Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 24237 besök totalt |
Bara för att jäklas så kan jag meddela att även E34 535i har samma broms ![]() Niklas: Men icke desto mindre så har diffbromsarna samma artikelnummer... _________________ Kalle Birgersson |
||||
Insatsen på stora E28 klumpen heter 33141210707 och E30 insatsen heter 33141209653 (den sitter också på någon E28 för Australien men det är inte den stora E28 diffen då.) Min E28 klump var i samma storlek som E34 klumpen fast medbringarna var större. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Kollar man på realoem.com och väljer M535 så ser man att diffen med slutsiffrorna 707 har utgått. Den är ersatt av 653 ser det ut som. http://www.realoem.com/bmw/showparts _________________ Kalle Birgersson |
||||
om man kollar i ETK så ser man att 653:an går till ett annat diffhus som har samma gavelpackning som E30. Däremot har diffhuset som 707:an passar till en annan packning som bara sitter på större E23, 635CSI och M535 E28.
Jag har aldrig haft isär en E30 klump, men insatsen från Min E28 klump är bra mycket större än insatserna från mina M3E36 klumpar som jag iallafall vet har samma lameller som stora E30. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
okay, säger du att det är så, så är det väll så. Lite skumt bara att dom tar med en diff som inte passar i listan över reservdelar till en viss bilmodell. Särskillt som ordinarie diff har utgått. Rätt lätt att det blir fel då... Skumt dessutom att lamellerna från E30 är samma som M3E36, för dom har ett helt annat artikelnummer. _________________ Kalle Birgersson |
||||
Hur hittar du nummer på lamellerna? dom går inte att köpa från BMW, jag har köpt mina från Mobimech och han sa att det var samma till E30. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Sorry, jag menade hela paketet med lameller och lamellkorg _________________ Kalle Birgersson |
||||
Kan säga att stora klumpen sitter på E28 535 och det går inte få en pryl från den klumpen att passa i en klump till en E30!
Tar man 528 lilla diffen så går den drevsatsen ihop med stora diffen till E30. Ifrån E34 stora diffen 535, 540 och M5 så passar drevsatsen till 535 E28 klumpen. Mvh/Henrik _________________ Henrik Andersson |
||||
Nu ska vi se om jag hade minne nog att få med det väsentliga.
Minnet svek när det gällde att komma ihåg att ta med mig det stora skjutmåttet från jobbet.. Därav dröjsmålet på informationen.. Ber om ursäkt för det. Iaf här har jag lite mått. Jag kan mäta mer om det är nåt som saknas. Kom inte ihåg något vidare vad jag skulle mäta när jag satt där på backen bredvid klumpen. ![]() Måttet: 282,6 mm ![]() Måttet: 265,4 mm ![]() Mått RÖD: 85,5 mm Mått BLÅ: 105,2 ![]() Måttet: 84,0 mm ![]() Vet inte om detta är relevant i denna fråga. Men måttet är iaf cirka 145 mm Det är inte omöjligt att mäta igen eller på fler ställen om det skulle behövas. Säg bara till. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||
Tack, för sådär har då jag alltid sagt. Baserat på riktiga livet och vad Peder informerat om bla. ![]() |
||||
Mja...har för mig Peder sa ngt sådant...men det är lite olika storlekar på differiet på e36 oxå vad det verkar... ![]() Klockrena svar är så skönt! ![]() |
||||
Lamellpaket från lilla E36 (316-320) passar till lilla E30 klumpen, Mellan E36 (323-328) passar till stora E30 inkl M3E30. M3E36 vet jag inte hur den passar men det är samma lameller som i stora E30 klumpen iallafall.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Precis så menade ju jag! ![]() |
||||
Stort tack för ett TYDLIGT svar! ![]() ![]() Mao passar 323-328 E36 i E28 också (Förutom 535) om jag läst tråden korrekt. ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||
och när vi pratar små, mellan, och stora klumpar så är frågan hur identifierar man den lilla (4.10) jämfört med mellan diffen (3.70)? Vad jag har förstått så är det antalet skruvar/bultar som sitter i in i själva klumpen lilla skall ha 4:a och mellan 6:st. Varför jag frågar är dock för att min gamla 4.10 klump som ligger i garaget har 6 skruvar och skulle enligt den tesen vara en mellan diff
![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Re: Mått på BMW-diffar?
Jag hade tappat bort min egen tråd ;-)
Jag grovmätte en Sierradiff idag, kom fram till följande; A: c:a 270 mm B: c:a 120 mm C: c:a 350 mm Det ser alltså rätt lovande ut med måtten på den senaste diffen i bild. Det enda jag saknar på den är det mest kritiska måttet, B i min skiss. I min bil sitter tanken direkt bakom så om diffen är för "lång" bakåt ställer det till massor av problem... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Förresten, borde inte tråden flyttas tillbaka till allmäna meka banbilsforumet?
/Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 24237 besök totalt |