| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
slitsade skivor
|
1 besök senaste veckan (4232 totalt) |
|
slitsade skivor
Vilket håll skall denna slitsade bromsskiva snurra åt för att var mest effektiv...? Medurs eller moturs? Tycker själv medurs för att få ut gaser mm. på ytterdiametern... Men har sett att många bilar har rotationen åt andra hållet. Jag har fått höra båda delarna...
(hoppas ni förstår min skiss... )
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||||
|
Re: slitsade skivor
AP Racing har en bild på sin hemsida: http://www.apracing.com/car/brakedis kan man kanske lita på....?
/Christian _________________
/LOLA-Christian |
||||
|
Tror nog det stora firmorna rekommenderar montering såsom du ritat på bilden. Tarox har dock en skiva med massa slitsar som monteras omvänt. Deras mer normalslitsade skivor monteras som vanligt.
|
||||
|
Kanske, men vi har AP-skivor som är monterade åt andra hållet...men jag har sett flera AP-skivor monterade åt "rätt håll"
Tror faktiskt inte det primära är vilket håll slitsningen ligger utan rotationsriktningen påverkas mer (i princip bara?) av hur kanalerna inne i skivan är utformade. Tittar man på hemsidebilden så ser du att de är klart beroende av rotationsriktning. _________________ Karl Brag |
||||
|
Jag tycker ju att slitsarna borde vara gjorda åt samma håll som flänsarna inne i skivan,då dessa är "lutade" båkåt för att skapa ett sug innifrån och ut på ytterdiametern på skivan. Samma funktion borde ju eftersträvas på utsidan av skivan. Nu kanske det inte är så noggrant åt vilket håll de lutar , men lutar de framåt borde det ju få till effekt att gaserna vandrar inåt mot navcenrum
_________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||||
|
Har säkert ngn betydelse men faktum är att AP och en del andra tillverkare har skivor med slitsar både med och emot "ventileringsriktningen"
Har själv åkt med båda varianter och det har inte varit någon som helst märkbar skillnad så jag tror inte det är ett sätt att kapa sekunder på varvitiden....
_________________ Karl Brag |
||||
|
Spelar ingen roll, är mest en fråga om ljud och vibrationer. TESTA vad just den skivan åstadkommer mot dina belägg och ok. _________________ Roland Johansson |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
slitsade skivor
|
1 besök senaste veckan (4232 totalt) |