Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Toyota MR2 = banbil?
4719 besök totalt
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Toyota MR2 = banbil?

Vad tror ni kan det bli en en bra banbil av den här http://www.kaizousha.com/details.php?carid=1964
För översättning http://world.altavista.com/
Jag hade tänkt att importera en MR2 från Japan och låta den gå som långloppsbil efter endel modifikationer.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Deja vú... Var ett tag då Mr2-spåret var riktigt hett här i trakten.
Med tanke på superlativen som haglade så är det nog en vettig bil att utgå från.

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Kan aldrig gå så skit i det...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004
Inlägg: 1197



Jobbar kompisens grabb satte en i en lykte stolpe i början av sommaren. De ska vara ruskigt luriga med och släppa baken.

_________________
Henrik Gunnarsson
Mazda 323 S -97
http://www.galne.se
Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004
Inlägg: 423



Re: Toyota MR2 = banbil?

Niklas L skrev:
Vad tror ni kan det bli en en bra banbil av den här http://www.kaizousha.com/images_car/kbmr07/car.jpg
För översättning http://world.altavista.com/
Jag hade tänkt att importera en MR2 från Japan och låta den gå som långloppsbil efter endel modifikationer.

Varför importera från Japan när det finns rätt så många här?

_________________
Mvh Sven Lundin - Lancia Delta HF Integrale 16v
Citera
HTR
Stockholm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 467



en bekant kör på bla Lazzat med en Mr2 som är modifierad. Han kör dom bästa tiderna i princip hela tiden, kör jämt med XT:s moddade evo6, kör snabbare än rs4, porschar, etc.. Frågan är väl hur den klarar sig på snabbare banor då den inte har så mkt effekt.. Det vet jag inte?

_________________
Henrik Troeng
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Re: Toyota MR2 = banbil?

Lundin skrev:

Varför importera från Japan när det finns rätt så många här?


För att jag inte har hittat någon till salu för samma peng som att ta hem en från Japan

_________________
Niklas Lövgren
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
avus skrev:
en bekant kör på bla Lazzat med en Mr2 som är modifierad. Han kör dom bästa tiderna i princip hela tiden, kör jämt med XT:s moddade evo6, kör snabbare än rs4, porschar, etc.. Frågan är väl hur den klarar sig på snabbare banor då den inte har så mkt effekt.. Det vet jag inte?


245 eller 255hk är ett bra utgångs objekt, man måste skruva lite för att bli snabbare rakt
fram men det är tänkt att göras om jag får hem någon bil.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Av den pyttiga bilden som jag kom till via länken att döma var det en MK2 (den med turbo). De anses ha minst sagt tveksamma vägegenskaper, det var en del hallå om det i USA när den kom.

MK1 (den med kompressor) och MK3/Spyder (helt utan konstgjord andning) är dock mycket bra att svänga med.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



JohanR skrev:
Av den pyttiga bilden som jag kom till via länken att döma var det en MK2 (den med turbo). De anses ha minst sagt tveksamma vägegenskaper, det var en del hallå om det i USA när den kom.

MK1 (den med kompressor) och MK3/Spyder (helt utan konstgjord andning) är dock mycket bra att svänga med.


Öhhvanudå? Skulle den roterande ljudämparen orsaka sämre vägegenskaper? Eller menar du att dessa bilar har andra chassikomponenter?

oavett vilket så är lär man väl ändå ge sig på att skruva lite chassi och man menar allvar med banåkat, så oavsett hur dom är i gatutförande så tycker jag att det borde kunna gå att göra vettig banbil av dom.

Hur är det med vikt och sånt?

_________________
Pär Hylander
Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004
Inlägg: 1847



halloballo i USA angående besynnerliga vägegenskaper kan ju bero på lita vadsomhälst, från manuell växellåda till avsaknad av balast i fören, som gör fordonet extremt riktningsstabilt.

En bil med manuell växellåda, lite turbokick, kort hjulbas, och centrerad vikt. Uppför sig inte riktigt som många amerikanska förare är van, och det ger ofta stora rubriker i amerikansk press.

_________________
//Magnus Lundstedt
Citropat och sevenfrälst.

--VVTS--
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13290



Magnus L skrev:
halloballo i USA angående besynnerliga vägegenskaper kan ju bero på lita vadsomhälst, från manuell växellåda till avsaknad av balast i fören, som gör fordonet extremt riktningsstabilt.


Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Pär Hylander skrev:

Öhhvanudå? Skulle den roterande ljudämparen orsaka sämre vägegenskaper? Eller menar du att dessa bilar har andra chassikomponenter?

Det är tre olika generationer så det är stor skillnad mellan dem. Jag skulle tro att väldigt få delar, om ens några, som är gemensamma mellan dem.

Pär Hylander skrev:

Hur är det med vikt och sånt?

Mk2 är tyngre än både Mk1 och Mk3 då det är en lite större bil. Den har dock starkare motorer. Mk1 och Mk3 är mer i Miata-storlek.

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Citat:
oavett vilket så är lär man väl ändå ge sig på att skruva lite chassi och man menar allvar med banåkat, så oavsett hur dom är i gatutförande så tycker jag att det borde kunna gå att göra vettig banbil av dom.


Jo, det går att bygga racerbil av allt.

_________________
Johan Rådlund
Citera
Emil Engdahl
Hässleholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 332



Galne skrev:
Jobbar kompisens grabb satte en i en lykte stolpe i början av sommaren. De ska vara ruskigt luriga med och släppa baken.

http://videos.streetfire.net/Player.aspx?fileid=5B66C2A2-2092-4F4B-8F2 . . . .
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2497



Det går ju en MR2 i ERF.
Ny för året men nu börjar det bli riktigt bra fart på den.
Dock utan sådan där hemsk respirator...


_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 486


Trådstartare
Det vart fel länk den rätta är nu i första inlägget.
Jag har läst att det ska vara tvärt om dom nyare har bättre vägegenskaper, men som sagt
alla bilar går att få snabba på bana(nästan alla iallafall), men man vill ju ha ett så bra utgångsmaterial
som möjligt.

_________________
Niklas Lövgren
Citera
mäcen
Veddige, Halland
Här sen Apr 2004
Inlägg: 2009



om inte annat så är det ju en udda bil att ha på bana här i Sverige iaf. Kul, tycker jag!

_________________
Marcus Svensson
Mazda RX-7 -95
Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Kom inte mk2 i en kompressorladdad version kallad Super G speciel eller något liknande?
Det måste väll vara samma kompressorladdade 4AGE-Z som sitter i mk1'an och någon skumm version av Levin AE86?
Eller är jag helt ute och yrrar nu
Citera
Allmänt banåkaforum
Toyota MR2 = banbil?
4719 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande