Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mått på BMW-diffar?
<<   1, 2, 3   >>
24237 besök totalt
Kalle B.
Munkedal
Här sen Apr 2004

Andreas Lidström skrev:
Reviderar lite i minn hjärna...

jag blandar ihopa E28 och E34...

E28 ska gå ja, men inte E34...så, nu var det rätt tror jag.

Bara för att jäklas så kan jag meddela att även E34 535i har samma broms Dock har E34 M5 en grövre diff som säkert inte passar.

Niklas: Men icke desto mindre så har diffbromsarna samma artikelnummer...

Kalix
Här sen Nov 2002

Baalzamon skrev:
Andreas Lidström skrev:
Reviderar lite i minn hjärna...

jag blandar ihopa E28 och E34...

E28 ska gå ja, men inte E34...så, nu var det rätt tror jag.

Bara för att jäklas så kan jag meddela att även E34 535i har samma broms Dock har E34 M5 en grövre diff som säkert inte passar.

Niklas: Men icke desto mindre så har diffbromsarna samma artikelnummer...

Insatsen på stora E28 klumpen heter 33141210707 och E30 insatsen heter 33141209653 (den sitter också på någon E28 för Australien men det är inte den stora E28 diffen då.)

Min E28 klump var i samma storlek som E34 klumpen fast medbringarna var större.

Citera
Kalle B.
Munkedal
Här sen Apr 2004

Niklas Sandström skrev:

Insatsen på stora E28 klumpen heter 33141210707 och E30 insatsen heter 33141209653 (den sitter också på någon E28 för Australien men det är inte den stora E28 diffen då.)

Min E28 klump var i samma storlek som E34 klumpen fast medbringarna var större.

Kollar man på realoem.com och väljer M535 så ser man att diffen med slutsiffrorna 707 har utgått. Den är ersatt av 653 ser det ut som.

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=DC51&mospid=47223&am . . . .

Kalix
Här sen Nov 2002

om man kollar i ETK så ser man att 653:an går till ett annat diffhus som har samma gavelpackning som E30. Däremot har diffhuset som 707:an passar till en annan packning som bara sitter på större E23, 635CSI och M535 E28.

Jag har aldrig haft isär en E30 klump, men insatsen från Min E28 klump är bra mycket större än insatserna från mina M3E36 klumpar som jag iallafall vet har samma lameller som stora E30.

Citera
Kalle B.
Munkedal
Här sen Apr 2004

Niklas Sandström skrev:
om man kollar i ETK så ser man att 653:an går till ett annat diffhus som har samma gavelpackning som E30. Däremot har diffhuset som 707:an passar till en annan packning som bara sitter på större E23, 635CSI och M535 E28.

Jag har aldrig haft isär en E30 klump, men insatsen från Min E28 klump är bra mycket större än insatserna från mina M3E36 klumpar som jag iallafall vet har samma lameller som stora E30.

okay, säger du att det är så, så är det väll så. Lite skumt bara att dom tar med en diff som inte passar i listan över reservdelar till en viss bilmodell. Särskillt som ordinarie diff har utgått. Rätt lätt att det blir fel då...

Skumt dessutom att lamellerna från E30 är samma som M3E36, för dom har ett helt annat artikelnummer.

Kalix
Här sen Nov 2002

Baalzamon skrev:
Niklas Sandström skrev:

okay, säger du att det är så, så är det väll så. Lite skumt bara att dom tar med en diff som inte passar i listan över reservdelar till en viss bilmodell. Särskillt som ordinarie diff har utgått. Rätt lätt att det blir fel då...

Skumt dessutom att lamellerna från E30 är samma som M3E36, för dom har ett helt annat artikelnummer.

Hur hittar du nummer på lamellerna? dom går inte att köpa från BMW, jag har köpt mina från Mobimech och han sa att det var samma till E30.

Citera
Kalle B.
Munkedal
Här sen Apr 2004

Niklas Sandström skrev:

Hur hittar du nummer på lamellerna? dom går inte att köpa från BMW, jag har köpt mina från Mobimech och han sa att det var samma till E30.

Sorry, jag menade hela paketet med lameller och lamellkorg

Emmaboda
Här sen Mar 2004

Kan säga att stora klumpen sitter på E28 535 och det går inte få en pryl från den klumpen att passa i en klump till en E30!

Tar man 528 lilla diffen så går den drevsatsen ihop med stora diffen till E30.

Ifrån E34 stora diffen 535, 540 och M5 så passar drevsatsen till 535 E28 klumpen.

Mvh/Henrik

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Nu ska vi se om jag hade minne nog att få med det väsentliga.

Minnet svek när det gällde att komma ihåg att ta med mig det stora skjutmåttet från jobbet.. Därav dröjsmålet på informationen.. Ber om ursäkt för det.

Iaf här har jag lite mått.
Jag kan mäta mer om det är nåt som saknas. Kom inte ihåg något vidare vad jag skulle mäta när jag satt där på backen bredvid klumpen.

Måttet: 282,6 mm

Måttet: 265,4 mm

Mått RÖD: 85,5 mm
Mått BLÅ: 105,2

Måttet: 84,0 mm

Vet inte om detta är relevant i denna fråga.
Men måttet är iaf cirka 145 mm

Det är inte omöjligt att mäta igen eller på fler ställen om det skulle behövas. Säg bara till.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Andersson skrev:
Kan säga att stora klumpen sitter på E28 535 och det går inte få en pryl från den klumpen att passa i en klump till en E30!

Tar man 528 lilla diffen så går den drevsatsen ihop med stora diffen till E30.

Ifrån E34 stora diffen 535, 540 och M5 så passar drevsatsen till 535 E28 klumpen.

Mvh/Henrik

Tack, för sådär har då jag alltid sagt. Baserat på riktiga livet och vad Peder informerat om bla.

Andersson
Emmaboda
Här sen Mar 2004

Antar att det är Peder på Mobimec du tänker på...

Det går även att plocka slutväxlar från 7 serie bilar som har stora diffen.

Mvh/Henrik

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

När vi ändå är igång med våra EXX..

Passar en komplett broms (lamellpaket) från E36 (EJ M3) i någon annan Bimmerklump?

Mantorp
Här sen Nov 2002

Rikard Ahlin skrev:
När vi ändå är igång med våra EXX..

Passar en komplett broms (lamellpaket) från E36 (EJ M3) i någon annan Bimmerklump?

Mja...har för mig Peder sa ngt sådant...men det är lite olika storlekar på differiet på e36 oxå vad det verkar...

Klockrena svar är så skönt!

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Lamellpaket från lilla E36 (316-320) passar till lilla E30 klumpen, Mellan E36 (323-328) passar till stora E30 inkl M3E30. M3E36 vet jag inte hur den passar men det är samma lameller som i stora E30 klumpen iallafall.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Niklas Sandström skrev:
Lamellpaket från lilla E36 (316-320) passar till lilla E30 klumpen, Mellan E36 (323-328) passar till stora E30 inkl M3E30. M3E36 vet jag inte hur den passar men det är samma lameller som i stora E30 klumpen iallafall.

Precis så menade ju jag!

Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Niklas Sandström skrev:

Stort tack för ett TYDLIGT svar! thumbs up
Mao passar 323-328 E36 i E28 också (Förutom 535) om jag läst tråden korrekt.

Nybro
Här sen Jan 2004

Jag läste en som hade byggt ihop ett riktigt stor kok...

Stora E30-klumpen,med 535 E28 lammelpaket,samt 518 E28 utväx. 4:10

Jönköping
Här sen Sep 2004

och när vi pratar små, mellan, och stora klumpar så är frågan hur identifierar man den lilla (4.10) jämfört med mellan diffen (3.70)? Vad jag har förstått så är det antalet skruvar/bultar som sitter i in i själva klumpen lilla skall ha 4:a och mellan 6:st. Varför jag frågar är dock för att min gamla 4.10 klump som ligger i garaget har 6 skruvar och skulle enligt den tesen vara en mellan diff

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Re: Mått på BMW-diffar?

Jag hade tappat bort min egen tråd ;-)

therealpinto skrev:

A: måtten från kardanens fläns till centrum på drivaxelflänsen
B: drivaxelflänsens centrum till bakre kanten på diffens bakre fäste

C: Bredden över drivaxelflänsarna

Jag grovmätte en Sierradiff idag, kom fram till följande;
A: c:a 270 mm
B: c:a 120 mm
C: c:a 350 mm

Det ser alltså rätt lovande ut med måtten på den senaste diffen i bild. Det enda jag saknar på den är det mest kritiska måttet, B i min skiss. I min bil sitter tanken direkt bakom så om diffen är för "lång" bakåt ställer det till massor av problem...

/Gustaf

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Förresten, borde inte tråden flyttas tillbaka till allmäna meka banbilsforumet?

/Gustaf

Citera
Jeppe
Boxholm, Östergötland
Här sen Okt 2004

Har du fått de uppgifter du behöver?

Annars kan jag mäta upp min E28 M535-diff med

Allmänt banåkaforum
Mått på BMW-diffar?
<<   1, 2, 3   >>
24237 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande