Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (4061 totalt) |
Korrelation Co-halt vs lambda-värde?
Ska besiktiga 924:an i morgon, så jag behöver väl ställa ner den så att Co vid tomgång är max 4,5% eller nått. Har dock ingen Co-mätare men däremot en lambda-mätare. Finnns det någon enkel korrelation mellan lambda och Co. _________________ Pär Hylander |
||||||
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Hua, 7.20 i morgon ska jag rulla in på besiktningen hinner/orkar nog inte plöja igenom den rapporten (fast den verkar intressant ![]() Finns det någon enkel tumregel? _________________ Pär Hylander |
||||||
Hej
Högre lambdavärde (lägre spänning), lägre Co-halt... ;-) Jag försökte reda ut det där i Caprin förut, men en vanlig smalbandssond är nog för okänslig för att ge resultat man kan lita på. När jag hade runt 0,7-0,8 volt på tomgång var Co-halten för hög, nedåt 0,5-0,6 volt verkade den okej men det är som sagt osäkra värden. Är det bara för att klara Co-halten räcker det nog med att lägga sig runt 0,5 volt på tomgång. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Har en "icke nämnbar" vän som körde in sin Roadsportbil hos SBP med en blandning av 50/50 Bensin/sprit...
Han sänkte Co-halten från runt 9% till 0 på detta... ![]() |
||||||
Kalas! Stämmer mitt minne att 0.6 volt är lambda 1 ? 0.5 volt är då något över 1? Typ 1.1 eller så? (magert.... ![]() Igår när jag var bilelktriker så var min multimeter helt opålitlig, så lat som jag är vill jag gärna ha ett lambda-värde att sikta på ![]() _________________ Pär Hylander |
||||||
Hej
Lambda 1 brukar väl vara 0,455 volt eller så, vill jag minnas, men som man kan se på exempelvis http://www.ffp-motorsport.com/tuning Men 0,6 volt blir lite på den feta sidan, brukar man väl säga. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Förstår iofs om man vill ha exakt rätt värden osv osv.
Men ingen som provat "min" nödlösning med spriten... Den går ju snabbt att ordna till iaf. |
||||||
LOL! ![]() Annars kan jag tipsa om att det finns ngt som heter K-sprit... ![]() Kalasfint ihop med Cola... ![]() ![]() |
||||||
Precis som du säger så är kurvan "brant" i det optimala området, och för att hantera detta så brukar ju styrdatorn göra så att blandningen hela tiden pendlar från ena sidan till andra, dvs. volt-talet brukar pendla mellan 0,8v och ner till ca 0,2v eller så, fram och tillbaka med kanske 1Hz eller 0,5Hz i frekvens typ. Katalysatorn utför ju funktionen att lagra och utjämna dessa svängningar. Din styrdator borde göra detta, gör den inte det är det nånting som är knas, ofta går de in i vissa "safe"-modes när en givare inte fungerar som den ska, för att säkra att bilen åtminstone går att köra, dessa brukar oftast vara förprogrammerade 3-D kartor som är aningen åt det "rika" hållet. Vad har du för ålder på insprutningssystemet (om original)? Misstänker att du har L-jetronic ? Det är också viktigt att du har separerat jordpunkterna för sensorer/givare och strömjordpunkterna, och att när du mäter lambda-värdet mäter mellan signalkabeln och sensorns jordpunkt. Du bör ej heller mäta vid tomgång då o-uppvärmda (1 eller 2-sladds o2 sensorer) ofta blir för kalla. Din volt-mätare bör också vara av högimpedanstyp vilket de flesta är, men annars påverkar du mätvärdet som du ska mäta. Smalbands- o2 sensorn är egentligen inte sådär jättemycket mer än en temperaturgivare egentligen- den är iafl väldigt känslig för gasernas temperatur. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Hej Micke
Min egen bil har Fords EEC-IV, lambdastyrt med fyrtrådssond. Det pendlar alldeles utmärkt mellan fett/snålt när man ligger inom closed loop, men tomgång hör inte dit. Systemet är inte riktigt original men lambdakorrigeringen verkar funka. Tyvärr, eftersom det ställer till det för mig... Det svåra med att få bra korrelation mellan lambdaspänning och Co var dels sondens karakteristik, dels tidsbrist (kvällen före bes, som vanligt), dels bristfällig Co-mätare. Skall man bara få ett hum om värdet före besiktning duger nog metoden och värdena ovan. Angående spriten - det är ju det äldsta (?) sättet att komma igenom men det löser ju inte problemet, så i första hand brukar jag försöka justera bilen istället - och det brukar jag råda andra till. Men ibland hinner man helt enkelt inte...been there done that. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Jag justerade in Co hos SBP. Det började på 7%, var uppe utanför mätområdet (>10%) och landande på 0.13% vilket dom tyckte var bra. Visserligen gck knappt bilen att köra sen, med det gick ju att åtgärda
![]() Hur det gick för övrigt..... tjaaa ![]() ![]() glapp i styrled - inga problem tror jag, har nya liggandes hemma oljedropp från motor - har jag sett innan, ska bara hitta exakt var det kommer ifrån. Ett bahjul slitet på utsidan - mer camber vore bra och på med gatdäck till besiktnignen För hög ljudnivå - turbo i ingen annan ljuddämpning låter lite.... skulle montera en ljuddämpare i gårkväll, men det var lite ihopsrostat så det behövs mer rostlösning och adrenalin för att få loss det! _________________ Pär Hylander |
||||||
Japp. De är egetnligen alldeles för temp-känsliga. Det är ju därför det är så svårt att få det "rätt". Placeringen av sonden gör rätt stor skillnad, för nära blir den för varm när man kör hårt, för långt ifrån blir den för kall och lag mellan det att man ändrar till att sensorn upptäcker det blir för stort, så det blir lite "hysteres" i korrigeringen. Suck. Jo, jag vet precis problemet. Man kan också påverka det här genom att ändra tändningen. Ofta har vi "entusiaster" lite för högt ställd tändning för att det ska vara bra avgasvärden. På miatan drog jag tillbaka tändningen i tomgång och de nedre regionerna (dvs låg belastning, lågt varvtal) med ca 5 grader inför besiktning, utan någon annan ändring, och då vart värdena ganska bra. Vi fick dock köra en ganska lång bit för att få upp temp i katalysatorn (som sitter lite väl långt bak på miatan - lite för trångt egentligen).
Japp, instämmer till fullo. Enkelt är bra!
Hehe...Jo. Egentligen borde samtliga turbo-bilar köra på E85. Mindre detonation=mer kraft (!!). Om jag skulle bygga mig en ny turbo-motor nån dag så blir den gjord för att gå på E85 utan tvekan. På vanlig sug-motor tror jag inte det gör lika stor skillnad. Fast då pratar man ju att bygga för effekt, och inte avgasvärden ![]() Micke _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1 besök senaste veckan (4061 totalt) |