Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (7591 totalt) |
Jag skrev att jag tror många av de mer turistaktiga ringrävarna skulle kunna va inom -+10 sek av hennes transit tid.Det baserar jag på att det finns väldigt många nya samt gamla talanger som uppskattar turistkörnning på ringen. Sen är det nog lättare för en vanlig dödlig o va nära ett proffs i tid på ringen i ett fordon som ej når så höga farter.Sen är vissa turistaktiga ringrävar faktiskt gamla proffs! Ang Sabine,är det nån som har koll på hur snabb hon brukar /brukade vara jämfört med sina teamates i de lång lopp hon kört/körde? Va hon /är hon nästan alltid snabbast,så är de ju kristallklart super imponerande! Skulle även va skoj o veta vad transiten vägde.Nån som har pejl på vad en sån som hon körde väger? _________________ Robert Kinderwall pugge rc Btg 8:48 |
||||
Nisse, är detta en uppmaning från dig i egenskap av moderator att vi droppar diskussionen? Visserligen håller jag med om att värdet av denna tråd är begränsad, däremot tycker jag inte att den bryter mot några forum-regler och absolut inte behöver modereras. Massor av diskussioner på rejsa handlar ju om spekulationer och antaganden - är det egentligen inte hela idén med rejsa - att vi "ljuger" om racing och bilkörning i glada vänners lag. ![]() Jag tycker en del av kommentarerna ovan kanske är lite tveksamma ur ett jämlikhetsperspektiv men i alla fall jag har uppfattat dem som skämtsamma alternativt uppskattande och så högt i tak har vi väl här att det kan passera? Bara min åsikt. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Efter att Robert och Lars har motiverat sina åsikter så tycker jag kvaliteten på tråden har lyfts till fullt acceptabel nivå. Jag håller med dem om att hypen kring Sabine har blivit för stor på senare år, i slutändan är hon en vanlig människa som råkar vara kompetent på att köra bil och är av ett kön som är underrepresenterat i motorsportvärlden. Jag tror de flesta, inklusive Sabine själv, skulle hålla med om att det finns en hel drös fullfjädrade proffs som skulle kunna köra Transiten snabbare runt Ringen, men inte med speciellt många sekunder. Underhållande TV blev det hur som helst som Anders skrev och skillnaden mellan en förare av normal kaliber (Clarkson) och en ur det övre skiktet (Sabine) framkom med all önskvärd tydlighet!
_________________ Nordschleife: 626 varv |
||||
så Sabine har ca 7 varv runt jorden, i körsträcka runt ringen,jisses! Det karske e rekord!? Det ser ut som nya Ford Transit laser som Sabine kör.Lyckades dock inte hitta nåra viktupgifter på den,ja får söka vidare ![]() _________________ Robert Kinderwall pugge rc Btg 8:48 |
||||
Jag kan hålla med om att det mest rör sig om spekulationer,magkänsla o personliga funderingar. Men man måste väl få dryfta de spörsmål som snurrar i skallen?Vi snackar ju om Ringen relaterat stuff,spännande ting,en regnig sommarda som denna! _________________ Robert Kinderwall pugge rc Btg 8:48 |
||||
Som vanligt är jag otydlig... Det var tänkt som så att jag tyckte att snacket kunde avbrytas nu, just för att fokus hade hamnat på Sabine och att hon är tjej. Det var detta jag skulle skrivit istället. Nu har ni ju visat lite andra takter så ni kan få fortsätta, vilket ni också gjort. ![]() _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Det är ju fortfarande ingen här som har koll på hur snabb hon är jämfört med andra racers.
Men visst får man tycka att hon är likvärdig med turistförare, men ni kanske ska ta och leta upp lite fakta först? _________________ Johan Meissner |
||||
Vad jag vet så tävlade hon även utanför Ringen i unga år. Hon vann bland annat en entypsserie typ "opecl Corsa Lady Cup" eller något liknande. Hemma på väggarna har hon gått om troféer, pokaler och priser. Det kryllar av bilder där hon dunkar rygg med diverse storheter som Nelson Piquet etc. Bottom line - hon var (är) med all säkerhet en mycket kompetent racerförare. Däremot tillhör hon ju INTE den yppersta eliten - hade hon gjort det hade hon ju inte behövt försörja sig som taxi-chaufför... _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Nu är jag lite sen med att kommentera tråden. Men jag såg detta nu. Alltså, vad menas med detta? "Tog bort länk på grund av att det är upphovsrättsskyddat material" om ni tar bort sådant som är skyddat, så får ni inte länka ut en enda bild förutom dom som ni tagit själva! För alla bilder har copyright från fotografen! Så antingen ska ni följa coyprighten till 100%, eller inte alls. _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||
För vad det är värt så körde jag om och förbi hennes kollega Claudia Hurtgren år 04. Visst, jag var ensam i min RS6 avant med r-däck. Frau Claudia H hadde bilen full av betalande turister. Jag överdriver inte om jag säger att det vändes på många huvuden i M5 taxin när jag slutligen smet förbi på höger sida in i schwalbenschwans. Dessförinnan vändes det även på många huvuden inifrån taxin. Antagligen för att jag låg som limmad i baken på henne, särskilt limmad i de snabbare parierna som rävgrytet. Faktum var att jag var på väg om hela vägen, men som sagt även Claudia är ju en racerförare av rang, och racerförare släpper ogärna förbi någon, speciellt inte en kombi.
För övrigt bodde vi då hos Sabine, och hon är som alla vet väldigt trevlig. Hon skulle även köra min RS6 avant runt ett par varv, tråkigt nog fick jag en däckexplosinon som satte stopp för det > ![]() _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Jag är långt ifrån någon expert men om exempelvis en fotograf har en hemsida där han lägger ut sina bilder till allmän beskådan och någon här lägger en länk till fotografens sida så är det väl knappast ett brott? om däremot någon "stjäl" ett foto, en film eller lägger upp den - utan tillstånd - för beskådande och/eller nedladdning så är ju detta i sig inte tillåtet och att då bör vi väl inte här på rejsa länka till detta "brott". Det här med upphovsrätt är verkligen knepigt men om man bara använder sunt förnuft och allmänt "rätt & fel tänkande" så löser sig nog det mesta. _________________ Med vänliga hälsningar Anders Jonsson |
||||
Vet inte exakt hur det funkar, men jag tror det är olagligt. Förutom om/när du har frågat fotografen om lov. Men då du skriver vart bilen kommer ifrån, så tar du inte själv på dig äran över bilden, men om det är lagligt eller ej vet jag inte. Men jag kanske förstog dig fel? Menar du att man enbart lägger ut en länk till bilden, eller menar du att man visar bilden och skriver "Kommer från: www.url.se"? Jag tror inte det är olagligt att skriva länken, då du inte visar bilden, och den isf är länkad direkt från ägarens hemsida. Men kopierar du den, lägger den på din site, så är det olagligt. "Ladda upp bilder"-knappen är full av olagligt och copyrigt material... Så antingen ska man tillåta allt, även t ex Top Gear filmer, eller så ska allt material förbjudas på siten, men hur kul vore det? Jag ser ingen skillnad på om nån länkar ett avsnitt av Top Gear eller snott en bild från t ex min site och lagt på sin egen. Då det är samma brott. Ska plugga foto i 1år nere i Lund f.r.o.m 29 augusti, hoppas då läsa mer om detta ämnet. Då jag tycker det är ett spännande ämne.
Dessa två trådar är fulla av copyright material. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ //Tobias "LeWaN" Lewandovski Skoda Enyaq RS -24, VW Golf GLI Cab -85, Porsche 997 turbo cab -08 | PCS 7486 |
||||
Eftersom jag inte är någon expert så gör jag det jag tror är rätt. Jag håller med om konsekvens är viktigt, men hur lätt är det?
Det finns ju en länk till filmen i den andra tråden, så filmen kan ni ju se iallafall. Sista tiden så verkar det också som om att allt vi moderatorer gör ska ifrågasättas! > ![]() Medan Magnus är borta, borde vi väl kunna hjälpas åt att hålla igång rejsa? _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
Det är helt klart en fråga värd att diskutera - ta det inte som ett ifrågasättande av modererandet Nisse! [EDIT ...som får
![]() ![]() ![]() Men en trådsplitt kanske vore på sin plats, eftersom vi sedan länge lämnat ursprungsämnet. Tyvärr vet jag inte vilken rubrik som passar. ![]() |
||||
Fortsätter lite på Copyrighttopicen.
Det är väl lite "realpraxis" som brukas både här och på många andra håll. Man är rädd att hosta eller länka till material som någon aktivt beskyddar (BBC i detta fall). Små fotografer som får sitt material kopierat lite här och där har ju inga muskler och kan inte göra så mycket. Visserligen har vi sett ett fall där en bilbild blev "snodd" av en större organisation och då gick det att få ersättning. Allt är lite mellanting när det gäller att länka till fotosidor, länka till bild, embedda bilden ([img]), och kopiera bilden. Personligen tycker jag att gränsen ligger nånstans runt att embedda bilden. Det blir ju lite olika om man påstår att man själv tagit eller att det finns ett vattenmärke på den. Frågan är väl lite om ett forum kan ses som en tidskrift och leva under samma regler om ansvarig utgivare? |
||||
Jag var lite less på saker och ting just då, men nu har det gått över! ![]() En splitt går ju att göra, men egentligen är ju detta Magnus privata forum och han får bestämma vilka regler vi ska gå efter och det är inget vi kan diskutera fram. Därför tycker jag att vi bryter copyrightdiskussionen här och återgår till Sabine! ![]() Vill ni trots allt diskutera copyright så finns ju OT-forumet. _________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (7591 totalt) |