| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
svetsa aluminium med pinne?
|
23 besök senaste veckan (19679 totalt) |
|
har haft det stora nöjet att trycka en rullvippa ut genom baksidan på topplocket (aluminium) och det är relativt trångt placerat (Murphy ) toppen kommer sitta kvar å plats iom att skadan är så liten (har knackat tillbaka biten som är ca 2x2cm)
sprickan sitter i ovankant av toppen strax under ventilkåpan, så det enda den är utsatt för är olja som är på väg tillbaka ner i tråget (inget tryck el likn) det skulle gå med mig, men är sugen på att testa pinne och hittade följande på feltema
har bläddrat en stund i castolins katalog och blivit mer övertygat att detta ska fungera bra. frågan är. har ngn använt feltemas elektroder och vad blev resultatet
Svetselektrod, aluminium Speciellt utvecklad för svetsning av gjutna eller pressade aluminiumlegeringar med kiselhalter över 7 %. Olika sammanfogningar mellan aluminium och aluminiumlegeringar. Exempelvis motorblock, växellådor, armaturer m.m. Enl. standard AWS A5.13: "E4047", DIN 1732:EL-AlSi 12. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
|
Jag har inte använt biltemas pinne. Men jag har svetsat alu med pinne. Min erfarenhet är att biltema i regel har fungerande grejjer. (okej cellulosa förtunning, sjyssta lacker för att kosta 39:- , bra zinkfärg osv.. )
Det jag vet om alusvetsning med pinne är följande. Det krävs oändligt med ström. om du tiggar krävs det ju cirka 150-200 A för en vanlig 3mm tråd,5mm gods. Pin-svetsen jag har använt vid alusvets med pinne är en sån där gammal rackare som är en fet växelströmsmotor på cirka 100 kg som är kopplad till en JÄTTESTOR generator. Den är det bra drag i Så pröva ordentligt på lite provbitar att du har en svets som kan leverera.
En annan svårhet med pinnsvetsningen är att du inte ser smältan, den gömmer sig under slagget så man får köra lite på känsla. Vad är det för fel med TIG ? har du inte tillgång till det ? Saknar du tig så är det helt klart värt ett försök, men det känns risky att svetsa på insidan av toppen. Det kommer som sagt bli massor med slagg som du knackar loss och som bildar kakor av hårda slaggprodukter. Det känns sådäär att få ner i tråget. Men kanske går att lösa om du lägger ut nån trasa eller så. har du funderat på alternativet epoxy/araldite ? limma tillbaka biten ? _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
|
Re: svetsa aluminium med pinne?
Längst ner i föregående inlägg står receptet, epoxi. När du kört toppen i en ordentligt tvätt kan du fundera på att svetsa tillbaka biten. Spelar ingen roll om du tvättar rent med trasa och något rengöringsmedel runt, när du börjar värma kryper det olja tillbaka samt kommer upp från porer och det blir mest skräp. _________________ Roland Johansson |
||||||
|
Vi har gått igenom samma problem på jobbet på en eltelfer som någon råkade dunka ur en bit ur höljet (jag säger inte vem, men "någon" gjorde som en vän till mig sa: tänk inte så mycket, bara gör
). Inget tryck, bara olja som måste hållas innanför. Det GÅR inte att svetsa, just för att oljan kryper ur porer och annat dumt och blir bara skräp. Vi testade smeden runt hörnan och han lyckades inte. Nu till slut blir det hederliga varianten med epoxy och en tunn plåtbit som får täta och ge lite stöd åt "bitarna" som jag formar att passa hålet. problemet är givetvis att denna maskin inte utsätts för någon större värme. Toppen blir ju trots allt lite varm
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
är det en liiten bit kan det gå att borra upp hålet och dra i en gänga med plugg.
Annars http://www.jbweld.co.uk/ http://www.jbweld.co.uk/files/prodb. c) Adhesiveweld resists temperatures of 300OC and often higher. This feature benefits end users who wish to make repairs in and around vehicle engines, for example. |
||||||
|
Innan du börjar svetsa måste du få det helt 150% rent. Som det beskrevs här tidigare.
Förvärmnig är likaså helt nödvändigt, det öppnar porerna och rengör dessutom. 200 grader lite drygt borde bli bra. (Jag har aldrig använt Biltema elektroder, bara Castolin) _________________ /Anton Lillsund |
||||||
har tillgång till tig, men vill inte köra den metoden pga den stora värmetillförseln. risk att kamgången slår sig finns då.
svetsar på utsidan, så ingen risk för att det kommer skit i motorn.
är lite skeptisk till hållbarheten på en exopylagning. iofs kostar det inget att testa och om hela lagningen släpper, så kan den iaf inte komma någonstans. vanlig epoxy fäster ju dåligt på aluminium och då är frågan om det finns ngn speciell för just det materialet. kommer ihåg att jag för länge sen sett ngn sorts knådmassa som man kunde köra på aluminium. att köra pinne var mest för att testa hur det fungerade. har aluminium-mig runt hörnet som jag brukar använda _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
http://www.jbweld.co.uk/ HAr används att laga alumotorblock med förr
|
||||||
|
Förvärmingen som måste till om du svetsar med pinne kommer du inte ifrån. Det blir inte bra förräns godset når en viss temperatur..
Dessutom är sprutet av loppor och annat tämligen stort vid svetsning av aluminium med pinne. Testa på lite lösa bitar innan så ser du hur resultatet ändrar sig när godset får temperatur i sig. Dessutom är det oerhört lurigt att få till det bra om man inte lagt några timmar på det. Skitsvårt är nog ordet jag söker.. Det känns skumt när pinnen försvinner så fort när du svetsar. En pinne räcker inte långt alls. _________________ /Anton Lillsund |
||||||
underliga svetsmetoder har jag kört ett par. var licenssvetsare (el/mig/tig/gas) på bpa ett par år. däremot har jag aldrig provat just pinne och aluminium _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
grovt slippapper och rugga upp lite bredvid skadan, rengör noga och sedan epoxi. Delar av min rotax 250 motor är limmad, var visst tunt med gods på en del ställen... _________________ Roland Johansson |
||||||
|
efter noga övervägande
tar jag till mig:en iaf.
men jag ska iaf testa på en skrot-topp för att bilda mig en uppfattning av hur/vad och varför
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
23 besök senaste veckan (19679 totalt) |