Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320is -90 | 1, 2 >> 10432 besök totalt |
Då var det dags att presentera sig:
under nicket "320isE30" hittar ni Patrik från Malmö. Jag har haft ett genuint BMW intresse i mer än 20 år med bilar som 2002tii (2st, båda -75, varav den ena som 1:a bil), 3.0 CS -75, M535i (2 st, -85 och -86), 2000 -70, 520i -86, 320i-80, 325i -89 och nu senast då en 320is -90. Denna bil har gått 15.600 mil på saltfria vägar i Padova med en ägare under alla år! En tjock bunte kvitton från BMW-verkstad följde med, ganska ovanligt i Italien har jag förstått! Utrustning: M-technik II bodykit M-tecknik II ratt Manuell sollucka och öppningsbara bakre sidorutor original airkondition (eftermonterad 1997) elektriska fönsterhissar Den kommer att bli lätt modifierad under vintern med bl.a. Bilstein sportsats, Supersprint system (som kostar lika mycket för hela som slutburken gör på Förenade Bil...) Just nu letas garage i Malmötrakten, så om någon vet om ett bra sådant är tips varmt välkomna! Rosten lyser med sin frånvaro och en lättare rekonditionering på den egentligen fina lacken kommer denna Sterling Silver lackade bil att blänka som en diamant! BBS Split 15' Har jag satt på (eftersom jag tycker att det är den optimala E30 fälgen) men centrumkåporna har gått ut i datummärkningen och därför letar jag nu febrilt efter 4 i gott skick. Jag vet att det finns nya hos OCL/Brorsson, men 850.- ex moms är ganska nära överlagt rån... Planer finns på att så småningom byta till M3E30 hjulupphängningar och bromsar, såg en liknade på Knutstorpsträffen och blev riktigt sugen eftersom 16' krysseker fyller ut hjulhusen riktigt snyggt. Dessutom blir den ju ännu vassare på bana... Har även funderat på att skaffa en frontsplitter i stil med M3E30 Evo, men inte hittat något som kan passa än då denna ju är för bred. Någon som har förslag? Motorn är grymt pigg och efter byte av olja i växellåda och motor samt byte av kamkedjespännare till M3E36 får den bekänna färg på skånska småvägar. Bifogar lite bilder för er som är nyfikna! _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
|
|
Du kommer väl till Sturup om ca 3 veckor? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ Andreas Östrin Sportbilslös men inte rådlös |
Imponerande fräsch bil!
I övrigt: Preffered supplier of racetracks: www.bmwsc.com :shifty2: _________________ Mvh/Micke Regnell |
Tack för alla svar och positiva kommentarer!
Jag kommer att försöka åka på så många träffar som möjligt under hösten för att få inspiration och idéer. Banåka hoppas jag att nästa år kan bjuda på eftersom hösten ser lite tuff ut att hinna bli klar till! om någon har koll på uppgradering av bromsar och om man kan sno E34:ans bestyckning? Har läst någonstans att det går, men tror det var en USA-specad E34... Hur som helst är det mycket kul att vara här! Ha de' gott, Patrik _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
Liten uppdatering:
Har bestämt mig för en hjulupphängnings sats från Spax Performance som verkar vettig både prestanda och prismässigt, http://www.spaxperformance.co.uk/SPA http://www.prosport.uk.com/acatalog/ vidare har jag tänkt montera både krängningshämmare och fjäderbenstag från Eibach. Ser dessutom ut som att det bästa alternativet till original bakre ljuddämpare är en modifierad Köhler M3 dämpare så det får bli att hänga på en dylik i vår! filar dessutom på en frontspliter av Sport Evo-snitt i aluminium... Ser fram emot att få rätt profil på bilen efter byte av dämpare och fjädrar, nu ser det ut som om motorn är urlyft! _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
Årets första uppdatering:
front spliter'n är på gång, har gjort en mall i kartong (enkelt) och köpt en aluminiumskiva med 6 mm tjocklek. Den har sedan skurits till, filats och putsats så att formen är till belåtenhet. Dessutom förstärkts med fästen som limmats på. Nu håller jag på att bygga upphängning som skall monteras med 4 fästen. Dessutom har jag tänkt att den skall gå att justera i 2 lägen... - Varför skaffar man sig mer jobb när man redan har för lite tid??? Nästa inköp blir nog M3-rennwagen speglar (E30 naturligtvis) i kolfiber med elektronik, och så skall de bakre BBS-fälgarna lämnas på makeup hos fälgfixarna i Helsingborg. Har förresten ett par frågor som kanske någon kan svara på: Rieger gör breda skärmkanter till E30:n, någon som vet var man kan se en bild på dessa? M-tech II paketet som finns på min bil fanns tydligen i en 4-dörrars version också, vet någon om det sålts bilar med detta paket i Sverige (om inte får jag börja leta i Tyskland istället...) Har nämligen tänkt ge min 325i Touring en facelift, och vad jag förstått passar detta kit, eller? Har dessutom fått nys om en 24v 325 motor som ev. skall implanteras i Touringen till hösten... (mera jobb...) _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
Tack för svaret Abbe, jag har sett flera touring med m-tech 2 kit och tror också att det är samma kit på 4-dörrars som touring, skall söka upp ett sådant under våren! Förhoppningsvis sålde BMW några i Sverige...
_________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
Nu när solen bestämt sig för att stanna och vägarna torkar upp var det dags för besiktning. Som väntat hade bakre ljuddämparen gett upp i sömmarna och herrarna i overall fick ett avgasvärde på 5,5. En liten 2:a som jag gärna vill ha tips om hur jag åtgärdar billigast!
I övrigt hade inte SBP några invändningar mot att jag nyttjar IS:en en säsong till och då fick man ju ta en tur till Skanör och njuta av Aldos glass Någon som kan tipsa mig om lämplig slutburk? Supersprint har inga på lager enl. Forza, BMW original är inte så frestande för 4.700 och Köhler är nog i dyraste laget för min budget. Har läst i Bl a BMWCar att man kan modifiera 325i systemet, men det skall nog vara hela då eftersom de inte ser likadana ut. Ett alternativ är att svetsa om slutrören på en dämpare till M3e30, någon som vet en leverantör med schysst pris på en sådan? _________________ Patrik Grahn För familjen: BMW E61 530 Xi Touring För mig: BMW E9 3.5 Csi Alpina (under konstruktion) |
Peråkers: http://www.persaker.se/ säljer Apple racing dämpare. min stora på is:en kostade 900.
universal då, så man få väl svetsa och hänga upp själv. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
Avgasvärde på 5,5?? Låter väldigt mycket? Jag hade ett värde på 4,5 när min gamla Volvo 240 behövde ny nål och säte i förgasaren.....
Hoppas du hittar felet! _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
Ang ljuddämpare.
Hör med "Bistec" Martin Spetz här på forumet. Han är återförsäljare för Scorpion avgassystem. Trevlig prick att göra affärer med. http://www.spetzmotorsport.se/ _________________ Niclas Stolt Banbil: BMW 318IS -90 *såld* |
tjena trevlig bil och färg du har jag har en likadan.. har en supersprint burk på min men den har rostat upp invertes men när den va hel lät den inte särskilt mycke så du vet. jag hadde tänkt bygga ett eget med rostfria ljuddämpare och rör från feritta eller liknande kan ju inte bli så dyrt tror jag
_________________ Jimmy Friberg bmw 320is-89 bmw 318 touring-96 bmw 325 cab-93(sommaren) bmw 325 m50 kompressor (TURBO)-88 bmw 325 TURBO -89 |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320is -90 | 1, 2 >> 10432 besök totalt |