| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Frågor kring cylinderborrning?
|
2 besök senaste veckan (5805 totalt) |
|
Skall borra ett block en smula för att få allting fräscht till min nya motor och har lite funderingar: 1. Stressplatta. Nödvändigt för att få resultatet riktigt bra eller överreklamerat? 2. Kostnad och leverantör. Har surfat runt lite sett priser på allt mellan 1000 och 2700 kr för att få borrat ett fyrcylindrigt radblock. Vad är rimligt att betala egentligen?
Tacksam för tips om firmor i Skåne som ni har god erfarenhet av gällande cylinderborrningar!
_________________ Rikard Ahlin |
||||
|
|
||||
|
_________________ MackeMaehlum |
||||
|
1. Olika från block till block, vissa motorer kräver nästan stressplatta och på vissa spelar det ingen roll.
Kolla med någon om du behöver till din, eller tillverka en och mät hur loppen beter sig med och utan platta. 2. Tja, 1000:- är väldigt billigt, 2700:- är det dyraste jag har hört talas om, men därimellan nånstans typ 1500:- - 2000:- kanske.. räkna med några hundralappar extra om du ska ha stressplatta oxå.
|
||||
|
skärpning
det är ok att blaja loss i en ot, men låt seriösa frågor få ett seriöst svar innan ni sabbar tråden
ja ja! jag har också gjort såhär nångång, men det betyder inte att det är legitimt
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
Re: Frågor kring cylinderborrning?
Stressplatta är bra , men kanske inte nödvändigt , Beror mycke på effekten du ska ha ut ur maskinen , mer effekt , mer noga hur du gör ( Lager lägen mm )och då blir kostnaden högre . _________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Re: Frågor kring cylinderborrning?
Stressplatta är bra, i vissa motorer som jag sa. om blocket deformeras i loppen av toppbultarna så bör man verkligen stressborra. Vissa block som man mäter i händer det ingenting när man skruvar dit en stressplatta och då är det bara onödigt. Volvo rödblockare tex, dom måste stressborras, vattenpumpen måste sitta där oxå, annars blir ettans cylinder konstig. |
||||
|
Tack för era tips!
Har pratat med en firma här i Malmö igår, och de vill gärna ha in blocket först för att mäta innan jag bestämmer vilken överdimension det skall vara på kolvarna. Sen mäter de loppen både uppe och ner där de inte är slitna och rättar upp cylindrarna och det visar sig att de är sneda. Tydligen kunde en del block vara mer eller mindre snett borrade från fabrik!
Tyckte detta lät väldigt seriöst och bra, men det kanske är ett standardförfarande?
_________________ Rikard Ahlin |
||||
|
|
||||
Det var Limhamns Industriservice/Malmö Motor och Kopplingsservice. Men du får gärna skicka ett PM om du har en bra kontakt/tips!
Limhamns gör normalt sett mest renoveringar av motorer som används i Industrin och har gott rennomé. Därför syns de inte så mycket bland oss "privatkonsumenter". _________________ Rikard Ahlin |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (5805 totalt) |