| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Svarva fjädrar???
|
2 besök senaste veckan (2167 totalt) |
|
Svarva fjädrar???
Telefonen ringde idag, å det var verkstaden där jag lämnat in bilen för fjäder byte: "Det är knaaaas, den nya fjädern går inte på!!!"
Efter lite mätande så kommer jag fram till att innerdiametern på nya fjädrarna är ca 59.5mm, medans org fjädern är ca 61mm.
Kan man slänga upp fjädern i svarven å lite försiktigt skrapa av ca 1mm på nedersta varvet? _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
|
Kan man inte svarva fjäderstyrningen?
Jag antar att det inte går eftersom ni inte gjort så.. På jobbet har jag svarvat fjädrar på detta vis. Man kan alltså göra det, men om det är rätt vet jag inte. Vore intressant att veta vad som händer och om skillnaden blir märkbar. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
Färgen bygger nog ngn mm skulle jag gissa...
om originalfjäder är 1 eller 100mm spelar ju ingen större roll egentligen, det är på fjädersätet de får se till att mäta. Går den inte på skulle jag i första hand bearbeta sätet och i andra slipa lite inne i fjädern. Svarv känns väldigt drastiskt. |
||||||
Svarven är enligt mig bättre som alternativ jämfört med slipstift. I svarven får man ju en jämn avverkning även om man så tar ett skär på 0.05 mm. Ska man slipa så är det rundslip som gäller för att uppnå bättre resultat än med svarv. Men som sagt så vet jag inte hur pass stor skillnad det gör om man gröper ur lite på en fjäder Att slipa på fri hand ger onekligen brottanvinsningar som är större än med svarv.
Det är ju smidigt att kunna byta fjäder utan att bearbeta den nya fjädern bara för att kunna få den att passa. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
För att få bort färgen? Ge dig pojk!
Jag tror detta kommer ge sig helt utan svarv eller slipstift om bara fjäderbytarna mäter på rätt plats. AL - Självsäker.
|
||||||
Färgen kan omöjligen vara 0,75 mm tjock? Det är pulverlack som är aktuell antar jag.. Aldrig att det är så tjocka lager! Någon form av viktbesparing måste väl ändå tillverkare se i detta?
Förresten funkar nog en kniv av slöaste kvalisort som färgborttagare.. Bara för att du inte kan hantera finlir i en svarv >
Bara för att vi råkar vara vakna och inte har annat göra så ska vi nästan spåra ut här också.. Det är inte riktigt meningen..
_________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
Hur har du tänkt att spänna upp fjädern i svarven då? Det skulle jag se som ett stort problem. Det är ju inte så lätt att föra in fjädern i chucken på de flesta svarvar... Iom att den är fjäderformad, blir det svårt att dra åt i tex en trebackschuck.
Tror också det är svårt att köra med slipstift i fjäderstål. Det blir bra mycket enklare att slipa upp invändigt med en sliprulle eller liknande. Håller med Andreas. Mvh Gordon _________________ Gordon Ekman MB 190 2.3-16T-86 Audi A2 1.2 TDI -01 |
||||||
Fjädern är inte konisk? Då är det ju bara att spänna upp den i trebackschucken. Ser inga problem med det bortsett från att man får ha lite känsla och inte spänna för kung och fosterland. Så länge det inte är frågan om en konisk fjäder så är det inga problem.
_________________ /Anton Lillsund |
||||||
Fjädern är cylindrisk, så det är nog inga problem...
_________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
|
Glöm svarven Thomas!
Be dom mäta där den ska sitta och inte på den utslitna delen som har suttit där dom ska mäta...
Är du med.
|
||||||
Jo, jag är med! Men det blir nog jag som får gå ut till bilen med skjutmåttet å försöka mäta lite. Sedan så gäller det bara å hitta någon med en svarv..... i motala hade jag gjort det själv men här känner jag ingen med svarv. Jag får kolla runt i kvarteren runt jobbet på måndag.... _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Men ska det vara så svårt, du kommer inte behöva ngn svar då det kommer visa sig att sätet är 60mm eller under när du mätt...
Annars vet jag vem som får åka i ilfart upp till dig och gnaga ner nga mm på sätet med tänderna i värsta fall.
AL - Fortfarande kaxig.
|
||||||
|
om man nu lyckas få upp fjädern i svarven, blir den inte jävligt svårsvarvad i andra änden då?
fjädern är ju ganska lång och rätt "fjonkig". Om man inte tänkt använda ett enormt långt innersvarvstål (som också blir fjonkigt), eller har en svarv som fjädern går in i (stoor svarv). _________________ Markus Ålind |
||||||
Det var ju bara frågan om att svarva undan för fjäderstyrningarna i detta fall.. Annars så har du rätt. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
|
Jag köpte ett raspstiftset(?) såna där små fräsar man sätter på borrmaskinen och gick lös på en fjäder...
Hmmm..... jo färgen försvann men inte mycket mer.... ( och nej, den var inte 1mm tjock )
Så i morgon ska jag försöka hitta en svarv som tar mer än dia85mm i chucken. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Du menar på allvar att KW har fjädersäten som är 61mm i diameter???!!!
Standarden i världen går mot 60mm och det står ju tom 60 på deras fjädrar vad jag sett... Jag hajjar inte ett dugg. |
||||||
Vad jag kunde mäta mig till idag så lutar det åt 61mm...... och om jag fattar denna rätt så är fjädern 82 och tråden 10.1 vilket borde ge an innerdiameter på 61.8mm http://www.kw-gmbh.de/kw_upload/Guta jag ska ringa till KW i morgon och be om ett exakt mått på fjädersätet. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
|
Tack!
om Auflage = fjädersäte så är det ju verkligen 61mm... Men läser man på hjälpfjäderns data så ser man: 20-60-80. 20N/mm, 60mm innerdiameter, 80 mm lång. Är det extremt grova ben på just din bilmodell? För jag kan för mitt liv inte se varför man med flit frångår en standard med ngn futtig mm. Jo, för att låsa sina köpare till en (dyr) fjäderleverantör kanske... Du kan inte svarva av sätet en mm? Vore inte det enklare? |
||||||
Nix, för de sitter på bilen som används dagligen å fjädrarna ligger här på bordet..... sedan vill jag att org. fjädrarna ska kunna passa bra också. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
|
Då har jag varit å svarvat fjädrarna, och det gick......
inte alls. De är stenhårda.... vändskäret(eller vad det heter) slets ut direkt.
I morgon åker de upp i rundslipen, hoppas det funkar bättre. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||||
Skulle tro att det går om du är lite mer "våldsam"
I hårda material gäller det att vara distinkt och tvinga skäret att skära.. Om man e lite försiktig så blir det lätt en gnuggningstentendens som gör att det blir riktigt varmt och skären går åt skogen. Kan man leva med att förbruka några skär under bearbetningen så går det, jag har gjort det själv. |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Svarva fjädrar???
|
2 besök senaste veckan (2167 totalt) |