Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Fixa vagnsbok
2751 besök totalt
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11005


Trådstartare
Fixa vagnsbok

Hej!

Jag har nyss införskaffat mig en andrasportbil som egentligen var tänkt som bruks- & vinterbil, men eftersom den hade halvbur, godkänd stol och bälte redan monterat funderar man ju på att kanske skaffa vagnsbok till Roadsport. Frågan är om bågen är helt godkänd, men det borde besiktningsmannen vara bäst att svara på.

H-strömbrytare måste jag fixa.

Hur gör man? Ringer man bara närmaste besiktningsman, eller?
Vad kostar kalaset?

/Daniel

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Japp, du ringer närmsta besiktningsman. Pris minns jag tyvärr inte... Fast det har stått om det i någon tråd nyligen så du kan ju prova att söka.

Båge, huvudströmbrytare, stol och bälte är som sagt vad du måste ha. Glöm inte klistermärket med den röda blixten som visar var huvudströmbrytaren sitter.
Är stolens infästningar gjorda enligt SBF:s regler?

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 11005


Trådstartare
Wankelsport skrev:
Japp, du ringer närmsta besiktningsman. Pris minns jag tyvärr inte... Fast det har stått om det i någon tråd nyligen så du kan ju prova att söka.

Båge, huvudströmbrytare, stol och bälte är som sagt vad du måste ha. Glöm inte klistermärket med den röda blixten som visar var huvudströmbrytaren sitter.

Är stolens infästningar gjorda enligt SBF:s regler?


Stolen sitter i original infästningsanordning, vilket enligt mitt minne är en tillåten alternativ lösning.

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Så minns jag det också.

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



om det är en nyare kärra så kan avgasdispensen dra iväg lite (om jag minns rätt).

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Patrik Rydh
Ljungby
Här sen Jul 2003
Inlägg: 1675



Wankelsport skrev:

Båge, huvudströmbrytare, stol och bälte är som sagt vad du måste ha.


och uppmärkta dragöglor fram och bak väl?

_________________
Lotus 2-Eleven Honda K20 replika projekt
Porsche 911 Turbo -02
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1015



Jet skrev:
om det är en nyare kärra så kan avgasdispensen dra iväg lite (om jag minns rätt).



Avgasdispans för en vagnbok i Roadsport?????

_________________
/Fredrik Stjernlöf (Svensson)
Citera
Wankelsport
Kungälv
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1979



Patrik Rydh skrev:
Wankelsport skrev:

Båge, huvudströmbrytare, stol och bälte är som sagt vad du måste ha.


och uppmärkta dragöglor fram och bak väl?

Sant! Beroende på hur noga besiktningsmannen är så får man se till att de har rätt diameter. Ofta är de för små.

På premiärtävlingen på Anderstorp för två tre år sen fick i princip alla Road- och Modsportbilar (inklusive min) anmärkning på för små öglor Jag hörde i besiktningen hur ola Johansson försökte påpeka att han haft samma ögla på sin modsport MGB i snart 20 år utan anmärkning men det var lönlöst. Fast å andra sidan hade de ju rätt, öglorna var mindre än i reglementet....

_________________
Göran Hackman
TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967
Sunbeam Alpine Mk III, 1963
Citera
headline
Göteborg
Här sen Feb 2004
Inlägg: 522



Var på spvm i Knutstorp i somras och tog in en del info, hängde på besiktningsman för att lära mig.

Det där med öglorna (bla.) verkar vara ett evigt tjat om... vilket är jäkligt synd tycker jag!

om man nu har skrivit ett reglemente om att bilarna skall vara si och så och sen kommer många, enligt reglementet, med en icke godkänd bil t.ex. för liten ögla så är man inte godkänd.

Problemet som uppstår är att vederbörande får en tillsägning om att bilen inte är godkänd och man får fixa bilen till nästa gång vilket är helt ok tycker jag. I detta sammanhang en mkt enkel/billig sak att åtgärda.

MEN, när detta sker upprepade gånger och att attityden är att det inte är så noga så underminerar man ju hela systemet. Vinnarbilar är för låga (medvetet eller omedvetet) och får behålla sina poäng trots en icke reglementsenlig bil. I och med detta kan man ju fuska medvetet men komma undan med det. -"För det är ju inte blodigt allvar ändå, eller hur domar'n?"

Jag säger, inga poäng eller åtminstone avdrag, det är ju inte på blodigt allvar i alla fall så några poäng hit eller dit spelar väl ingen roll då heller?

Har man ett reglemente så ska man följa det fullt ut anser jag. Är det något som inte står rätt till i reglementet så får man ju naturligtvis göra erfoderliga ändringar där också.

Hade behov att skriva av mig lite.

MVH

_________________
Gustav Hedelin
Citera
Allmänt banåkaforum
Fixa vagnsbok
2751 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande