Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Fiero GT -87 BMW M60B40 V8 [FILM!!! sid 6] | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 16 besök senaste veckan (70484 totalt) |
Humm, får väll lägga upp en liten tråd här om mitt projekt. Känns som att jag kan komma att behöva lite hjälp snart. Folk som kommer lit friska idéer när jag kört fast.
Bilens koncept är följande: Relativt clean fiero GT, bur, sportstolar, annan snurra, fetare bromsar. Senare ska väll chassiet fixas också. Det som är gjort på bilen än så länge är buren och sportstolarna. Jag har köpt en snurra som jag tycker om. En bmw M60 4 Liters. (bmws V8 på 286 hk) Direkt efter den här sommaren, vilket lär bli typ om en vecka för det är minusgrader här i sthlm, så åker motorn in i bilen. Det kommer att bli sportigt å få plats med skiten :P hehe Jag återkommer väll med lite bilder från burbygget och så nya bilder då motorrummet masseras. :P _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
svängjänk :P det var det värsta.. hehe.
Den ligger väll inte så bra på vägen, hehe. Den är helt okej bara tack vare låg tyngpunkt å mittmotorn. ÄVen om bilen är för baktung för att vara bra. Men jag hoppas kunna få den rätt potent ändå. Den väger in på prick 1300 kg med förare, tank, reserhjul osv.. Förhoppningsvis lättas bilen iom motorbytet då origmotorn väger ett metriskt ton. Sen väger ju buren, men sportstolarna är lättare än orig osv.. Ska lätta lite smågrejjer men sätter på större bromsar. Så jag är nöjd om bilen bibehåller sin vikt på prick 1300 när jag är klar. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Det var nog jag som myntade det uttrycket Hur som helst, kul att se en till Pontiac här! Vi blir allt fler och fler |
||
sådäär ja nu harm an provkört motorn. Den funkade klockrent så nu är det bara börja slakta fieron så skiten får plats också. Men först blir det en tripp till gotland ring. Originalmotorn skall få smaka på sista smörjelsen :P ..mer info kommer sen..
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Jag ska försöka väga den sen. Har ont om badrumsvågar i dagsläget bara. hehe.
Uppgift säger shortblock: block, toppar = 147 kilo. Full motor med ACpumpar osv = 200 kilo. Så jag ska mäta sen och se vad den väger när jag strippat det jag inte behöver åså. Du råkar inte ha lite badrumsvågar? :P _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Dom kostar 39:- styck på IKEA...!! _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Samma bil tidigare i sitt liv?? om det är det så har den passerat minst två personer här på rejsa, dels undertecknad som rasade motorn på Sturup vid licenstagning och sen PSvensson som fixade i ordning den och tog med den till Stockholm...otroligt trevlig bil i alla fall och med en riktig motor så lär den bli än bättre
[/img] _________________ /Patrik Rylander |
||
och hur ska maniac göra när han har frågor om sin bil framöver då... Får han ställa dom i vanliga Skruva banbil...han har ju BMW-motor. Får inte en Pontiac allergi av sådant? Helskönt projekt! |
||
Du har inte fått nåt på länge va? |
||
HAha, ja då är det eran gamla bil. PAD 317. Köpte den från snubben i nynäs. Och jo, den är nog rejsad en del. För motorn går på sista versen nu. HEhe. Den låter så jävla illa. Kommer rasa vilken dag som helst nu. haha.
Men då kanske man bör fråga om ni har stuntat bilen nånting? krockad? kvaddat hjulupphängning? _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Hej.
Bilen är inte krockad under min tid eller innan dess(vad jag vet). Jag sålde bilen med trasig bakvagn, glapp i stötdämparbenen. Märktes tydligt vid aktiv körning då bakvagnen svängde med på ett inte förtroendeingivande sätt. Efter att jag sålde bilen lade även kopplingen av vilket var märkligt eftersom jag skruvade dit en ny. Motorn var i gott skick när jag sålde bilen. Bara innandömmet i ljudämparen som skramlade irriterande. // Peter _________________ Peter Svensson |
||
okej. Eventuellt är felet i bakvagnen kvar. För om man gör små rattrörelser fram-och-tillbaka ormar sig bilen på vägen. Lite snuskigt, ska kolla på det i vinter. Ljuddämparskramlet är också kvar. Men det har fått sällskap av massa ventiltickande och smattrande från ett ev sprucket grenrör.
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||
Felet i bakvagnen är lätt att kolla.
Skruva av ett bakhjul och ta tag i stötdämparen. När du rycker fram och tillbaka kan du känna glappet. Eventuellt kan du lägga ett finger på stötdämparstången där den går in i stötdämparen så känner du glappet lättare. // Peter _________________ Peter Svensson |
||
Våra race- och banåkarbilar Pontiac Fiero GT -87 BMW M60B40 V8 [FILM!!! sid 6] | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 >> 16 besök senaste veckan (70484 totalt) |