| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad tänka på vid köp av kolvar?
|
2392 besök totalt |
|
Skall beställa nya kolvar från JE inom kort till min nya motor och har möjlighet att bestämma ganska fritt hur de skall se ut då de kommer att tillverkas mot beställning. Har aldrig varit i närheten av att göra nåt liknande tidigare, så jag tänkte be den samlade expertisen här om råd vad man skall tänka på. Saker som passerat mitt huvud: Frigång mot ventiler. Hur mycket rekommenderas? Har fått tips om 2 mm minimum, och sen vill jag ju kunna riktplana toppen någon gång om det skulle behövas. Skall man dra till med 2,5 mm? Placering av kolvringar. Har möjlighet att bestämma även detta, men har inte en susning om hur man bestämmer detta. Kan förmodligen be JE lägga dem på lämpliga ställen, men vore ändå intressant att veta teorin kring hur man avgör detta. Tacksam för alla tips om vad man skall tänka på!
_________________ Rikard Ahlin |
||||
|
|
||||
I höjd är jag med på, men i sidled? Kolvbulten skall väl sitta i mitten på båda ledder sett uppifrån, eller?
Utveckla gärna!
||||
|
Kolvbult i sidled brukar vara för att minska slammer och liknande, inget att bry sig om på en racemotor.
När det gäller kompressionshöjd så gäller i regel att ju lägre ju lättare blir kolven. Sedan brukar man ju ha valet mellan "full skirt" och "slipper" där den senare innebär att man kan få en lättare kolv. Vevstake som styrs axiellt med kolven brukar man också kunna få ifall man vill. I vilket fall som helst så vill man att öppningen i kolven nedtill är så liten som möjligt med en ganska kort bult. Antal ringar och typ. I regel brukar tunna ringar vara att föredra då deras massa är lägre. Ibland används en kompressionsring istället för två. Placering av ringar beror på bland annat på vilka belastningar på ringlandet man kan tillåta. Högsta ringens placering beror också på hur högt man kan placera den utan att den värms upp av förbränningens flamma. Hur långt ned den kan placeras beror mycket på sotuppbyggnad ovanför ringen. Det finns i regel också lite olika materialval beroende på vad man önskar. Ibland kan man förse kolvar med oljekanaler i kolvkronan för ökad oljekylning. Används i exempelvis en del WRC bilar samt i princip alla gamla turboladdade F1 motorer. I regel behöver man också uppge cylindertryck eller liknande så att de kan dimensionera kolven. |
||||
|
|
||||
|
Vad har du för slag?
I en rejsmotor så vill man gärna ha ett förhållande mellan (cc mått) stake/slaglängd som överstiger 1,75 I mitt fall 142/86=1,65 -alltså ej optimalt. Så om du nu ska bygga nytt inuti så har du ju möjlighet att påverka detta. NVH |
||||
Kanoninfo! Lite överkurs kanske för mig som novis, men alltid bra att vara lite påläst när man skall dra igång diskussionen med JEs återförsäljare. Får höra vad de rekommenderar i kolvringsplacering etc och med vilken motivering. Kolvringarna blir Total Seal då de ingår i JEs paketpris på kolvarna.
||||
80 i slag och 144 mm stakar (S14) vilket ger 1,80 så det känns hyggligt. Dessa stakar är 9 mm längre än originalen vilket ger en ny komphöjd på 33,3 mm mot originalkolvarnas 42,3 mm. I övrigt lutar det åt 11:1 i komp och att det blir 1,5 mm överdimension på kolvarna då detta går bra ihop med toppackningar som är bra och vettiga i pris samt skall gå att borra utan att tänja på gränserna alltför mycket. _________________ Rikard Ahlin |
||||
Du handlade väl också nya JE? (Har för mig att jag skickade nåt tips och det )
Var handlade du och hur funkade betalning (förskott?), frakt, levtid etc?
||||
|
Beställde kolvar idag när jag såg följande erbjudande:
"4 cylinder M10 SHORT BLOCK Performance Engine Rebuild kit: (2002,320i, 318i) JE Forged pistons (Any bore size and compression ratio) with Total-Seals German Rod and Main bearings (std, 10, 20) Full engine gasket set Timing chain, tensioner and guide rails oil pump with chain, gear, nut, and washer $910.00 order Now"
||||
Nu är det ju för sent men jag tog ditt tips www.racetep.com ! (Tror det var du som tipsade?) Det gick bra. De var lite kortfattade vid kontakter men allt rullade som de specat. Fina ventiler köper du på www.manleyperformance.com VARNING dock för ett j-vla bök att få dem att leverera i tid... _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
Jodå, det är TopEnd Performance (www.racetep.com) som får leverera, och det var jag som tipsade.
Skönt att höra att allt gick smidigt. Ringde igår innan jag faxade in beställningen och de var precis som du skrev kortfattade men väldigt tillmötesgående. Jag ville byta ut vissa saker i kitet jag köpte och undrade vad merkostnaden skulle bli, men det skulle jag slippa! Fick en preliminär leverandstid på 4 veckor + frakt, hoppas den håller! _________________ Rikard Ahlin |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2392 besök totalt |