| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Min resa till Rétromobile 2005 i bilder! (800x600 ~120st)
|
2523 besök totalt |
|
Varje år i Februari är det en stor mässa i Porte de Versailles, ett gigantiskt mässkomplex i Paris. Mässan heter Rétromobile och riktar in sig framförallt på lite äldre bilar. Varje år är det också ett speciellt tema, denna gång var det "prototyper". Jag var där för andra gången efter att ha missa förra årets mässa p.g.a. lumpen. Lite datastrul har dock gjort att jag tyvärr inte har kunnat lägga upp dom tidigare, men här kommer dom nu äntligen!
Ber om ursäkt för att en del bilder är lite suddiga, kameran var nyinköpt och jag hade inte hunnit lära mig alla inställningar ännu...!
Precis som De Gaulle, när han marcherade in i staden efter Paris fall 1944, börjar vi med en tur upp längs Champs Elysée till den okände soldatens grav innan vi beger oss till hotellet för att checka in. Sent på torsdagskvällen:
En härligt lyxig fisksoppa på en mysig restaurang smakar gott efter 2 dagars bilfärd:
Nästa morgon öppnar så mässan och det första vi får syn på är en gigantisk Renault med motorn bak, "Projekt 108", tillsammans med några andra spännande prototyper:
Den franska, turbindrivna, SOCEMA Grégoire!
En strömlinjeformad Panhard Dynavia:
Förmodligen ganska vältbenägen Mathis 333:
Mest är det dock "vanliga" bilar på mässan. Här en läcker Porsche 356 i racekostym:
Ferrari F50 är ju en trevlig bil förstås:
Lite blandade Citroen bilder:
Kanske man skulle skaffa sig en måsvinge att flänga runt på banorna med...?
Eller kanske en minibuss:
Hotchkiss Grégoire, tillverkad i endast 247 exemplar. Boxermotor, gjuten ramkonstruktion och kaross i Aluminium - precis som samtida Panhard:
Ett prototyp chassi från mannen bakom Hotchkiss Grégoire
Självklart fanns det också ett helt gäng gamla italienska skönheter där:
Ett Jaguarmärke och en fruktansvärt läcker E-Type:
Tatra Typ 87:
Ett gäng franska sportbilar(?). Vi börjar med D.B. som byggde sina bilar på Panhard chassie och använde deras 2-cylindriga, luftkylda, boxermotorer under huven:
Resterande fransoser:
Lite blandade bilar och tillbehör:
På söndagen var det så dags att checka ut från hotellet och bege sig hemåt igen:
Lite shopping och sightseeing hans också med innan vi lämnade denna städernas stad för den här gången... Hoppas dock återvända snart igen, om inte annat är jag väll på plats 11:e Februari 2006 - kanske ses vi där?
_________________ Henrik Andersson Peugeot 405 GRI -88 |
||
|
Rétromobile
Rétromobile står med på Måste-Besöka-Någongång-listan. Kalasbilder på ett kalasevenemang! |
||
|
Re: Min resa till Rétromobile 2005 i bilder! (800x600 ~120st
Helt plötsligt utökades min "bilar-jag-vill-ha-lista" med ännu en bil. Helt underbara
Suveräna bilder Henkan _________________ Niklas Larsson Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://www.luftkyld.blogspot.com/ |
||
|
|
||
|
Tack så mycket för alla vänliga svar, även om min fotograferingsteknik behöver finslipas en del kanske...!
Vet inte om nån av er varit på Techno Classica i Essen, världens största gammelbilsmässa på 110,000m2...? Trots att den är klart större så tycker jag ändå Rétromobile vinner i längden, bilarna är liksom inte riktigt lika sönderputsade och det är en klart gemytligare stämning. Inte riktigt lika "kliniskt" som tyskarna verkar föredra...! Sen gillar jag ju franska bilar bättre än tyska också, vilket ju säkert påverkar en del eftersom dom inhemska märkena brukar dominera mässorna... Dessutom är Paris en underbar stad, vilket man väll kanske inte riktigt kan säga om Essen, så man kan kosta på sig en liten mini-semester samtidigt också...
Angående den silvertejpade TA'n så förstod jag det som att den hade ställt upp i Mone-Carlo Rallyt för gammelbilar nylingen..(?) Tydligen har dom även lämnat kvar rallysmutsen på den, vilket ju bara gör den sååå mycket coolare!
||
|
Verkligen trevliga bilder och kommentarer
Kul urval av uddabilar, gillas skarpt! Fransoserna har verkligen inget fel på kreativiteten, designen är minst sagt chamrig, om än inte alltid så lyckad... Men den gula 300 SL (från Carrera Pan Americana?) Tänk att det går att få en så snygg bil så ful, genom bara lackering och dekor
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
Det var ju en tid när designers inspirerades av rymdfarkoster och flyg och under den tiden skapades det underbara saker!
(Men ack så fula )
Det med att fordonen utanpå såg ut att kunna runda månen trots att det under skalet satt samma gamla konstruktioner som innan kriget är ju bara underbart! _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||
|
Det är en Matra 640 som man kan skymta där. Tyvärr har jag inga fler bilder på den men den har en mycket spännande historia...! Den var tänkt att tävla i Le Mans och testades därför på plats 1969 av Henri Pescarolo och Johnny Servoz-Gavin. Bilen hade ritats av Robert Choulet, en erfaren aerodynamiker som hade jobbat med bl.a. Charles Deutsch (mannen som stod bakom Niklas Larssons drömbil ovan) och Peugeot tidigare. Nedan följer en lite återberättelse av Matrans öde:
Tidningen ouest-France hade några dagar tidigare avslöjat att det senare i veckan skulle köras en serie tester av en ny sportbil i närheten av Le Mans. Idag var den dagen och på den vanligtvis livligt trafikerade Väg 138 hade en 4km lång sträcka stängts av utav lokal polis mellan Tertre Rouge och Mulsanne. Ute i gräset vi första kurvan stod ett gäng blåa skåpbilar med texten TEAM MATRA ELF på och i närheten cyklade traktens ungar förväntansfullt fram och tillbaka. Denna vackra onsdag, den 16 April, kom dock att förändra dem alla för all framtid. Klockan var ca 10.30 när Henri Pescarolo satte sig i bilen för dagens första högfartstest. Choulet instruerade honom mycket noga om hur han sakta skulle öka farten så att eventuella missar i bilens konstruktion skulle ha en chans att uppenbara sig. Pescarolo, som ju var en äkta tävlingsförare av den gamla skolan, ignorerade dock allt Choulet hade sagt och accelererade snabbt iväg ut mot Hunaudières-rakan. Fåglarna avböt snabbt sitt kvittrande och flydde i panik medans V12:an sjöng sin vackra sång i den svala förmiddagsluften. Bilen kändes måhända en smula instabil, men det var inget som Pescarolo inte kunde hantera och han höll alltjämt gaspedalen mot golvet. Hastighetsmätarnålen närmade sig snart 250km/h, men än fanns det mer att hämta. Medelhastigheten runt Le Mans låg ju trots allt på 210km/h vid den här tidpunkten, så toppfartern var hög. Ljudet från motorn, vinden och däcken var öronbedövande medans han dundrade ner för rakan. När han så passerade avtagsväg 92 tystnade plötsigt allt. Snabbt insåg Pescarolo vad som hade hänt. Ett litet gupp sekunden tidigare hade fått fronten på bilen att lyfta och han seglade nu ljudlöst genom luften, framför sig såg han enbart trätoppar. 200 meter senare tog bilen åter mark varpå den splittrades i tusentals bitar och exploderade i ett hav av eld. Allt blev svart. Mirakulöst nog överlevde Pescarolo kraschen, men med mycket svåra bränskador. Exakt vad olyckan berodde på är än i denna dag oklart - Choulet hävdade att överdelen av dörrarna hade börjat fladdra och därmed bildat ett sorts vingpar som fått bilen att förlora sitt marktryck. Något som Choulet ansåg skulle ha upptäckts om Pescarolo hade låtit farten sakta byggas upp som han instruerats. Choulet ansåg också att Pescarolo hade förstört "hans" bil och dom vart aldrig vänner igen efter denna incident. Bilen fanns bara i ett enda exemplar och hos Matra valde man snabbt att förtränga att den nånsin existerat. Inga fler bilar byggdes. Bilen på salongen då? Jo den har byggts av två herrar vid namn Paul Humbert & Bernard Balzeau, 10år har dom ägnat åt att återskapa den. Dom hade t.o.m. valt att rigga upp en grön hjälm på förarplatsen, exakt en sån som Henri Pescarolo bar den där ödesdigra vårdagen -69... Faktan i texten ovan är översatt från diverse franskspråkiga hemsidor samt delvis tagen ur minnet, det kan därför eventuellt ha smygit sig in något faktafel...!
Edit: En bild till på bilen från Googles bildsök...
||
![]() |
Bilder o videos
|
2523 besök totalt |