Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hjulvinklar på uddabil!
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3670 totalt)
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Jag ska maila om pris på AVo dämpare, vad mer finns att välja på? man vill ju veta.

Rätt upp och ner så finns det Bilstein också, men då tror jag mer på AVo pga att de är justerbara.
Sen kan man även få Koni byggda men då pratar vi minst ca dubbla priset mot AVo.
Sen finns det LEDA också, mig vetligen har de ej stötdämpare som passar bult-on på 96an.

citat:
Lyftkraftsteorin kommer från "monstret" dvs. den 96:a med dubbla 2taktsmotorer som saab gjorde hastighetsrekord i 1500cc klassen med(står på museet) den ska tydligen lättat i baken och gått på framhjulen en bit i 200km/h, och designen är ju en flygplansvinge i profil så varför inte?

Hmm sningshalten i detta tar jag med en nypa salt.
Men det ligger en heldel sanning i det, men nivån frågasätter jag.

Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Citat:
citat:
Lyftkraftsteorin kommer från "monstret" dvs. den 96:a med dubbla 2taktsmotorer som saab gjorde hastighetsrekord i 1500cc klassen med(står på museet) den ska tydligen lättat i baken och gått på framhjulen en bit i 200km/h, och designen är ju en flygplansvinge i profil så varför inte?

Hmm sningshalten i detta tar jag med en nypa salt.
Men det ligger en heldel sanning i det, men nivån frågasätter jag.

Jag tror jag läste det i boken 40 år med saab, men man vet ju hur det är när gamla gubbar berättar, det kan ju lätt läggas på några hundra procent på historien allt eftersom tiden går!

Jag skickade förresten ett mail till AVo säljaren nyss!

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Köp du AVodämpare, jag har sådana på min bruna långnos och de funkar fint för mig i alla fall. På Mittsverigebanan märker jag skillnad på ett klick hit eller dit genom E4 kurvan. Det är en tvär sväng som tas i hyfsat hög fart och med lite halvbrutal in-turn. Ett klick hit eller dit avgör om det går på tvären eller ej .

Förresten så är Monstret en 93a , den har en mycket mer sluttande bakdel och liknar en vingprofil mer än en 96a faktiskt.

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Beträffande stabilitet i hög hastighet så går min långnos stadigt och fint i 150 knyck, utan dramatik. Då har jag 0 toe-in. På min originalbil med std fjädring så blir det lite vingligt vid 120 km/h, fast då är det ju originaldämmpare och 155 däck.

Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Citat:
Förresten så är Monstret en 93a

Hmm..

Jag var lite osäker på vilket men 750cc motorn satt väl bara i 93:an?

Citat:
Köp du AVodämpare, jag har sådana på min bruna långnos och de funkar fint för mig i alla fall. På Mittsverigebanan märker jag skillnad på ett klick hit eller dit genom E4 kurvan. Det är en tvär sväng som tas i hyfsat hög fart och med lite halvbrutal in-turn. Ett klick hit eller dit avgör om det går på tvären eller ej .

Ungefär vad kostade dämparna? Jag har inte fått svar på mitt mail så jag kanske ska skicka ett till, jag litar inte på att det kom fram.

Blir den mer eller mindre överstyrd när du sätter den hårdare? antar att du menar bakdämparna.

Jag börjar starkt misstänka att dämparna bak är på tok för mesiga, och framdämparna är nog inte fel att hotta upp heller.

Är AVo ställbara både in och ut?

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

AVo:
Se även http://home.swipnet.se/bmp/
Det är en filur vid namn Pär Hansson som är bakom firman. Han finns även här.
Trevlig typ thumbs up

Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Japp! det var han jag mailade!

läste lite noggrannare och fick svar på dämparjusteringen oxå.

Jag har funderat på coilover bak med tanke på platsbristen, ska ta pris på det med.

Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

750 motorn i std utförande satt bara i 93.

Jag kommer inte exakt ihåg vad jag gav för dämparna men det rör sig om 6-700 kr stycket har jag för mig.

Det är bakdämparna jag talar om, hårdare dämpning gör den mer överstyrd. Men det är bara på banan man märker av detta eftersom man kör på gränsen hela tiden, det gå ju inte på gatan... Annars känns beteendet med orolig bakvagn igen när man sätter i stöddigare dämpare fram men behåller original bak, då överstyr bilen och blir orolig i bakvagnen i långa kurvor. Så naturligtvis måste man ha ordning på grejorna i i båda ändar

Stötdämparen är justerbar i 22 klick med en ratt längst ned. In och utfjädringen följs åt i klickandet, den är dubbelt så hård utåt som inåt.

Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Citat:
Annars känns beteendet med orolig bakvagn igen när man sätter i stöddigare dämpare fram men behåller original bak, då överstyr bilen och blir orolig i bakvagnen i långa kurvor.

orolig bak i långa kurvor och överstyr stämmer mycket bra in på min bil så nu är jag sugen på dämpare!

Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
bytte däcken idag och det kan ha varit de som spökade!

Det är svårt att säga för det regnade friskt när jag körde hem nyss, men det ostabila på landsväg verkar vara borta!

Hoppas det blir vettigt väder på lördag så man kan prova på allvar, om det regnar så stannar jag nog hemma det förstör ju allt det roliga, lite blött gör ju inget men det läcker in vatten vid framrutan så kommer det en störtskur så blir det torken för bilen!

Jag återkommer med fler testresultat!

Vetlanda
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Den går helt klart hyffsat med de nya däcken!

Dock finns det mer att göra i vinter...

Hjulvinklar på uddabil!
<<   1, 2
1 besök senaste veckan (3670 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande