Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Fråga om bur o besiktning
1193 besök totalt
Roger Gustafsson
Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Trådstartare

Tänkte bygga bur i min lilla Elantra, strippa all inredning osv...
Men nu undrar jag hur man gör på besiktningen?

Jag antar att man inte får ta bort bältesrullarna i baksätet för att få igenom den.
Men om jag lämnar kvar rullarna, fast jag inte har något baksäte, går det?
Det kommer ju inte att gå att sitta därbak eftersom det är fullt av bur där...
Man måste väl inte KUNNA sitta i baksätet för att få igenom den.

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Re: Fråga om bur o besiktning

Roger Gustafsson skrev:
Jag antar att man inte får ta bort bältesrullarna i baksätet för att få igenom den.
Men om jag lämnar kvar rullarna, fast jag inte har något baksäte, går det?
Det kommer ju inte att gå att sitta därbak eftersom det är fullt av bur där...
Man måste väl inte KUNNA sitta i baksätet för att få igenom den.

Ska du ha bur måste du göra en registreringbesiktning där "skyddsbur" läggs till som anmärkning och antalet passagerare ändras från 4 till 1.
Vid en regbesiktning är det viktigt att alla rör som du kan komma åt med kroppen (över midjan enligt ett svar jag fick av SBP) är vadderade. Bältesinfästningen måste vara original (liksom ratt av någon konstig anledning). I de flesta fall innebär det att man måste göra regbesiktningen med originalstolar eftersom låsningen till bältena sitter i stolen. Alternativt stjäla ett original underrede till rejs-stolen...

Vid den vanliga kontrollbesiktningen kan du rulla genom med hemma-mekade bältesinfästningar. Skumt men så är det... 3-punktsbältet måste alltid sitta där eftersom bilen är typad med det. Vill man ha 4- eller 6-punktsbälte krävs en omtypning med krockprov. Däremot kan man ha både och. Egentligen kan polisen bötfälla dig om du åker med enbart 4/6-punktsbälte eftersom du inte använder det med bilen typade säkerhetsbältet, men jag har aldrig hört talas om någon som blivit det. Det är trots allt en och annan som åker omkring med den konfigurationen...

Med andra ord kan du riva ut allt som har med säkerhetsbältena i baksätet att göra men lämna kvar allt fram.

NS: 38 varv
Citera
Kampfffff
Kristianstad
Här sen Feb 2005

en grej som jag åkte dit på när jag reg.besiktade 02an är att jag saknade avbärare!

avbäraren är en plåt som är vikt runt det röret som går ovanför vindrutan och som sedan är vadderat, denna plåt har man för att om du krockar så skall dit huvud inte åka rakt fram och ta tvärstopp i röret, utan glida under röret...jag hade inte det och fick nerslag på det...

BMW 320i Sedan -84 Vinter och bruksbil
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

Avbärare verkar variera från fall till fall. Det finns väl många här på forumet som rullat genom en regbesiktning utan avbärare och endast med stoppning vid den strävan. Men det skadar ju knappast att ha det...

När jag ringde SBP och frågade sa de inget om avbärare men det varierar säkerligen beroende på vem som gör besiktningen. Vissa kräver det, andra tycker det räcker med stoppning.

Något annat vi glömt?

Edit: Förresten, någon som vet vad en regbesiktning kostar?

NS: 38 varv
Citera
Bistec
Linköping
Här sen Jun 2004

Samson skrev:
Avbärare verkar variera från fall till fall. Det finns väl många här på forumet som rullat genom en regbesiktning utan avbärare och endast med stoppning vid den strävan. Men det skadar ju knappast att ha det...

När jag ringde SBP och frågade sa de inget om avbärare men det varierar säkerligen beroende på vem som gör besiktningen. Vissa kräver det, andra tycker det räcker med stoppning.

Något annat vi glömt?

Edit: Förresten, någon som vet vad en regbesiktning kostar?

900 kr....( läste det på Bilprovningens hemsida... )

Racern:
Citera
Skruva banåkabil
1193 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande