller "overlayas" mm mm. Alla varianter bli mycket smidigare om du kan driva dem från 12V så att du slipper bry dig om batterier mm (det räcker att band eller minneskort blir fulla mitt under körning)
|
|
Ett fäste i buren och en dv-kamera tycker jag blir smidigt.
Visst ljudet blir därefter, men en extern mic i motorrummet hade varit nice
om man inte har bur kan man ta ett kamerastativ och sätta över passagerarsätet, evnetuellt med en träskiva på sitsen. sedan drar man fast det mes spännband. Det stora problemet brukar vara att få till en bra vinkel så att filmen blir intressant. Om kameran sitter mitt i bilen och högt får man backspegeln precis mitt i banan Se sedan till att kameran klarar av att fixa ljusmätning så att exponeringen inte blir helt fel (p.g.a. mörkt inne i bilen) och att fortfarande kan köra på exponeringautomatik så kameran hanterar ljusförändringar utanför bilen. _________________ Christian Merheim
- There are places were only a racecar can take you - |
|
Min DV kamera är monterad på instrumentpanelen i framrutan, har satt den på en tvättsvamp för att minska stötar och det funkar riktigt bra. Strömförsörjningen har jag löst genom att köpa en 220volts omvandlare på Biltema, så batteriet tar inte slut.
Det negativa med min lösning är att mikrofonen hamnar lite olyckligt nära vindrutan, vilket leder till onödigt mkt vindbrus. Har man extern mick så är det ju dock lätt att lösa. Förövrigt är det duktigt kul att titta på filmen i efterhand och analysera vad man gjorde bra och dåligt.
_________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
|
Det är rätt skoj att plocka fram filmerna i januari och komma på sig själv att sitta med ett fånigt drömskt flin.
Nu när garantin gått ut på Musteken (och den håller än!) så är det kanske dags att modda till extern mic, remote på/av och strömförsörjning. Kan man förlänga kablarna till en kondensatormic hur som helst? |
|
vi kör med en vanlig dv-kamera på diagonalsträvan, fästet gjorde vi av en värme-bockad aluminiumplåt med 2 st avgasrörsfästen mot själva bur-strävan... fungerar jättebra!
ska se om jag kan rota fram ngn bild på fästet o så! MVH / Alexander Eklöw _________________ A Eklöw |
![]() |
Bilder o videos
|
1094 besök totalt |