| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur testa lambda sond?
|
3563 besök totalt |
|
Sitter precis och klurar på samma sak, min motor går grymt ojämnt, speciellt på tomgång
enligt vad jag förstår på http://www.sunmaskin.se/avgasskola/a så ska man kunna mäta fram en spänning över lambdasensorn som ska ligga på 0-0,8 Volt. är det så enkelt att om man får en någorlunda stabil siffra i ovan intervall så är sensorn ok? tacksam för svar så man kan
_________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
|
Den fungerar som så att den växlar mellan två värden. Ett lågt och ett högt. Normalt 0.2-0.8 volt. (lyckas alltid glömma bort vilket som är fett och vilket som är magert)
När man kör på belastningar där motorn går i sk. closed loop så växlar den mellan högt och lågt värde. När man kör på full gas och högre varv så ska den indikera fet blandning. _________________ Renault 5 GTE -88 |
|
men det är väl i praktiken omöjligt att veta att den mäter rätt, lambda sonder är väl att räkna som slitdelar och bör bytas ibland?
för att vara säker på att kalibreringen stämmer måste man väl koppla in en till lambda och jämföra mätvärden? /ola _________________ Ola Gustavsson |
|
Man kan grilla sonden med gasol också!
Jag har en förmodat trasig sond så jag letade efter info och hittade detta. http://www.wps.com/LPG/o2sensor.html Efter att ha grillat sonden så funkade den
H borken _________________ Janne Ojanen |
|
de flesta sonder som går sönder ger endera hög eller låg voltsignal hela tiden ..
konstruktionen är sådan att de slår om vid AFR 14.7 (eller lambda 1.00), och de kan inte "dra" sej ... Ghoofy<- en smalbandslambdasond kan ej kalibreras ... |
|
Hög spänning = fett.
Koppla på en multimeter och se hur den ändrar sig med lite ruppning, trasig sond ger som sagt troligtvis ingen spänning alls. Tänk på att gamla sonder kan behöva lite värme innan de ger signal. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
![]() |
Skruva banåkabil
Hur testa lambda sond?
|
3563 besök totalt |