Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Sportbils tips
<<   1, 2, 3, 4
18694 besök totalt
SIR_Pierre
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
ja drömmen är absolut en 911 turbo eller en GT3...men som sagt..lottovinsten har inte kommit än..en Corvette C5 lockar en hel del med ska jag säga..men den känns gammal..plastig..och tung..tror jag..

Citera
Anders T
Skåne
Här sen Jan 2003

Namndispens
Namndispens

Joni skrev:

Ja man kör helt klart fortare med en 996 än 993 men det är inte samma sak som en 993. Det känns mera racing i en 993, 996 känns mer som en "vanlig" bil tråkigt nog.
Det kan vara helt eniga om, hjärtat säger fortfarande 993 det är ju trots allt den sista riktiga 911:an. thumbs up

Joni skrev:

Ja priset på 997 kommer ligga på 970000kr kan vara tiotusen +/- men det låg på 900000 vet jag iaf.
Det ska bli intressant att se om Porsche klarar av att sälja några bilar med den rejäla prishöjningen . Var har du hittat informationen om detta?

Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
nån som kör corvette C5 här då?

Citera
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003

Är det en leksak som hävdar sig grymt bra på bana och som inte sjunker i värde så har jag en Ginetta G34R svenskbyggd till salu!
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Själv blev jag med Nissan 350z för några dagar sedan. Den ligger i din prisklass som ny och har gott om garantier som gör ägandet hyffsat billigt. Den ser frän ut och låter stenhårt redan i orginal. Dessutom har den härlig väghållning och gott om vrid. Kanske lite tung i sammanhanget men för mig som är torsk på att köpa nya bilar så var valet givet. Fast det är klart en 911 är alltid en 911. Å andra sidan så är väl 911:an i det närmsta en dussinbil i jämförelse med en 350. Provkör en om inte annat.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Pierre skrev:
nån som kör corvette C5 här då?

Seanr har väl en riktigt hårig sådan?

Stockholm
Här sen Feb 2003

Pierre skrev:
ja drömmen är absolut en 911 turbo eller en GT3...men som sagt..lottovinsten har inte kommit än..en Corvette C5 lockar en hel del med ska jag säga..men den känns gammal..plastig..och tung..tror jag..

Har du provat en Corvette C5 ? jag kan lova att den inte är gammal och tung - plastig ... ja karossen är i glasfiber så

Min väger in på 1430Kg fulltankad och ligger just nu på 12:e plats i SuperStage - före alla Porsche modeller som körts där hittills inklusive GT3 .... Oops nu ska jag kanske ta skydd

- men seriöst, du får en ok C5 för 250' lägg 150' på den och du kör ifrån det mesta - det jag vill säga är att du får mycket bil för pengarna, reservdelar samt försäkring är relativt billigt. Nu är jag kanske på andra änden av skalan när det gäller bekvämlighet jämfört med dig, för mig är det otänkbart med stereo, AC o annat onödigt i en kul körmaskin. Allt som inte behövs för körupplevelsen plockas ur direkt.

Lycka till med ditt val

SIR_Pierre
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
ja..det blev en Nissan 350Z... som jag snart ska få reda på hur den är på bana

Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Kul!

Umeå
Här sen Feb 2004

Gammal tråd, men alltid lika aktuellt ämne ;-)

Efter att kört Alfa i 19 år så funderar jag att testa Porsche, naturligtvis behåller jag några Alfor :-)

Funderar närmast på en 996 carrera 2 , dom tidiga 98,99 har ju kommit ner i behagliga priser nu i tyskland, kring _28' och uppåt. Tänkte ha den sommarbil och köra lite bana imellanåt. det som tilltalar mig med 996 förutom utseenden som jag gillar bättre än 993, (964 är dock ok) är att den känns modernare, men samtidig tillräckligt knasig till konstruktionen för att tilltala mig.

Jag läste AMS juli nummer där dom begtestade 996'an vilket var väl positivt... alla bilar har ju kända fel ?

Synpunkter, åsikter, kända fel ?

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
SIR_Pierre
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
det Blev faktiskt en 350Z GT som ett rent impulsköp..och jag tycker faktiskt att den är helt ok..kul att köra..snygg som fan..synd bara att Nissan verkstan inte än nån höjdare..men men

rolig bil..kört me den både på Emmaboda Superstage och Sturup raceway med goda resultat.. behöver bättre däck bara..

sen kör jag nog med för mycket luft i däcken..men det tar vi i en annan tråd..skönt att vara tilbaks =)

Citera
-Apex-

Här sen Okt 2005

->Benny
Var det möjligtvis dig jag åkte med i din silver 156 SW på mantorp när alfaklubben var där i september=)? Tack för åkturen, 156an gick kanonfint!!
Måste medela att jag "gjorde bort mig" helgen därpå och åkte med Ulf Tolérus i hans 964C4 på mantorp. Följden blev (i kombination med att brorsan styr tjänstebil) att tysklandsresan tillika alfaplanen ställdes in till förmån för Porsche till våren =) 964 eller 996 är planen!
Bifogar ett kort på din snygga 156a (dålig bild dock)

MVH
Kim Hallqvist

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

jo, visst var det jag ! Jag och kompisen Rikard tog min bruksalfa till banmötet, den går helt ok för att vara helt omodifierad. Bättre än att sitta hema och sura...

Köpa Porsche istället för Alfa ?, Jag ser inte riktigt problemet, en schysst banalfa får man för samma pengar som en uppsättning bromsbelägg till en 911. Köp en av varje,montera kula på 911 och ha den som dragbil :-)

Skämt åsido, även om jag själv funderat på en 911 så undrar jag om jag kommer våga köra den lika mycket på gränsen som man ju faktiskt kör med en bil man har råd att smälla med, det är ju faktiskt som mest roligast när man är precis på gränsen till köra av :-)

Jag har hunnit köpa ytterligare 2 alforn sedan dess, en 211hk direktörsalfa (164 3.0 super) som kommer ersätta 156 som daily-driver. Och en ren race 75'a tillsammans med Rikard. Vi kommer inleda säsongen tidigt med att köra isracing :-)

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, Volvo FL614 Brandbil!
Citera
-Apex-

Här sen Okt 2005

Sant så sant, en race 75:a skulle sitta fint!! Måste fixa nått vettigt garage att hålla till i Linköping bara...nån som har tips??
Men back to 996... Det som känns surt är att det inte är torrsump på Carrerorna=/ Jag har läst att man inte får köra på slicks med dem....på några ställen stod det att man inte fick köra på R-däck heller. Men det sista budet var att det bara var slicks som skulle undvikas. Det finns ett "kit" från Porsche som modifierar våtsumpen så den klarar slicks har jag läst också.
Satsar du på absolut billigaste 996?, eller vill du ha någon speciell utrustning.. jag har blivit besatt av GT3 optiken som det sitter monterat på en del (orginal, såväl som eftermonterat) men det känns lite fattigt och zigenaraktigt att ha ett utseende som inte "stämmer". Men det ger ett betydligt mer tuft utseende...Det finns en kille här på forumet som har en helvit 996C2 har jag sett på avataren, mycket ovanlig färg. Har någon kort på den (eller andra 996or?)

MVH
Kim
Citera
SIR_Pierre
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
var har du läst att man inte får ha R däck osv på en porsche?

och "zigenraktigt"???

Citera
-Apex-

Här sen Okt 2005

->pierre

var har du läst att man inte får ha R däck osv på en porsche?

I tråden "Porsche 996 GT3 eller inte?": (Men som sagt, det verkar vara slicks som ej får/ska användas)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=17555&postdays=0&postor . . . .

och "zigenraktigt"???

Jag menar motsvarande det idag mer använda uttrycket "bling-bling" (ej något negativt med det,.. men kanske inte passar på just en Porsche med "bling-bling")
Vad tycker du Pierre och ni andra om GT3 optik på en carrera ??

MVH
Citera
SIR_Pierre
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
låter konstigt..en GT3 e ju en banåkar bil så..

alltså jag tycker GT3 optik e sååå jävla snyggt..men det känns som fel marknadsföring...men vissa killar gillar ju tjejer med silikon så

men det beror ju på hur pass bilen är..liksom en C4 med träinredning och tiptronic e ju bara no no med GT3 optik...annars så...det tar emot att säga men kör på

skulle det vara en BMW med M optik eller Merca med AMG så hade ja bara skrattat och tyckt du va löjlig..tyvär-

Citera
-Apex-

Här sen Okt 2005

låter konstigt..en GT3 e ju en banåkar bil så..

Det var alltså 996 Carrera som man inte skall köra med slicks på grund av att den har våtsump. Porsche ansåg då de lanserade 996 modellen att så pass få ägare kör bana att de kunde spara pengar på att använda ett våtsumpblock... >

Däremot:
996 GT3 och 996 Turbo har torrsump (blocket är baserat på M64; dvs den sista luftkylda motorn, som fanns i 964 och 993)

MVH
Citera
SIR_Pierre
Malmö
Här sen Mar 2004

Trådstartare
aaah..nu hänger jag med...tänkte väl det...lite dåligt ändå att dom gjorde så på den vanliga..är det alla årsmodeller?

Citera
Atariman
Stockholm / London
Här sen Apr 2003

Ett nytt tråg med bafflar kostar inte många hundralappar - har för mig det låg på 12-1300:-.

Här sen Okt 2005

Pierre--> Ja, alla årsmodeller 996 Carrera

Atariman--> Tack för prisuppgiften! Har du bytt tråg på din Boxter?
Citera
Allmänt banåkaforum
Sportbils tips
<<   1, 2, 3, 4
18694 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande