Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga om amatörbygge?
2195 besök totalt
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Bygga om amatörbygge?

Anta att man har ett amatörbyggt fordon som man vill bygga om, t ex byta motor på. Hur ska man bära sig åt besiktningsmässigt för att få ändringen godkänd av Bilprovningen? Räcker det med en registreringsbesiktning eller ska man engagera SFRo för att få det nya utförandet godkänt? och i så fall, vad blir det för registreringsform och hur går man tillväga?

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Eller är det "amatörbyggt" för evigt och ingen bryr sig om vad man har för motor när man väl passerat nålsögat?

Samma fråga kan ju ställas om ombyggt fordon, hur gör man när man vill ändra ytterligare (men fortfarande inte till amatörbyggtnivå)?

Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Jag är ganska säker på att SFRo måste "godkänna" ändringen först om den är så omfattande som tex motorbyte. När jag fick min bil besiktigad som ombyggt fordon sparade bilprovningen hela SFRo-protokollet och skrev bara in det viktigaste som tex motor, mått och viktuppgifter mm i regbeviset.

Bilen skall då stämma till punkt och pricka med intyget.

Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Det står ganska noggrannt i fordonshandlingen på en amatörbyggd bil vad den innehåller för motor-låda-bakaxel-styrsystem.

Vi eventuellt ombygge av ett amatörbygge registreras den som ombyggd & såvitt jag vet kopplas ej SFRo in.

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

om man vill ändra väsentliga delar i ett amatörbygge (byta motor, bromsar eller hjulupphängningar till exempel) krävs ett intyg från SFRo, och därmed också en SFRo-besiktning. Beroende på hur mycket som ändras, är den besiktningen olika i omfattning och kostnad. "Bara" motorbyte brukar hamna på reducerad avgift (1500:- plus moms) men är mer bytt blir det full avgift och man kan säga att det blir ett "ombyggt amatörbyggt fordon".

/Gustaf

Citera
Mattias Hahlin
Rättvik
Här sen Feb 2003

Va kul. Då vet man vad som väntar när det är dags att få ut Volvon på vägarna igen, om en sisådär 27 år... enligt farsan om min tidsplan... Men jag hör av mig Gustaf.

Citera
Björn Larsson
Här sen Maj 2004

Citat:
om man vill ändra väsentliga delar i ett amatörbygge (byta motor, bromsar eller hjulupphängningar till exempel) krävs ett intyg från SFRo, och därmed också en SFRo-besiktning.

Hmmm, läste just om Stures Anglia i SFRo-boken. Jag fick inte samma uppfattning men jag har väl fattat fel som vanligt...

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Mja, Stures Anglia är ett rätt gammalt exempel. I förra upplagan av SFRos bygghandbok hade inte bestämmelserna kommit om att SFRo ska besikta även ombyggda bilar, och Anglian ändrades ännu längre tillbaka. Så det som står om den kan sägas vara rätt för just den tidpunkten, men nu stämmer det inte.

/Gustaf

Citera
Björn Larsson
Här sen Maj 2004

Citat:
Mja, Stures Anglia är ett rätt gammalt exempel. I förra upplagan av SFRos bygghandbok hade inte bestämmelserna kommit om att SFRo ska besikta även ombyggda bilar, och Anglian ändrades ännu längre tillbaka. Så det som står om den kan sägas vara rätt för just den tidpunkten, men nu stämmer det inte.

Ehh, jag har den senaste. Köpte just en ny för min gamla (som var av första upplagan) kändes passé...

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Skruva banåkabil
Bygga om amatörbygge?
2195 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande