Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 10388 besök totalt |
E85-förbud inom Svensk racing!
Denna info kom just till min kännedom. Då vi tidigare diskuterat det så kan det ju ev. vara intressant för de som har tankar åt detta hållet. http://www.mickejansson.com/nyhets_visning.asp?id=27 Lär som sagt ändra lite på förutsättningarna i särskillt JTCC. om denna tråd kommit fel får ngn flytta den... |
||||
Mycket intresant... Frågan är vad de baserar sin slutsats på. .. Skulle gärna vilja ha en länk till en utredning kring explosionsrisken/erna.. eller källan till det. Någon som vet mera om detta? I Latinamerika har manb ju kört med Etanol väldigt länge så jag har lite svårt att se kopplingen....
_________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Mötet hölls igår kväll tror jag under pågående racehelg på Gelleråsen så än är det nog svårt med officiella protokoll.
Vi får avvakta vidare info. |
||||
"Nya efterforskningar har visat på stora säkerhetsbrister med det nya bränslet som snarare exploderar i tanken än börjar brinna."
Det där känns ju väl luddigt utan vidare hänvisning. Vad jag förstår så gör bensinen i e85 att det inte bör kunna vara någon antändbar blandning i en bränsletank som inte är i det närmaste helt tom, men eftersom jag inte är kemist så kan jag ju ha förstått saken hellt fel... Etanols kusin mentanol har man ju rejsat med i åratal? Jag kör 924 på ett fåtal sbf-sanktionerade träffar, och vill gärna fortsätta köra den på e85, för växhuseffektens och prisets skull. /Markus, som tycker det luktar lite FUD. _________________ Markus Ålind |
||||
FUD?
Ja underligt låter det absolut. Risken borde vara lika hög ute på vägen i en Ford Ficus Bifule oxå då kan man tycka. Som sagt, vi får avvakta. |
||||
I tidningen Vi bilägare så läste jag något liknande som Brandskyddsstyrelsen (är inte säker på att det var dom eller att dom heter just så) hade tagit upp som viktig punkt om man nu ska få konvertera sin gatbil till etanoldrift.
Det var som jag förstod en tung punkt som skulle ges mycekt tid att utreda. _________________ /Anton Lillsund |
||||
Eftersom jag råkar jobba på ett ställe som använder rätt otrevliga kemikalier så får vi nog extra mycket brandinfo och övningar. Jag vill minnas från ngn av kurserna att etanols "blandningsfönster" för explosion är mkt större än bensins. Bensin/luft är nog bara ngn enstaka procentenhet runt 4% bensin i tanken. Etanol har jag för mig är åtskilliga procentenheter, typ 5-20 % eller ngt sådant.
Som jag uppfattat det så är inte en etanolexplosion värre än en bensindito. _________________ Pär Hylander |
||||
Fear, Uncertainty and Doubt .. Typ när någon använder varnande retorik på lösa grunder eller i situationer när mottagaren har svårt att sätta sej in i problematiken; "använd inte det, det är dåligt/farligt/krångligt, använd detta istället det är bra/enkelt/ofarligt". Känns som explosionsrisken är något man borde kunna lösa, tex. med tankskum. Med det är klart, då finns det ju mindre pengar att tjäna på att sälja katalysatorer .. Så det är enklare att bara förbjuda. |
||||
E85-problematiken togs upp på nyheterna häromdagen och som Hylander skriver är det problem med att temperaturfönstret för antändning är mycket större än detsamma för bensin. Bilar som i grunden är byggda för E85 har avgränsningar i påfyllningsrör som gör att det begränser eventuella bränder. Bilar byggda för bensin har inte samma problem.
om detta är anledning nog för SBF att reagera vet jag förstås inte om jag tycker. Det gäller väl att se till att brandmännen vet vad som ska göras. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||
Intresant, ett anant mycekt löst ryckte jag hört är att bensinen skall förångas lättare i kontakt med E85. dvs de 13% som finns i E85 skall förångas lättare. Som sagt ett löst ryckte bara, men kan ev ha något med saken att göra. Fast era andras funderingar låter ju mer troliga. Fast det är ändå lite lustigt då det är mycekt svårare att antända etanolen övh. Speciellt i förbränningsutrymmet. Ska bli intresant att få ta del av mer information. _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Motiveringen i massmedia angående förändrade tankanläggningar är ju plagierad av MythBuster lilla stunt om mobiltelefoners farlighet på mackar.
"Statisk gnista eftersom du gått tillbaka i bilen och tar i munstycket utan att jorda dig" om antändnings/explosionsfönstret är annorlunda för Etanol än Bensin (vore enormt konstigt om det vore samma) så får man väl undersöka det hela och komma med förslag på åtgärder. Att skrika "stopp och belägg" och "aldrig i livet" känns lite överilat. Det verkar fungera i Brasilien och förmodligen används Etanol i motorsporten där. Men Brasilien är ju en djungelrepublik som inte bryr sig om säkerheten så därifrån kan vi inte lära nåt ![]() E85 har ju fördelen att det syns när det brinner iaf, undrar om det går att släcka med vatten? |
||||
Kör dom inte 50/50 i Brasilien? E50 mao... Hörde iaf att volvobilarna som säljs i Brasilien är av samma utförande som i Europa. _________________ /Kristian Elisson |
||||
E30 (tror mer på denna) eller E40 är det om jag inte minns fel samt E96 då. Har för mig jag läst det på Etanol.nu Jo min 525i Touring går bättre på 50/50 blanding än på ren Bensin. Bottenvridet är markant bättre! Så E30 klarar nog de felsta bilarna utan minsta modifiering. _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
En kollega har börjat köra sin SAAB 9000 på "hälften av varje" och noterat samma som dej. _________________ Johan Rådlund |
||||
Jo de flesta bilarna med lite modernare motorstyrning verkar hantera 50/50 delar Etanol väldigt bra. Miun bil går att köra på Bara E85 med men då går den inte lika bra och blir svårstartad. Fast det går. En intresant fördel på 50/50 blanding är att min förbrukning gått upp till ca 1,07 men borde ha stigit till 1,15 om vi ska se det rent energi mässigt. på nära 100% E85 s"ligger den närmre 1,20. Men jag är då inte rädd för att tanken ska explodera direkt... snarare att den inte vil starta ![]() _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
E22 och E96 och ingen "ren" bensin. Dvs alla bilar borde klara E22 utan problem. _________________ ![]() Miata ND -17 & Ford Focus -05 Över 60 och leker fortfarande med bilar |
||||
Utalande ifårn Ford:
Tycker det säger en del om riskerna! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
Hej, Hoppas han har uppgraderat bränslesystemet, styrprogramet osv osv. Mvh _________________ Tomas Persson |
||||
Gör du det utan att fixa och trixa lite med programet kan det hända spännande saker, en 50/50 blandning ligger helt klart utom marginalerna och blandar du så utan att vidta åtgärder så kan det hända en del spännande saker. Slutsats: Blanda inte i någon Etanol i en bil som är optimerad för annat än just Etanol. Inte om ni gillar bilen iallafall. Mvh. _________________ Tomas Persson |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 10388 besök totalt |