| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Behöver hjälp att hitta spacers som ändrar från 4/100-5/120!
|
1, 2 >> 8673 besök totalt |
|
Tjena! Jag ska byta fälgar på Asconan till nästa år och eftersom den han 400 kti r det rejält bred! Nu vill jag investera i snygga och lätta fälgar samt gå upp i storlek till 16". Problemet är att det görs inte vad jag kan hitta iaf, snyggga breda alufälgar med bultmönster 4/100. Har ni några tips om var jag kan hittta schyssta spacers? /erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
hur brett är brett för dig?
vilken ET är std på dina axlar? du behöver minst 25mm spacer för att klara ett delnings-skifte som detta samt att du kommer få åka med bult/pinnbult och mutter på dom yttre. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Varför inte lägga igen de gamla hålen och borra nya?
Jag gjorde så i bak på min bil, tar inte så lång tid för någon som har tillgång till en delninsgapparat. |
||||
|
Vår mellanmaskin har digitala skalor, så det är bara att rita upp i cad och borra det.
Annars såg jag en annons i bilsport för ett (ganska bra) tag sen från någon som gjorde spacers (även med ändrat bulltmönster), tror han ville ha 1500:- paret eller så. _________________ Markus Ålind |
||||
|
Mina nuvarande bakfälgar har 35 original i et men nu är dem breddade 11cm bak på varje sida.
Jag vill köra med minst 245or bak, annars ser det mupp ut. Man skulle kunna lägga igen och borra upp för 5 hål, bra ide tackar! Qaz: 1500 paret var i högsta laget kanske? om man borrar om axeln så måste man också tillverka ganska feta spacers, men metallvaruhuset har ju billigt spill och jag måste ju lära mig att svarva så, varför inte =) /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Hur tjocka behöver spacerplattor generellt vara för att kunna gänga i plattan och skruva med skruv utifrån fälgen. Hur löser man problemet att skruva fast plattan i navet utan för mycket utstick, så att fälgen går dit? |
||||
|
Magnus L:
Spacerplattorna kan vara så smala som mutter/bultskallarna som du fäster plattan med tillåter. Dessutom behöver man tänka på att det finns tillräckligt med gods i spacerplattan för att fästa fälgarnas muttrar/bultar med. Jag körde för ett antal år sedan en Volvo (5/108) med Audifälgar (5/112) och de spacerplattorna var 20 mm. Angående offseten så får man se till att de fälgar man vill montera har tillräckligt hög offset för att hamna innanför skärmkanten. Volvon hade t.ex. 25 original och fälgarna 37... detta ger med bibhållen fälgbredd bara 12 mm tillgodo, men då Volvon har ganska gott om plats så kunde jag faktiskt klämma dit både bredare spacerplattor och fetare fälg. Till slut blev min offset 8 då jag även klämde dit 4 st 9mm spacerplattor när jag inte tyckte att det breddade tillräckligt (37 - 20 - 9 = 8)
erikjakan: Det som tåls att tänka på när man går från 4/100 till ett annat bultmönster som 5/120 är att bultmönstret med viss risk kan komma att korsa varandra. 4/100 till 5/100 fungerar fint då man kan använda ett av original bulthålen/muttern genom att förlänga bulten/muttern. 4/100 till 5/112 är helt omöjligt då man får ett bulthål som kommer korsa halva det spacerplattan har. Går man däremot upp till 5/130, Porsche, så kommer hela bultmönstret hamna utanför original vilket gör att det funkar finfint. Jag experimenterade med just 4/100 till 5/112 och insåg att det var omöjligt och jag tror tyvärr att även 5/120 är i tajtaste laget. mvh _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 Alfa Romeo 75 -88 Toyota Celica ST -77 BMW I4 M50 -23, + Aprilia Touno -18 |
||||
|
Tack för alla tips och konstruktiva svar!
Då lutar det nog åt feta adaptrar som ändrar mönstret! Nån som vet var man kan inhandla? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
nu vet inte jag om du har några polare som fortfarande går i gymnasiet.. men på IP när man gick i plugget för ett halvår sen...
...på industri så kan dom lägga igen hålen i naven och borra nya.. dom gjorde det åt en klasspolare med en bubbla... Och det gick tydligen skitlätt.. _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||||
Kolla på någon tysk sida som säljer H&R, dom kan ha sådana spacers som tom kan vara godkända för körning på allmän väg i tyskland. /Johan B
_________________ Johan B |
||||
Hittade nåt här: http://www.duw.de/shop/(yggjxh554k01 Ändrar dock till 5x130... _________________ Peter Sandström MIATA -91 Kompressor....+ mycket annat godis! Avatarbild: gka |
||||
MM dem var trevliga. Men tyävrr så är dem som du skrev till 5/130. Egentligen vet jag inte riktigt vilken bultcirkel som är vanligast att det finns snygga fälgar till? (dvs med fälgkant) Ingen som har fler tips på likannde? /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
|
Re: Behöver hjälp att hitta spacers som ändrar från 4/100-5/
www.videbilservice.se tillverker efter beställning _________________ Joakim Ahlér |
||||
Hur funkar det? Alltså, på vilket sätt lägger man igen hålen, och hur hållbart blir det? |
||||
förutsättningen är att godset är svetsbart till att börja med. ta migen och fräs igen hålen du vill bli av med. borra hål. klart _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
ok, det verkar som det har löst sig, har hittat fina fälgar på molway som har 4/100 i bultmönster!
MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
Du måste ju berätta vad det blev!
_________________ Björn Viklund Audi S2 Avant (brukshink) *Ny räser på gång* |
||||
|
Hehe det fanns 3 st möjliga kandidater på molway som lockade.
Nr1: http://www.molway.com/pic02/10-90.jp Nr2: http://www.molway.com/pic02/9-14.jpg Nr3: http://www.molway.com/pic02/3-3.jpg Vilken tycker ni är snyggast? Nr1 lockar med fet look men nr2 är också snygg med splitlooken, 3e frän också. Dimentionen blir troligen 16"/9" bak och 16"/7.5 fram, med de fetaste sulorna som går på. Vad tror ni? MVH Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1, 2 >> 8673 besök totalt |