Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Eftersnack 2005-08-20 PCS Banmöte på Anderstorp | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (10677 totalt) |
Dom är beskurna från 8 mpixel bilder utan att förändra skalan, så du får inte större bild på bilen bara mer runt om kring. Dessutom sitter jag på modem just nu så jag är inte så pigg på att tanka 3,5 mb bilder.. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||||
Ett riktigt proffs! Jag tyckte väl att de såg bra ut. Bilden jag kopierar från tråden blir dock en bitmap- bild! Är den sämre än en JPEG? Förlorar man inte info i .bmp-versionen? Du får gärna modema över den beskurna bilden "i fart". Jag lovar att inte tjöta mer! Visst blev den snygg i signaturen? _________________ Daniel Stenberg 3.2 Carrera -84 GEVALIA, ett snabbkaffe |
||||||||
Jag hoppades att de flesta hade lämnat banan vid den tiden...... Läs mina däckbekymmer högst upp för en bortförklaring .... Men den egentliga anledningen till snurren berodde mest på min bristande koncentration får jag väl erkänna. Den fungerade rätt bra som väckarklocka dock! |
||||||||
Anders, är det inte du och jag som kör lite följa-John genom Karusellen här..? Hoppas att jag inte var ivägen.. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||||
Vacker syn på morgonen..
Min egen bil, lite mindre kräng än tidigare... Suddig bild, snabb bil. Här jagar jag en fin 944 med drak(krok). Tackar för pratstunden. Magnus på banan...såg dig inte samtidigt som bilen..känner inte igen dig utan den! Gammal bil med ny ägare (misstänker jag) Fin 911 som lätt ganska mycket... Nästan alla bilder togs under ett av R1-passen. Beklagar kvaliten på vissa..lite väl korniga! (Någon som inte vill ha med sin bil, eller reg-skylt, skicka ett PM så fixar jag det!) Körde OR eftersom det var första gången på denna banan för min del. Första passet rulla vi ut ca 30 bilar och jag var näst sist ut...tack vare den breda rakan blev det omkörning i parti och minut första varven. Kände inte för att kasta mig in i svärmen. Svårt att få rätt känsla i början. Det var vara bara att släppa av så att det blev en lucka, försöka köra om var bara att glömma.. Andra passet gick bättre, då var det mera utsträckt. Hade några riktigt bra varv. Hittade runt på banan. Det vara bara inbromsningen på långa rakan som jag tog det riktigt försiktigt med innan jag vågade flytta fram bromspunkten till "rätt" ställe. Sen sista passet var vi inte så jättemånga.... Låg efter två Boxster S under ett antal varv... ..riktigt kul att se den lilla skillnaden det var mellan bilarna. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||||
Jättesnygg!! Det är faktiskt inte jag som plåtat utan en kompis till mig...en riktigt bra kompis, på att fotografera alltså.. (eller hur Christer!?) Det är däremot min utrustning han plåtat med...så lite del i det har jag ju.. Javisst ja! You've got mail! _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||||
om du menar utgången från startkurvan så har jag inte en aning. Men jag har har hör talat om att man skall passa sig för "curbsen". /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||
Då var det inte bara jag som fegade på bromspunkten efter rakan....... vågade inte heller stå på fullt hela vägen in till inbromsningen, det började gå rejält snabbt där.... undrar vad 996 Turbosarna och GT2:an hade för hastighet innan dom bromsade.
/Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||||||||
Det är ju inte så att man sitter och kollar på mätaren hela tiden, i synnerhet inte precis när man skall bromsa...men det det högsta jag noterade på rakan var 231 km/h. Hade säkert varit högre med 100% rätt spår ut ur södra kurvan. Sen är det ju det där med hur sent man vågar vänta med bromsen... Jaja, fälgarna blev skitiga men bromsarna blev ju i alla fall skinande blanka.. _________________ Mvh /Pär Martinsson PCS: 1509 Drivers Club: 22 NS: 143 varv / BTG: 7,56,48 |
||||||||
Ni som vågade er på att bromsa hårt och sent efter långa rakan.. vad använde ni som bromspunkt?
|
||||||||
Sent o sent, jag bromsar vid 200m skylten, ligger då i 235 km/h, senare känns bara onödigt. Bättre att ha full gas vid apex i stället! Ser gärna fler bilder av min bil o dess syskon! _________________ Patrik Ljunggren |
||||||||
Ni andra som kör (inte fullt så vassa) bilar i t ex R1, vad hade ni för fart där? Någon med en 3.2 Carrera? Jag själv hade väl cirka 190 km/h vid 200-skylten på tredje körpasset och det vore kul att höra om det innebar att jag "hade fel spår i södra kurvan" eller fegade med att kliva på! Kanske både och? Det kändes ofta som om alla bilar kunda "glida förbi" mig på rakan även då gasen var nitad i golvet och apex var avklarad ganska bra! _________________ Daniel Stenberg 3.2 Carrera -84 GEVALIA, ett snabbkaffe |
||||||||
Första passen hade jag inte koll, var mest fokuserad på att bromsa, och hitta bromspunkten. Sista passet var jag framme vid 200 skylten, hade då 220km/h och hann bromsa med lagom marginal. _________________ Klubbräser: Porsche 951-86 Tävlingsräser: Opel Kadett GSi 2,0 16v |
||||||||
Jag hade någonstans runt 210-220 när jag passerade 200m skylten och strax efter släpper jag gasen och bromsar någonstans runt 150m och man har endå god marginal men det gäller ju att ha med sig fart genom kurvan och då känns det mer eller mindre tvunget att klippa curbsen för att räta ut svängen lite.
Jag vågar inte tänka på hur det skulle kännas om man inte hade någon bromsverkan när det är dags att ställa sig på bromsen här men det är väl en av Sveriges mest tilltagna avåknings zon _________________ Magnus Svensson PCSR #8811 | 993 räääser Badanka Edt |
||||||||
Think I reached above 240 when I tried to brake "late" i.e. after the 200m sign but mostly I tried to brake just at the 200m mark not to wet myself. Problem is not the lack of asphalt but the fact that the track is so bumpy that it makes it really scary there, my car was far from stable. In the end I braked to much and had problem carrying speed through the turn.
_________________ Vincent Mannent Porsche 964 3,3T |
||||||||
Tack för infon! Någon med under 300+ hk som kan göra ett inlägg?
Trots lägre fart och givetvis (i mit fall) p g a orutin upplevde jag samma grej som VincentM: mycket möda lades på att bromsa "säkert" och därmed upptäcka att farten genom kurvan var borta... Det kändes ändå skönt att veta att Porsche AG tillverkat bilen man satt i på slutet av rakan! Familjens SAAB hade säkert haft liknande "slutfart", men f-n vet om jag vågat vänta till 200-skylten med den! Någon annan från runt Göteborg, som skall till OR/DOR på Gelleråsen på söndag? Åka upp kvällen innan? Samlas någonstans? _________________ Daniel Stenberg 3.2 Carrera -84 GEVALIA, ett snabbkaffe |
||||||||
235 vid sista blicken på mätaren, ytterligare några kilometer mer innan gasupplsläpp och sedan broms någonstans efter 200 meters skylten.
Vincent, längst till vänster är det rejält ojämt, och har man fullbur och en redan styv bil blir det obehagligt att bromsa där. Jag går hellre en tredjedel ut från bankanten och siktar på vänster bankant där man får en jämn och fin inbromsning. I slutet av inbromsningen ligger man då rätt för att gå mot apex i kurvan. /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||
_________________ /Niße Golf 16V -88 1303S -73 Passat 280 R -18 |
||||||||
Tror att jag höll mellan 210 och 220 på rakan med min gamla 3.2a förra året. Bilen hade iofs inte rullat mer än 5000 mil så motorn var riktigt fräsch. En sak att kolla på 3.2or som varit med ett tag är att gasvajern töjer sig och full gas är inte full gas längre. Be en kompis hålla nere gasen (motorn avstängd) och kontrollera vid motorn om du kan vrida armen ytterligare. Gasvajern kan justeras underifrån om det skulle behövas. /Anders _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||||||||
Vettigt tips med gasviren!
Den kan ju vara riktigt lååång efter 260.000 km... Detta bör förklara allt jag gjorde och inte kunde göra i helgen. Jag som trodde jag bara hade en dålig kör-teknik... _________________ Daniel Stenberg 3.2 Carrera -84 GEVALIA, ett snabbkaffe |
||||||||
Eftersnack 2005-08-20 PCS Banmöte på Anderstorp | << 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (10677 totalt) |