Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Bygga ramben
5206 besök totalt
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823


Trådstartare
Bygga ramben

Måste ersätta de längsgående balkarna i mantan. Naturen har tagit tillbaka de gamla.

Balken börjar cirka mitt i bilen och går fram till kofångarfästena i fram. De sitter ca en halvmeter in i bilen från trösklarna sett. Framvagnen är monterad i dessa.

Jag tänkte byta ut de mot en fyrkantprofil, tex 40x60 (liggandes för att inte gå så långt ned), och låta de gå lite längre bak så man kan ansluta ef ny bakvagn till de om möjligt. I övrigt ska de bli som de gamla (om än lite kantigare) och fästa till en manta-b framvagn (då jag har en hyggligt fräsh och slipper ha krängen som halva undre bäram). Manta B-farmvagnen har samma fästpunkter så balkarna kommer att överenstämma väl med orginal.

Anledningen till att jag vill hålla de "orginallika" är för att sbp eller sfro inte ska säga att jag ändrat för mycket för att det ska vara ombyggt fordon längre. Balkbytet ska snarast bli rostlagning än ombyggnad av bärande delar.

Rambenen kommer att stagas upp av rör från bur i motorummet. Är 40x60 en "lagom" profil? Vad bör man ha för godstjocklek? De gamla var i ganska tunn plåt men med tjockare förstärkningar här och där (varvid fuktspalter bildades ).

Balkarna sitter annars mest i golvet samt i en tvärgående balk. Hur fäster man enklast i golvet? Tänkte man kunde borra hål i golvplåten med med 5cm avstånd (i zick-zack) och svetsa ovanifrån, varvid det inte borde slå sig så jävligt, rätt/fel?

Tänkte slippa "göra om, göra rätt" med dessa...

_________________
Markus Ålind
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823


Trådstartare
Leta fram ett bar bilder och ritade lite. Balkarna är de som är inringade i svart. Det röda är var den nya tvärbalken kommer att vara (50x20x1.5 tror jag, liggandes ovan golv). Det gröna är var den nuvarande tvärbalken är, den är i vägen för både kartanknut och avgasrör. Jag är medveten om att hålet i golvet är enormt :\.
(Som vanligt klickbara)

_________________
Markus Ålind
Citera
NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005
Inlägg: 96



det blir nog ombyggt fordon så länge du ändrar balkar å annat å desutom ska du åka med v8an som e på bilderna så blir det ganska defennetivt ombyggtfordon
det bästa du kan göra e att leta reda på en skrotad bil å ta balkar å annat ifrån för att slippa besikta som ombyggt fordon Men i gengäld så tror jag det inte e så svårt att få den godkänd med tanke på den besiktas
av sfro före sbp Ett tips e att du köper sfros bygghandbok i den står allt vad man får å inte får göra
sen så ska man ha lite tur åxå för det händer att vissa saker går igenom som egentligen inte ska göra det
Kolla annars me therallpinto han e sfro besktningsman han brukar skriva här lite då å då
mvh AFFE

_________________
Alf ryhn
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823


Trådstartare
NFSPEED skrev:
det blir nog ombyggt fordon så länge du ändrar balkar å annat å desutom ska du åka med v8an som e på bilderna så blir det ganska defennetivt ombyggtfordon
det bästa du kan göra e att leta reda på en skrotad bil å ta balkar å annat ifrån för att slippa besikta som ombyggt fordon Men i gengäld så tror jag det inte e så svårt att få den godkänd med tanke på den besiktas
av sfro före sbp Ett tips e att du köper sfros bygghandbok i den står allt vad man får å inte får göra
sen så ska man ha lite tur åxå för det händer att vissa saker går igenom som egentligen inte ska göra det
Kolla annars me therallpinto han e sfro besktningsman han brukar skriva här lite då å då
mvh AFFE


Nu läser du lite fel .

Jag vill att det ska vara ombyggt fordon, det är planen, men det får inte bli amatörbyggt. Byter man fram och bakvagn, bromsar, motor låda, stolsfästen säkerhetsbältsfästen, flyttar tanken, bygger om styrstångsarangemanget och ev ersätter fronten med en plastflipp, då blir det inte mycket kvar av orginalbilen mer än den bärande karossen, och bygger man om bärande delar där också hur som hellst så blir det nog vad jag förstår lätt amatörbyggt fordon i stället.

_________________
Markus Ålind
Citera
NFSPEED
Jacobsberg Sth
Här sen Aug 2005
Inlägg: 96



ops satt väl å slö läste visst men tror inte att det behöver bli amatör byggt för jag vet flera som har tagit bort
golv å balkar presis bakom fram stolarna å ersatt med 80x 100 profiler å bytt framvagn + bak axel
dessutom bytt motor å det har gått igenom som ombyggt fordon utan fusk å trix
men som sackt var kolla med en SFRo man så får bäst svar
AFFE

_________________
Alf ryhn
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823


Trådstartare
NFSPEED skrev:
ops satt väl å slö läste visst men tror inte att det behöver bli amatör byggt för jag vet flera som har tagit bort
golv å balkar presis bakom fram stolarna å ersatt med 80x 100 profiler å bytt framvagn + bak axel
dessutom bytt motor å det har gått igenom som ombyggt fordon utan fusk å trix
men som sackt var kolla med en SFRo man så får bäst svar
AFFE


Jag har pratat lite med SFRo.

Men frågan i tråden är hur man gör med balkar så det blir bra .

_________________
Markus Ålind
Citera
Eel
Stockholm
Här sen Sep 2004
Inlägg: 90



"Fick lite tid över" så jag ritade en 3D-skiss över hur jag tror Markus vill ha det. (Säg till om det är fel Markus.)

Klickbar:

_________________
David Ålind
Citera
Christian Eriksson
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 57



Hade samma problem som du med att naturen tagit tillbaka stålet i min Ascona A, oftast är det bara dåligt fram till mittför framvagnsbalken. Jag gjorde mallar på S-delen av balken och bockade u profiler i 1.5mm plåt till under golvet. Blev som nytt.

Jag hade Manta/Ascona B framvagn på min, fick kapa av 55mm på balken för att det skulle passa i originalinfästningarna.

_________________
Christian Eriksson
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823


Trådstartare
Skissen stämmer bra!

Så du menar att B-framvagnen är 55mm bredare mellan fästpunkterna? Jag som tyckte att jag mätt nogrant...

Men då kanske det är lika bra att sätta rambenen 55mm bredare kanske.

Jag hade tänkt att byta ut mer eller mindre hela benen bakifrån och nästan ända fram, men skarva in sista snutten av orginalbenet i fram. Detta för att ha så mycket nytt ben som möjligt inför ett framtida eventuellt flippbygge.

Att bygga delarna i golvet av uprofiler med "öron" utåt (av bockad plåt) var vad farsan föreslog också. Lite seriösare, men jag ser inte riktigt att det blir så mycket bättre, men jag kanske har fel?

"Uprofil med öron":

 _    _
  \__/

_________________
Markus Ålind
Citera
Christian Eriksson
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 57



Ja, om jag inte minns helt galet så ska B framvagnen vara ca 55mm bredare. Du får mäta lite noggrannare innan du sätter i kapen och gör nåt dumt.

_________________
Christian Eriksson
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823


Trådstartare
Är väl kanske smidigast att bulta framvagnen i rambenen innan man svetsar fast de i bilen.

Ingen som har något att säga om materialval?

_________________
Markus Ålind
Citera
Henrik T
Vänersborg
Här sen Aug 2003
Inlägg: 382



Hittar för tillfället endast ritningen på ascona/manta b ramen, och cc-måttet för framvagnsbalkens bultar är 748mm enligt den. Har även ritning på ascona/manta a men har troligtvis lagt den i garaget.
Krippe kan ha rätt med 55mm, men jag har en svag aning om att det "bara" är 48mm. Ska kolla efter min ritning eller mäta nån av mina asconor.

_________________
Mvh
He nr ik Tj ul an der
Opel Ascona A 16v
Citera
Qaz
Uppsala
Här sen Okt 2004
Inlägg: 1823


Trådstartare
Måttet är inte väldigt viktigt. Jag har en b-framvagn, en a-framvagn och a-bil, så jag har alla möjligheter att mäta och kolla så att det blir rätt, nu när jag vet att det (antagligen) inte är samma.

_________________
Markus Ålind
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5898



Kort och snabbt svar är att det är knappast fel att lägga fyrkantsprofil som balk även om man ofta kan göra en lösning med bockade plåtbalkar som blir betydligt lättare. Eftersom du ökar vridmomentet ordentligt bör du öka dimensionen en del från original, 1,5-2 mm gods är nog minimum.

Balken bör stå på högkant för att fungera riktigt bra, så se till att höjden är minst lika som original (gärna 5-10 mm högre). Det går ju att "fälla in" den i golvet om det är trångt nedåt.

Det är enormt viktigt att infästningarna mot resten av karossen görs i delar som kan ta upp krafterna, inte rätt in i vek golvplåt bara.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
stalle
Bollnäs
Här sen Dec 2004
Inlägg: 274



Hej !

Det har ju gått en tid sen tråden var aktiv så det kanske redan har löst sig.

Här är en ganska suddig bild på hur jag gjort, dock med en framvagnsbalk från en 240:a.





Mvh
Staffan

_________________
Staffan Sandelin

Manta A -73 Sleeper
Manta A -72 Blivande trackdayleksak
Ascona A -73 Grus/Is/Busbil
BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil
Citera
Skruva banåkabil
Bygga ramben
5206 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande