Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Slang som tål mycket värme eller annan lösning ?
1, 2   >>
13425 besök totalt
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Brottas hårt med oljereturen för min turbo.
Tänkte lösa problemet en gång för alla.
Har varit "omöjlig" att installera utan att montera bort turbo mm.

Såhär är läget.
Röret som sticker ut åt vänster suger upp olja ur koppen, består numera av stålomspunnen teflonslang.
Fungerar perfekt.

Röret på högersidan som pekar framåt har jag med behjärtansvärd hjälp från Johan här på forumet förmodligen fått ordning på. Funktionen är att ta hand om oljan som rinner ut från turbon. Flänsen har svetsats fast på ett nytt rör, röret kommer förhoppningsvis inom någon dag att anslutas till veckad stålomspunnen teflonslang.

Problemet som är kvar är röret som sticker rakt upp.
Röret är anslutet till insuget, ska ventilera oljeburken.
Det rinner alltså ingen olja (normal) genom röret.
Var tvungen att kapa röret för att få loss hela enheten och nu måste jag få ihop det.
Röret är kapat ca 6 cm från cylindern och det är ont om plats.
Röret sitter några centimeter från avgasröret som går in i turbon (varmt).

Helst av allt skulle jag vilja foga ihop röret med någon typ av slang som kan klämmas åt med slangklämmor. På så sätt skulle installationen ske väldigt enkelt.

På Hydroscand hade dom en oljekylningsslang i gummi som klarar 140 C, men det känns för klent.
Finns det "mjuk" slang (22 mm innerdiameter) som klarar höga temperaturer ?

Jag har andra alternativ, men en sån här slang skulle vara det allra bästa tror jag.
Tacksam för hjälp och förslag!

Edit:
Funderar också på om man skulle svetsa fast röret igen, men nackdelen är att jag inte är säker på om jag får tillbaka enheten igen, den sitter väldigt trångt. Är också lite orolig (kanske i onödan) för att det ska komma skräp i röret.

Ett annat alternativ är att sätta fast en skärring och fästa stålslang, men det blir väldigt stor och återigen är det inte säkert att jag kan monter grejjorna igen.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jo, det finns alternativ.

om du beger dig till nån radiostyrd modellaffär, kan de kanske sälja dig en högtempbeständig silikonslang som används för att koppla ihop motor och avgasrör i 1/8 skala bilar (3,5cc motorer). De brukar vara käcka orangea eller rosa eller så till färgen och som sagt, de tål höga temperaturer. De är typiskt i de dimensionerna du tänker dig, runt 20mm ID och så brukar de vara typ 30mm långa kanske. Jag har en, men som sagt, den använder jag ju på min bil (eller ja...den användes på min bil tills jag slutade 5 år sen).

Annars har ju Kuntze säkert såna där viton-slang eller vad det nu heter med typ 260+°C förmåga.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Blir inte siliconslang hård av olja?

När jag behövde lämplig slang (genomskinlig) för oljenivåkontroll kliade sig han bakom disken i huvet o sa något i stil med:

Ioljau ou väirme puh sauma giång? Döu, däi bläir sviåourt däj...**
olja och värme på samma gång? Du, det blir svårt det...

**mannen bakom disken härstammade från skiåone!
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Westfield skrev:
Jo, det finns alternativ.

om du beger dig till nån radiostyrd modellaffär, kan de kanske sälja dig en högtempbeständig silikonslang som används för att koppla ihop motor och avgasrör i 1/8 skala bilar (3,5cc motorer). De brukar vara käcka orangea eller rosa eller så till färgen och som sagt, de tål höga temperaturer. De är typiskt i de dimensionerna du tänker dig, runt 20mm ID och så brukar de vara typ 30mm långa kanske. Jag har en, men som sagt, den använder jag ju på min bil (eller ja...den användes på min bil tills jag slutade 5 år sen).

Annars har ju Kuntze säkert såna där viton-slang eller vad det nu heter med typ 260+°C förmåga.

Tack, ska ta en sväng till Kuntze och se om jag hittar något

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Anders Jeppsson skrev:

När jag behövde lämplig slang (genomskinlig) för oljenivåkontroll kliade sig han bakom disken i huvet o sa något i stil med:

Vet inte om det kommer att "skvalpa" upp olja på slangen men jag tror inte det, röret är till för avluftning.
Fast bara ångorna kanske gör slangen hård (Freudianskt så att det förslår...) ?

Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Samco kan möjligen ha en 22 mm slang som tål 250 grader, http://www.samcosport.co.uk/straight.asp , kolla med motornord som är generalagent eller direkt med Samco.

meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004

Anders Jeppsson skrev:

Med tanke på hur mycket olja (typ 18-20% - syntet eller organisk) man har i modellbränsle, så tror jag inte dettä är något problem... Oljan går ju i princip rätt igenom tvåtaktsmotorn och ut igenom ljuddämparen...

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kom 10 minuter efter att Kuntze stängt

Samco verkar helt rätt, men det börjar bli bråttom.
Med lite tur så är Hydroscand klar med oljereturen i morgon em.
Skulle behöva slangen i morgon, så det behöver vara något i Stockholm.

Läste på Kuntze:s websida hittade inget som var precis vad jag ville ha i rätt dimension, men dom kanske inte har med allt i sin katalog.

Min reträttplan för att ha en bil att köra på Gelleråsen i helgen är att använda oljekylröret från Hydroscand som klarar 140 C. Måste finnas någon tejp som kan isolera slangen mot strålningsvärme ?

Så min plan för morgondagen är att:
- ringa till Kuntze 07.00 (08-657 90 00).
- försöka hitta modellbilsaffär som säljer silikonslang
- Wentzels 08-24 07 90 (Tack Emil!)
- leta efter isolertejp som skyddar mot strålningsvärme

Citera
T08R
Stockholm
Här sen Maj 2004

Du kan ju även höra med Wentzels hobby. Ligger på Regeringsgatan i Gallerian huset. Dom har radiostyrt.

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Den här slangen har rätt dimension och är ansluten till röret i fråga inne i motorrummet.
Är det något som talar för att den här slangen skulle klara mer än 140 C ?
Den ser ut att vara flätad på utsidan, verkar vara gummi på insidan.
Greppar efter halmstrån....

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Det finns matta/tuber som man lägger på utsidan av slangen som tål HÖG temp typ 500grd C.
Exakt var man hittar sådana i Stockholm trakten vet jag inte men Dalhems har.
Den linjen skulle jag gå på.

Laholm
Här sen Nov 2002

Teflon är nog det rätta, även om den inte är mjuk.

Du kan nog få tag i stump i lagom diameter på Hydroscand och få dit den med slangklämmor. Inte sugersnyggt kanske, men det funkar nog. Blir ju bara lite undertryck. Silconslang tror jag åldras attans snabbt.

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
fuling skrev:
Det finns matta/tuber som man lägger på utsidan av slangen som tål HÖG temp typ 500grd C.
Exakt var man hittar sådana i Stockholm trakten vet jag inte men Dalhems har.
Den linjen skulle jag gå på.

Ja, kanske något Kuntze har.
Ska kolla det.

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Pär Hylander skrev:

Du kan nog få tag i stump i lagom diameter på Hydroscand och få dit den med slangklämmor. Inte sugersnyggt kanske, men det funkar nog. Blir ju bara lite undertryck. Silconslang tror jag åldras attans snabbt.

Dom hade ingen Teflonslang i rätt diameter.
Kanske gummislangen (140 C) jag har tillsammans med något som skyddar mot värme är vägen att gå

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

staffan:
Jag hittade vad jag letade efter thumbs up
Se
http://www.karnag.se/

Dessa har det du letar efter och dessutom ligger de väll bra till för dig.

ps jag köpte mitt avgasbandage där.

Laholm
Här sen Nov 2002

Staffan Bergholm skrev:
Pär Hylander skrev:

Kanske gummislangen (140 C) jag har tillsammans med något som skyddar mot värme är vägen att gå

Jaså, ingen teflon i vettig dimension

Jag tror inte på att ngn sorts skydd funkar i detta fallet. IMo om en skyddsanordning ska funka så kräver det att man har ett stort flöde inne i slangen som kan transportera bort den värme som tar sig igenom isoleringen. Har man inte stort flöde så letar sig värmen igenom ändå, fast det tar lite längre tid, kanske 3 minuter istället för 1 minut.

Tror isf mer på metallslang, lite osmidig att klämma fast bara, men det tåler i varje fall temperaturen. Sidan 88 http://www.hydroscand.com/sweden/products/pbooks/prodbok/140-industris . . . .

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
fuling skrev:
staffan:
Jag hittade vad jag letade efter thumbs up
Se
http://www.karnag.se/

Dessa har det du letar efter och dessutom ligger de väll bra till för dig.

ps jag köpte mitt avgasbandage där.

Johan :woot:
Väv som klarar 1.100 C!!
Kanon!

Karnag AB
PrOpellervägen 8, S-183 62 Täby.
Tel: 08-630 10 00 Fax: 08-544 402 50

Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Pär Hylander skrev:
Staffan Bergholm skrev:
Pär Hylander skrev:

Jaså, ingen teflon i vettig dimension

Jag tror inte på att ngn sorts skydd funkar i detta fallet. IMo om en skyddsanordning ska funka så kräver det att man har ett stort flöde inne i slangen som kan transportera bort den värme som tar sig igenom isoleringen. Har man inte stort flöde så letar sig värmen igenom ändå, fast det tar lite längre tid, kanske 3 minuter istället för 1 minut.

Tror isf mer på metallslang, lite osmidig att klämma fast bara, men det tåler i varje fall temperaturen. Sidan 88 http://www.hydroscand.com/sweden/products/pbooks/prodbok/140-industris . . . .

Ska kolla det med dom i morgon.
Vi tittade på stålslang av olika slag (dock inte den här), det svåra är att få fast dom utan att använa skär-ring.
Får vilda ideér om att trä på stålslangen och täta med avgasbandage ?
Är säkert trött...

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Staffan Bergholm skrev:
Pär Hylander skrev:

Ska kolla det med dom i morgon.
Vi tittade på stålslang av olika slag (dock inte den här), det svåra är att få fast dom utan att använa skär-ring.
Får vilda ideér om att trä på stålslangen och täta med avgasbandage ?
Är säkert trött...

Man använder normalt sett en klämma, som ser ut ungefär som en avgasklämma fast gjord i rundjärn båda delarna för att inte skära sönder metallslangen. Dessa bygger dock lite radiellt.

Täby
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Den rostfria stålslangen som Pär hittade var inte helt tät, fråga mig inte varför man säljer avgasslang som inte är tät, så den går inte att använda.
Pratade med Karnag, dom har en väv som klarar väldigt höga temperaturer som man kan linda runt röret.
Men som sagt, så småningom går värmen igenom.
Pratade också med Wentzels, dom kunde inte längre få tag i siliconslangen.

Det känns just nu som ett riktigt "sk#tfel", frustrationen är hög.
Jag ångrar verkligen att jag kapade av ventilationsröret för att spara tid, men det är så dags nu.

Det som gjorde livet extra jobbigt är att jag instruerade Johan till att svetsa fast ett rör på flänsen till "olja-ut-röret" så att vinkeln för ett rör blir i princip så knasig som den kan bli.

I morgon måste bilen vara ihopskruvad, annars får jag inte tid att provköra ordentligt.

Men, det är inte bara kolsvart.
Här är några möjliga lösningar:

1.
om Murphy håller sig lite vid sidan så kommer jag i morgon att ha en stålslang tillverkade av hjältarna på Hydroscand som iofs ser helt tokig ut pga av knöliga vinklar, men den leder ner oljan från turbon till oljesumpen. Problemet är att "knixen" på slangen nu blir bilens lägsta punkt.

2.
Hydroscand har hittat en mjuk slang som hette något med "Pyrex..", den ska klara riktigt höga temperaturer (260 C). Funderar på att koppla ihop rörändarna för ventilationen med den här slangen och sen linda Karnag väven runt (600 C), det "borde" hålla värmen borta.

3.
Plugga-igen ventilationen till sumpen, är inte säker på om alla bilar har ventilation till sumpen.
Vet inte vad det skulle få för effekt, försöker kolla upp det.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Det som gjorde livet extra jobbigt är att jag instruerade Johan till att svetsa fast ett rör på flänsen till "olja-ut-röret" så att vinkeln för ett rör blir i princip så knasig som den kan bli.

Kom förbi med rörhelvetet så tar vi och värmer det så kan vi snudd på bocka det hur fa... som hälst.
Fixat på en pisskvart
Hmm och jag svetsade inte, jag kletade ut lite kamelskit. Ser så ut i alla fall

citat:
Men som sagt, så småningom går värmen igenom.

Jag skulle inte vara direkt orolig för det. Typ oljeburken var ju målad och färjen satt ju kvar så, så jä... varmt kan det inte vara. Eller?

Vad mattan gör att minska den direkta strålingsvämen. Jag skulle ta en BRA slang och ta någon form av matta runt slangen.

1, 2   >>
13425 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande