Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
E85-förbud inom Svensk racing!
1, 2, 3, 4   >>
10388 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
E85-förbud inom Svensk racing!

Denna info kom just till min kännedom.
Då vi tidigare diskuterat det så kan det ju ev. vara intressant för de som har tankar åt detta hållet.

http://www.mickejansson.com/nyhets_visning.asp?id=27

Lär som sagt ändra lite på förutsättningarna i särskillt JTCC.

om denna tråd kommit fel får ngn flytta den...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Mycket intresant... Frågan är vad de baserar sin slutsats på. .. Skulle gärna vilja ha en länk till en utredning kring explosionsrisken/erna.. eller källan till det. Någon som vet mera om detta? I Latinamerika har manb ju kört med Etanol väldigt länge så jag har lite svårt att se kopplingen....

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
Mötet hölls igår kväll tror jag under pågående racehelg på Gelleråsen så än är det nog svårt med officiella protokoll.

Vi får avvakta vidare info.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1817



"Nya efterforskningar har visat på stora säkerhetsbrister med det nya bränslet som snarare exploderar i tanken än börjar brinna."

Det där känns ju väl luddigt utan vidare hänvisning. Vad jag förstår så gör bensinen i e85 att det inte bör kunna vara någon antändbar blandning i en bränsletank som inte är i det närmaste helt tom, men eftersom jag inte är kemist så kan jag ju ha förstått saken hellt fel... Etanols kusin mentanol har man ju rejsat med i åratal?

Jag kör 924 på ett fåtal sbf-sanktionerade träffar, och vill gärna fortsätta köra den på e85, för växhuseffektens och prisets skull.

/Markus, som tycker det luktar lite FUD.

_________________
Markus Ålind
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281


Trådstartare
FUD?

Ja underligt låter det absolut.
Risken borde vara lika hög ute på vägen i en Ford Ficus Bifule oxå då kan man tycka.

Som sagt, vi får avvakta.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

I tidningen Vi bilägare så läste jag något liknande som Brandskyddsstyrelsen (är inte säker på att det var dom eller att dom heter just så) hade tagit upp som viktig punkt om man nu ska få konvertera sin gatbil till etanoldrift.

Det var som jag förstod en tung punkt som skulle ges mycekt tid att utreda.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Eftersom jag råkar jobba på ett ställe som använder rätt otrevliga kemikalier så får vi nog extra mycket brandinfo och övningar. Jag vill minnas från ngn av kurserna att etanols "blandningsfönster" för explosion är mkt större än bensins. Bensin/luft är nog bara ngn enstaka procentenhet runt 4% bensin i tanken. Etanol har jag för mig är åtskilliga procentenheter, typ 5-20 % eller ngt sådant.

Som jag uppfattat det så är inte en etanolexplosion värre än en bensindito.

_________________
Pär Hylander
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Andreas Lidström skrev:
FUD?


Fear, Uncertainty and Doubt .. Typ när någon använder varnande retorik på lösa grunder eller i situationer när mottagaren har svårt att sätta sej in i problematiken; "använd inte det, det är dåligt/farligt/krångligt, använd detta istället det är bra/enkelt/ofarligt".

Känns som explosionsrisken är något man borde kunna lösa, tex. med tankskum. Med det är klart, då finns det ju mindre pengar att tjäna på att sälja katalysatorer .. Så det är enklare att bara förbjuda.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17970



E85-problematiken togs upp på nyheterna häromdagen och som Hylander skriver är det problem med att temperaturfönstret för antändning är mycket större än detsamma för bensin. Bilar som i grunden är byggda för E85 har avgränsningar i påfyllningsrör som gör att det begränser eventuella bränder. Bilar byggda för bensin har inte samma problem.

om detta är anledning nog för SBF att reagera vet jag förstås inte om jag tycker. Det gäller väl att se till att brandmännen vet vad som ska göras.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Lennart Mäkinen skrev:
E85-problematiken togs upp på nyheterna häromdagen och som Hylander skriver är det problem med att temperaturfönstret för antändning är mycket större än detsamma för bensin. Bilar som i grunden är byggda för E85 har avgränsningar i påfyllningsrör som gör att det begränser eventuella bränder. Bilar byggda för bensin har inte samma problem.

om detta är anledning nog för SBF att reagera vet jag förstås inte om jag tycker. Det gäller väl att se till att brandmännen vet vad som ska göras.


Intresant, ett anant mycekt löst ryckte jag hört är att bensinen skall förångas lättare i kontakt med E85. dvs de 13% som finns i E85 skall förångas lättare. Som sagt ett löst ryckte bara, men kan ev ha något med saken att göra.

Fast era andras funderingar låter ju mer troliga. Fast det är ändå lite lustigt då det är mycekt svårare att antända etanolen övh. Speciellt i förbränningsutrymmet.

Ska bli intresant att få ta del av mer information.

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003
Inlägg: 662



Det där måste ju gå att få reda på om man kontaktar bilbranschen i Brasilien, där har dom ju kört med etanol i tjugo år. Utan bensininblandning dessutom har jag för mig.

_________________
//Mikael Jardstam
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20246



Motiveringen i massmedia angående förändrade tankanläggningar är ju plagierad av MythBuster lilla stunt om mobiltelefoners farlighet på mackar.

"Statisk gnista eftersom du gått tillbaka i bilen och tar i munstycket utan att jorda dig"

om antändnings/explosionsfönstret är annorlunda för Etanol än Bensin (vore enormt konstigt om det vore samma) så får man väl undersöka det hela och komma med förslag på åtgärder. Att skrika "stopp och belägg" och "aldrig i livet" känns lite överilat. Det verkar fungera i Brasilien och förmodligen används Etanol i motorsporten där. Men Brasilien är ju en djungelrepublik som inte bryr sig om säkerheten så därifrån kan vi inte lära nåt (ironi alltså).

E85 har ju fördelen att det syns när det brinner iaf, undrar om det går att släcka med vatten?

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

tvåtaktsmicke skrev:
Det där måste ju gå att få reda på om man kontaktar bilbranschen i Brasilien, där har dom ju kört med etanol i tjugo år. Utan bensininblandning dessutom har jag för mig.

Kör dom inte 50/50 i Brasilien? E50 mao...
Hörde iaf att volvobilarna som säljs i Brasilien är av samma utförande som i Europa.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Kristian Larsson skrev:
tvåtaktsmicke skrev:
Det där måste ju gå att få reda på om man kontaktar bilbranschen i Brasilien, där har dom ju kört med etanol i tjugo år. Utan bensininblandning dessutom har jag för mig.

Kör dom inte 50/50 i Brasilien? E50 mao...
Hörde iaf att volvobilarna som säljs i Brasilien är av samma utförande som i Europa.


E30 (tror mer på denna) eller E40 är det om jag inte minns fel samt E96 då. Har för mig jag läst det på Etanol.nu

Jo min 525i Touring går bättre på 50/50 blanding än på ren Bensin. Bottenvridet är markant bättre! Så E30 klarar nog de felsta bilarna utan minsta modifiering.

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
Jo min 525i Touring går bättre på 50/50 blanding än på ren Bensin. Bottenvridet är markant bättre! Så E30 klarar nog de felsta bilarna utan minsta modifiering.


En kollega har börjat köra sin SAAB 9000 på "hälften av varje" och noterat samma som dej.

_________________
Johan Rådlund
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



JohanR skrev:
Citat:
Jo min 525i Touring går bättre på 50/50 blanding än på ren Bensin. Bottenvridet är markant bättre! Så E30 klarar nog de felsta bilarna utan minsta modifiering.


En kollega har börjat köra sin SAAB 9000 på "hälften av varje" och noterat samma som dej.


Jo de flesta bilarna med lite modernare motorstyrning verkar hantera 50/50 delar Etanol väldigt bra. Miun bil går att köra på Bara E85 med men då går den inte lika bra och blir svårstartad. Fast det går.

En intresant fördel på 50/50 blanding är att min förbrukning gått upp till ca 1,07 men borde ha stigit till 1,15 om vi ska se det rent energi mässigt. på nära 100% E85 s"ligger den närmre 1,20.

Men jag är då inte rädd för att tanken ska explodera direkt... snarare att den inte vil starta

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
Peter Olesen
Trollhättan
Här sen Nov 2002
Inlägg: 405



Kristian Larsson skrev:
tvåtaktsmicke skrev:
Det där måste ju gå att få reda på om man kontaktar bilbranschen i Brasilien, där har dom ju kört med etanol i tjugo år. Utan bensininblandning dessutom har jag för mig.

Kör dom inte 50/50 i Brasilien? E50 mao...
Hörde iaf att volvobilarna som säljs i Brasilien är av samma utförande som i Europa.


E22 och E96 och ingen "ren" bensin. Dvs alla bilar borde klara E22 utan problem.

_________________

Miata ND -17 & Ford Focus -05
Över 60 och leker fortfarande med bilar
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



Utalande ifårn Ford:

Citat:
Skrivet: Tor Aug 25, 2005 1:33 pm Rubrik: Ford:s pressmeddelande ang ökad brandrisk med E85

--------------------------------------------------------------------------------

Ford ser inte brandrisk för etanol som ett problem


Det har de senaste dagarna förekommit inslag i media om brand och explosionsrisk med etanol. Orsaken till detta är att Räddningsverket anser att explosionsrisken är större än för bensin och att riskerna ännu inte utretts. Räddningsverket hävdar bl.a att bränslebolagen och biltillverkare måste utrusta etanolpumpar och bilar med s.k flamskydd (ett stålnät som tar upp energin vid förbränning så den inte ska fortplanta sig).

Följande vet vi:



Räddningsverket är oroade för att bränsleångor ska antändas vid tankens mynning. Alla Fords bilar, inklusive Flexifuel, är utrustade med ett system som återför bränsleånga tillbaka i tanken för att inga ångor ska finnas vid bränslepåfyllningsröret. Räddningsverket har också hävdat en gnista statisk elektricitet kan räcka för att antända ett bränsle. För detta har samtliga Fordmodeller en speciell jordning för tankpåfyllningsröret för att motverka statisk elektricitet. Saab och Volvo har motsvarande system.

Etanol har väsentligt mycket mindre risk att bilda statisk elektricitet än bensin.

E85 har visserligen ett större brännbarhetsområde (temperaturspann), men riskerna med bensin och etanol är de samma. Systemutformning och regler för bensin är utformade för att ge skydd vi de mest extrema förhållandena och ska minska riskerna oavsett temperatur, och därmed oavsett bränsle.

Amerikanska Department of Energy har samma krav för en etanolpump som för en bensinpump

Svenska myndigheter har hittills också haft samma krav för etanol som för bensinpumpar på tankställen.

Bioetanol har använts som bränsle i Sverige sedan 1994 då pilotprojektet med Ford Taurus kom igång. Hittills har Ford sålt över 15.000 Flexifuelbilar och det finns inga problem eller incidenter över huvud taget inrapporterade under denna tid.

Summeringsvis kan vi säga att vi tar den uppkomna situationen på stort allvar men med den utrustning som finns i våra bilar ser vi inte att detta är ett problem.

Med vänliga hälsningar,

Peter Chadwick

Informationschef

Ford Motor Company AB



Tycker det säger en del om riskerna!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
C

Här sen Feb 2003
Inlägg: 1743



och han vet vad han pratar om och har rätt folk i ryggen. har pratat med peter många ggr...

mvh C

_________________
Christian Lange
458
Citera
Tomas9-5
Söder.
Här sen Sep 2004
Inlägg: 20



JohanR skrev:
Citat:
Jo min 525i Touring går bättre på 50/50 blanding än på ren Bensin. Bottenvridet är markant bättre! Så E30 klarar nog de felsta bilarna utan minsta modifiering.


En kollega har börjat köra sin SAAB 9000 på "hälften av varje" och noterat samma som dej.


Hej,

Hoppas han har uppgraderat bränslesystemet, styrprogramet osv osv.

Mvh

_________________
Tomas Persson
Citera
Tomas9-5
Söder.
Här sen Sep 2004
Inlägg: 20



TheProphet skrev:


Jo de flesta bilarna med lite modernare motorstyrning verkar hantera 50/50 delar Etanol väldigt bra.


Gör du det utan att fixa och trixa lite med programet kan det hända spännande saker, en 50/50 blandning ligger helt klart utom marginalerna och blandar du så utan att vidta åtgärder så kan det hända en del spännande saker.

Slutsats: Blanda inte i någon Etanol i en bil som är optimerad för annat än just Etanol. Inte om ni gillar bilen iallafall.


Mvh.

_________________
Tomas Persson
Citera
Allmänt banåkaforum
E85-förbud inom Svensk racing!
1, 2, 3, 4   >>
10388 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande