Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2751 besök totalt |
Fixa vagnsbok
Hej! Jag har nyss införskaffat mig en andrasportbil som egentligen var tänkt som bruks- & vinterbil, men eftersom den hade halvbur, godkänd stol och bälte redan monterat funderar man ju på att kanske skaffa vagnsbok till Roadsport. Frågan är om bågen är helt godkänd, men det borde besiktningsmannen vara bäst att svara på. H-strömbrytare måste jag fixa. Hur gör man? Ringer man bara närmaste besiktningsman, eller? Vad kostar kalaset? /Daniel _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Japp, du ringer närmsta besiktningsman. Pris minns jag tyvärr inte... Fast det har stått om det i någon tråd nyligen så du kan ju prova att söka.
Båge, huvudströmbrytare, stol och bälte är som sagt vad du måste ha. Glöm inte klistermärket med den röda blixten som visar var huvudströmbrytaren sitter. Är stolens infästningar gjorda enligt SBF:s regler? _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Stolen sitter i original infästningsanordning, vilket enligt mitt minne är en tillåten alternativ lösning. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||||
Sant! Beroende på hur noga besiktningsmannen är så får man se till att de har rätt diameter. Ofta är de för små. På premiärtävlingen på Anderstorp för två tre år sen fick i princip alla Road- och Modsportbilar (inklusive min) anmärkning på för små öglor ![]() _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||
Var på spvm i Knutstorp i somras och tog in en del info, hängde på besiktningsman för att lära mig.
Det där med öglorna (bla.) verkar vara ett evigt tjat om... vilket är jäkligt synd tycker jag! om man nu har skrivit ett reglemente om att bilarna skall vara si och så och sen kommer många, enligt reglementet, med en icke godkänd bil t.ex. för liten ögla så är man inte godkänd. Problemet som uppstår är att vederbörande får en tillsägning om att bilen inte är godkänd och man får fixa bilen till nästa gång vilket är helt ok tycker jag. I detta sammanhang en mkt enkel/billig sak att åtgärda. MEN, när detta sker upprepade gånger och att attityden är att det inte är så noga så underminerar man ju hela systemet. Vinnarbilar är för låga (medvetet eller omedvetet) och får behålla sina poäng trots en icke reglementsenlig bil. I och med detta kan man ju fuska medvetet men komma undan med det. -"För det är ju inte blodigt allvar ändå, eller hur domar'n?" Jag säger, inga poäng eller åtminstone avdrag, det är ju inte på blodigt allvar i alla fall så några poäng hit eller dit spelar väl ingen roll då heller? Har man ett reglemente så ska man följa det fullt ut anser jag. Är det något som inte står rätt till i reglementet så får man ju naturligtvis göra erfoderliga ändringar där också. Hade behov att skriva av mig lite. MVH _________________ Gustav Hedelin |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2751 besök totalt |