Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Toyota MR2 = banbil?
4719 besök totalt
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Toyota MR2 = banbil?

Vad tror ni kan det bli en en bra banbil av den här http://www.kaizousha.com/details.php?carid=1964
För översättning http://world.altavista.com/
Jag hade tänkt att importera en MR2 från Japan och låta den gå som långloppsbil efter endel modifikationer.

Linköping
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Deja vú... Var ett tag då Mr2-spåret var riktigt hett här i trakten.
Med tanke på superlativen som haglade så är det nog en vettig bil att utgå från.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Kan aldrig gå så skit i det...

Galne
Karlskrona
Här sen Feb 2004

Jobbar kompisens grabb satte en i en lykte stolpe i början av sommaren. De ska vara ruskigt luriga med och släppa baken.

Citera
Lundin
Finspång
Här sen Apr 2004

Re: Toyota MR2 = banbil?

Niklas L skrev:
Vad tror ni kan det bli en en bra banbil av den här http://www.kaizousha.com/images_car/kbmr07/car.jpg
För översättning http://world.altavista.com/
Jag hade tänkt att importera en MR2 från Japan och låta den gå som långloppsbil efter endel modifikationer.

Varför importera från Japan när det finns rätt så många här?

Stockholm
Här sen Mar 2004

en bekant kör på bla Lazzat med en Mr2 som är modifierad. Han kör dom bästa tiderna i princip hela tiden, kör jämt med XT:s moddade evo6, kör snabbare än rs4, porschar, etc.. Frågan är väl hur den klarar sig på snabbare banor då den inte har så mkt effekt.. Det vet jag inte?

Stockholm
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Re: Toyota MR2 = banbil?

Lundin skrev:

Varför importera från Japan när det finns rätt så många här?

För att jag inte har hittat någon till salu för samma peng som att ta hem en från Japan

Stockholm
Här sen Mar 2003

Trådstartare
avus skrev:
en bekant kör på bla Lazzat med en Mr2 som är modifierad. Han kör dom bästa tiderna i princip hela tiden, kör jämt med XT:s moddade evo6, kör snabbare än rs4, porschar, etc.. Frågan är väl hur den klarar sig på snabbare banor då den inte har så mkt effekt.. Det vet jag inte?

245 eller 255hk är ett bra utgångs objekt, man måste skruva lite för att bli snabbare rakt
fram men det är tänkt att göras om jag får hem någon bil.

Jönköping
Här sen Dec 2002

Av den pyttiga bilden som jag kom till via länken att döma var det en MK2 (den med turbo). De anses ha minst sagt tveksamma vägegenskaper, det var en del hallå om det i USA när den kom.

MK1 (den med kompressor) och MK3/Spyder (helt utan konstgjord andning) är dock mycket bra att svänga med.

Laholm
Här sen Nov 2002

JohanR skrev:
Av den pyttiga bilden som jag kom till via länken att döma var det en MK2 (den med turbo). De anses ha minst sagt tveksamma vägegenskaper, det var en del hallå om det i USA när den kom.

MK1 (den med kompressor) och MK3/Spyder (helt utan konstgjord andning) är dock mycket bra att svänga med.

Öhhvanudå? Skulle den roterande ljudämparen orsaka sämre vägegenskaper? Eller menar du att dessa bilar har andra chassikomponenter?

oavett vilket så är lär man väl ändå ge sig på att skruva lite chassi och man menar allvar med banåkat, så oavsett hur dom är i gatutförande så tycker jag att det borde kunna gå att göra vettig banbil av dom.

Hur är det med vikt och sånt?

Umeå
Här sen Maj 2004

halloballo i USA angående besynnerliga vägegenskaper kan ju bero på lita vadsomhälst, från manuell växellåda till avsaknad av balast i fören, som gör fordonet extremt riktningsstabilt.

En bil med manuell växellåda, lite turbokick, kort hjulbas, och centrerad vikt. Uppför sig inte riktigt som många amerikanska förare är van, och det ger ofta stora rubriker i amerikansk press.

--VVTS--
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Magnus L skrev:
halloballo i USA angående besynnerliga vägegenskaper kan ju bero på lita vadsomhälst, från manuell växellåda till avsaknad av balast i fören, som gör fordonet extremt riktningsstabilt.

Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003

Pär Hylander skrev:

Öhhvanudå? Skulle den roterande ljudämparen orsaka sämre vägegenskaper? Eller menar du att dessa bilar har andra chassikomponenter?

Det är tre olika generationer så det är stor skillnad mellan dem. Jag skulle tro att väldigt få delar, om ens några, som är gemensamma mellan dem.

Pär Hylander skrev:

Hur är det med vikt och sånt?

Mk2 är tyngre än både Mk1 och Mk3 då det är en lite större bil. Den har dock starkare motorer. Mk1 och Mk3 är mer i Miata-storlek.

JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

Citat:
oavett vilket så är lär man väl ändå ge sig på att skruva lite chassi och man menar allvar med banåkat, så oavsett hur dom är i gatutförande så tycker jag att det borde kunna gå att göra vettig banbil av dom.

Jo, det går att bygga racerbil av allt.

Hässleholm
Här sen Dec 2004

Galne skrev:
Jobbar kompisens grabb satte en i en lykte stolpe i början av sommaren. De ska vara ruskigt luriga med och släppa baken.

http://videos.streetfire.net/Player.aspx?fileid=5B66C2A2-2092-4F4B-8F2 . . . .
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005

Det går ju en MR2 i ERF.
Ny för året men nu börjar det bli riktigt bra fart på den.
Dock utan sådan där hemsk respirator...

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Niklas L
Stockholm
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Det vart fel länk den rätta är nu i första inlägget.
Jag har läst att det ska vara tvärt om dom nyare har bättre vägegenskaper, men som sagt
alla bilar går att få snabba på bana(nästan alla iallafall), men man vill ju ha ett så bra utgångsmaterial
som möjligt.

Veddige, Halland
Här sen Apr 2004

om inte annat så är det ju en udda bil att ha på bana här i Sverige iaf. Kul, tycker jag!

Snabbare än Lupos3L & Obizzz i Superstage 1:22,50 (slicks) 1:25,05 (R-däck)
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Kom inte mk2 i en kompressorladdad version kallad Super G speciel eller något liknande?
Det måste väll vara samma kompressorladdade 4AGE-Z som sitter i mk1'an och någon skumm version av Levin AE86?
Eller är jag helt ute och yrrar nu
Citera
Allmänt banåkaforum
Toyota MR2 = banbil?
4719 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande