| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Göra egna bussningar?
|
2 besök senaste veckan (3016 totalt) |
|
Göra egna bussningar?
Funderar starkt på att göra egna metallbussningar till min banåkar-gat bil (eller den ska bli det, vad det lider) Kollade runt lite på att köpa dessa bussningar, men se på tusan.. då fanns det till andra årsmodeller, men inte till min Porsche 944 Turbo -86:a. De bussningar jag tänker på i första hand är de som håller i bärarmarna fram (bild : http://www.sanden.nu/images/art/Byte Är det möjligt att svarva till bussningar av en solid bit, och bara stoppa dit, eller måste det vara lagrat där? Samt vilket/vilka material bör jag använda (om det nu är möjligt)? Tacksam för svar /Jon |
||
|
Har kollat runt lite, och hittat materialet JM3 (tror det var så) som är ett lagerstål.
Frågan är nu om man sätter dit en bussning av JM3, om bilen/bärarmen tar grymt mycket stryk vid tex körning över brunnar mm, då det blir ganska stora krafter som ska tas upp? Alla åsikter om detta välkommnas Mvh Jon |
||
JM3 är brons, mkt vanligt på min firma, finns JM5 också. _________________ Kör cheva numer. |
||
|
Det brukar vara så att själva fästena till länkarmen tar stryket.
Det är rätt sällan som original delar är för klena. Däremot får bultar, lager och liknande bra med smisk. Så om du t.ex. har en lagerbana eller en bult kommer det nog "äta" lite och glappa upp med tiden om det är metall. Jag har svarvat bussningar i teflon med hygglig framgång. |
||
|
Kanske borde sats på Teflon, har faktiskt ingen erfarenhet av bearbetning av teflon, är det svårbearbetat?
En annan tanke jag fick var att eventuellt göra JM3 - 5 bussningar, men låta det glappa 2 milimeter runt om, och där lägga en hård 'plasthylsa', som man byter med jämna mellanrum, känns som om plasten tar störst stryk, och när jag ändå har tillgång till både CNC fräsar och svarvar 24/7, är det en liten buissnis att göra nya 'plast inlägg'. Vad tros om denna idé? |
||
|
Det borde funka fast det är "tvärtom" praxis (metallhylsa i plast-aktigt material)
Teflonet var segt att svarva i men det jag använde var en riktigt liten bänksvarv modell "hobby", sån man tar under armen och bär iväg med. En riktig svarv borde klara det utan vidare.
Mina superflex är förresten gjorda i 2 likadana delar av plast med en liten metallhylsa i. En del kommer från varje håll av länkarmshålet - som en trådrulle delat på mitten liksom. |
||
|
Kristoffer, bara så att jag har fattat det hela rätt. Har gjort en liten skiss på hur jag tror du/vi menar
Bussnings skiss Det blåa är en hård plast, medans det svart/gråa är metallbussning i JM3 material, som sätts in från två håll. Bilden är en genomskärning av själva bussningen. Mvh Jon |
||
Antar att du kan ställa lite caster i det bakre bärarmsfästet?? Detta medför en liten snedställning av bussningen hur funkar det då det skall spännas in och sitta skapligt glappfritt i en aluminiumgaffel?? Kanske lite tufft med lagerbrons mot alu utvändigt och något tunn plast kanske? Tror mer på en tunn stålhylsa och tjockare plast. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||
|
Jag tänkte mer nåt sånt här med en bit rör i; dvs "flänsen" i plast
Som Fredrik säger borde det bli lite mycket av metall mot metall med "flänsen" i metall. |
||
|
_________________ /Pär Nyman |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Göra egna bussningar?
|
2 besök senaste veckan (3016 totalt) |